صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۹۰۵۴
عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی

هیئت مدرسه است

پایگاه بصیرت / انسیه ربیعی

«سیدرضا تقوی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره نقش هیئت‌های مذهبی در جهاد تبیین به خبرنگار «صبح صادق» گفت: «هیئت‌ها، تشکل‌های ارزشمند و مردم‌نهادی هستند که به نوعی تقدس هم دارند و بر پایه شخصیت‌ها و ائمه معصوم(ع) و مقوله‌های ارزشی شکل گرفته‌اند و تا به امروز در راستای نشر فرهنگ و اهداف دینی بسیار مؤثر بوده و هستند؛ علاوه بر این در انجام خدمات اجتماعی، ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه، کمک به محرومان، پوشش دادن ایتام و تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان و... پیشتاز بوده‌اند.»

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه هیئت یک مدرسه است و افرادی که در آنجا حضور دارند، تعالیم اسلامی را فرا می‌گیرند، تصریح کرد: «اگر این هیئت‌ها به نام امام حسین(ع) و دیگر ائمه باشند، آن زمان است که از فرهنگ عاشورایی و بزرگان دینی بهره گرفته‌اند؛ بنابراین هیئت‌ها نقش مهم و اساسی دارند که حاکمیت و دولت می‌توانند به کمک آنها بیایند. البته اجتماع در مسجد و هیئت متفاوت است. مساجد جنبه دینی و عبادی دارند؛ اما در هیئت‌ها اغلب شور و خواندن نوحه برپاست و مخاطب با مرثیه‌‌خوان و مداح همخوانی می‌کند و به نوعی هیئت‌های مذهبی جنبه‌های هنری دارند.»
وی در ادامه افزود: «این هیئت‌ها برای سالم‌سازی جامعه، مبارزه با مفاسد اجتماعی و جلوگیری از لغزش‌های اخلاقی باید تقویت شوند. در تمام این سال‌ها هیئت‌ها هویت ایرانی‌ـ اسلامی خود را حفظ کرده‌اند و کمتر از تهاجم فرهنگی آسیب دیده‌اند؛ چون همیشه مبتنی بر یک فرهنگ غنی دینی، مذهبی و عاشورایی بوده‌اند. در این میان یکی از اهدافی که همواره مدنظر هیئت‌ها بوده، تبیین فرهنگ اسلامی است و هر زمان در جامعه مشکلی به وجود آمده است، هیئت‌ها حضور جدی داشته‌اند.»
تقوی سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مرقد امام راحل را یادآور شد و گفت: «ایشان در 14 خرداد امسال در جوار مرقد امام عظیم‌الشأن ما بر دو واژه کلیدی «امید» و «ایمان» تأکید کردند. معتقدم مداحان، نوحه‌سرایان، وعاظ و مبلغان که محور اصلی هیئت‌های مذهبی هستند، رسالت تبیینی دارند؛
به همین دلیل باید هم بر ایمان مردم بیفزایند و هم امید را به جامعه تزریق کنند؛ چراکه امید، علاوه بر شادی‌آفرینی، افزایش انگیزه و تلاش در افراد، مقاومت در برابر دشمن را هم زیاد می‌کند.»
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی هم نقاط امید بخش بسیاری در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: «نمونه وحدت و یکپارچگی مردم را در جشن 10 کیلومتری غدیر شاهد بودیم و دیدیم که چگونه در تهران و سایر استان‌ها چه شکوه و عظمتی برپا شد. این نعمت بزرگی است؛ زیرا اگر مردم با هم اختلاف داشته باشند و دل‌ها پر از کینه و قساوت شود، جامعه شبیه جهنم می‌شود. آیا این نمایش قدرت و وحدت نقطه امیدی برای جامعه نیست که در چنین مراسمی مردم بدون هیچ مقدمه‌ای حضور پیدا می‌کنند و ایتام را تحت پوشش خود می‌گیرند؟»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه یادآوری کرد: «بالاتر از این شهدا هستند که در شرایط بسیار حساس که کشور مورد هجمه و حمله قرار داشت، از جان خود گذشتند و همین مادران و خواهران، عزیزان خود را از زیر قرآن راهی مسیر دفاع از این کشور کردند. آیا یادآوری داشتن چنین انسان‌های بزرگ و با غیرتی برای جامعه امروز نقطه امید نیست؟»
وی افزود: «بیش از 40 سال است که مورد تحریم هستیم، ولی با همه فشارهایی که به کشور وارد شد و در دل همه تحریم‌ها، توانستیم به موفقیت‌های علمی زیادی دست پیدا کنیم و قدرت دفاعی خود را به بالاترین قدرت دفاعی در منطقه تبدیل کنیم. این امر خود بزرگ‌ترین عامل بازدارنده است که امنیت در جامعه را تأمین و تضمین می‌کند و دشمن را از دست‌یازی به کشور بازمی‌دارد. آیا اینکه ما به چنین جایگاهی رسیده‌ایم و حتی خود را به قدرت ماهواره‌ای تبدیل کرده‌ایم، جای امیدواری ندارد؟»
این عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: «اینکه در شرایط تهدید و تحریم به قدرت هسته‌ای دست پیدا کردیم؛ یا از لحاظ بهداشت و درمان به جایگاهی رسیدیم که بسیاری از بیماران کشورهای دوست و همسایه برای معالجه به ایران می‌آیند و خود را در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی ایران درمان می‌کنند یا اینکه هر روز اخبار شگفت‌آوری از فعالیت دانشمندان در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شنویم؛ آیا نقطه امید برای یک جهش و حرکت نیست؟»
این نماینده مجلس تصریح کرد: «در همین شرایط تحریمی در دوران مختلف توانستیم امکانات خود را تا جایی که ممکن بود، تأمین کنیم. هرچند که مشکلاتی مانند تورم و افزایش قیمت وجود دارد؛ اما نقاط امیدبخش بسیاری داریم که تنها به چند مورد از آنها اشاره کردم، این موارد به تبیین نیاز دارند و باید برنامه‌های دشمن علیه ملت، به خوبی بازگو شوند. باید ریشه اغتشاش از سوی دختر و پسر جوان متولد دهه 80 در این کشور پیدا شود، آنها جنگ را درک نکرده‌اند و دوران طاغوت و امام را ندیده‌اند در صورتی که باید بدانند چه شرایطی را پشت سر گذاشته‌ایم و با چه دشمنی مواجه هستیم.»
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تأکید کرد: «در این هیئت‌ها باید قدرت داخلی خود و دوستان‌مان و نیز توطئه‌های دشمن را تبیین کنیم. باید بدانیم که دشمن به جوانان و نوجوانان ما امید بسته است. این میزان از بی‌حجابی و هنجارشکنی که در برخی خانم‌ها در جامعه می‌بینیم، یک بی‌حجابی معمولی و رساله و توضیح‌المسائلی نیست که بگوییم بدن زن باید پوشیده باشد و اگر وجه و کفینش برهنه بود اشکالی ندارد؛ این بی‌حجابی مبارزه با نظام، انقلاب و فرهنگ
جهاد است.»
تقوی در پایان متذکر شد: «زنان و دختران جوان ما باید بدانند دشمن خیرخواه آنها نیست و هر آنچه در فضای مجازی آزاد و رها بیان می‌شود، نباید به ذهن فرزندان ما برسد، در دنیای امروز فرانسه تظاهراتش را که متشکل از نوجوان‌های 12 تا 17 ساله بود، سرکوب کرد و تصمیم گرفت فضای مجازی را مهار کند. لذا این مسائل در کنار زمینه‌های رشد و بالندگی در کشور، باید در هیئت‌های ما تبیین شوند و دستاوردهایی که انقلاب و نظام داشته‌ است، بازگو شود و امیدآفرینی کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات