صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۷۵

کام مردم شیرین شد

پایگاه بصیرت / حسین چخماقی
حدود دو سال از سفر نخست حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و اعضای هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد. در دور اول سفر رئیس‌جمهور به این استان، در مجموع حدود هفت هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها و سر جمع با پروژه‌های حوزه سرمایه‌گذاری بخش نفت و گاز ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت. همزمان با دومین سفر دو روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی، صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیدند که این پروژه‌ها تحول عظیمی را در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد خواهند کرد. در این سفر معاون اجرایی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و نیرو، رئیس‌جمهور را همراهی کردند. در دور دوم سفرهای رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مجموع بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای مصوبات به این استان اختصاص یافت. سفر اول ۱۵۶ مصوبه در حوزه زیرساخت داشت که ۲۹ مورد آن کاملاً اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند، ۱۱۵ مصوبه دیگر نیز در دست اجرا و بقیه در حال پیگیری هستند. این سفر آغازگر تحولات عظیمی در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد بود که در سفر دور دوم ثمرات آن به خوبی مشهود بود. در سفر دوم نیز طرح‌های زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های گوناگون، اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.
 
اتمام پروژه‌های سالخورده‌ 
دولت سیزدهم، میراث‌دار پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و اقتصادی بسیاری است و دولتمردان بارها اعلام کرده‌اند که عزم جزمی برای اتمام این پروژه‌ها دارند.
جاده پاتاوه به دهدشت از پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آمد که کار ساخت آن از دهه ۷۰ شروع شده بود و طی دو سال گذشته، دولت تمام توان خود را صرف کرد تا این جاده به بهره‌برداری برسد. این جاده طی سال‌های گذشته در سایه کم‌مهری‌ها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح‌های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی دو سال گذشته تکمیل و آماده بهره‌برداری شد. این جاده ترانزیتی جزء یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت. کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب، از جمله مزیت‌های این جاده ملی به شمار می‌رود. ۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور، از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید. به گفته وزیر راه و شهرسازی، محور دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده، جزء یکی از ۱۲ پروژه اولویت‌دار کشور به شمار می‌آید و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده‌ای بین استان‌های مرکزی کشور دارد. نیروگاه و سد چمشیر پنجمین سد بزرگ کشور با ظرفیت 2/3 میلیارد متر مکعب بود که در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید. تکمیل این پروژه با توجه به مصوبه سفر نخست رئیس دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد در دستور قرار گرفت و کار به پایان رسید. هزار میلیارد تومان ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو ارزی هزینه این پروژه شد. 70 هزار هکتار اراضی ذیل این سد بهره‌مند می‌شود و کیفیت آب سد بسیار مطلوب است. زیر کشت بردن اراضی پایین دست، تولید 482 گیگاوات انرژی برق ‌آبی در سال، ایجاد بستر مناسب برای افزایش تولید آبزیان و توسعه گردشگری، کنترل سیلاب و شوری آب رودخانه زهره از جمله اهداف احداث سد چمشیر بود. سد چمشیر از نوع بتنی غلتکی است که مطالعه احداث سد آن در سال 1373 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. سد و نیروگاه چمشیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته ‌شد. سرشاخه‌های اصلی این سد، رودخانه زهره نیز کوه‌های شمال غرب استان فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه‌های فهلیان و آب شیرین و شیو است.
همچنین در جریان این سفر، کارخانه قند یاسوج پس از حدود یک دهه و بیمارستان بهمئی پس از ۱۲ سال به بهره‌برداری رسیدند. این کارخانه سال‌ها راکد بوده و احیای آن از مصوبات سفر اول حجت‌الاسلام رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد است. ساخت کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید و این کارخانه تا سال ۱۳۶۲ به تولید ادامه داد؛ اما پس از آن در دوره‌های متوالی تعطیل شد. این کارخانه یک چرخه واقعی تولید و اشتغال را فراهم کرده بود و صدها نفر از ظرفیت اشتغال آن بهره می‌بردند. کارخانه قند یاسوج در طول سال‌های متعدد ظرفیت‌های تولیدی مطلوبی را به جامعه هدف ارائه کرد، اما مشکلات تجهیزاتی، ضعف مدیریتی در پرداخت معوقات، مستهلک شدن خطوط و عدم بازدهی کارخانه را به سمت تعطیلی برد. اکنون این کارخانه بازسازی شده و با حضور رئیس‌جمهور به چرخه تولید بازگشت و چرخ کارخانه دوباره چرخید.
پروژه ۲۰ ساله پتروشیمی گچساران نیز در این سفر بهره‌برداری شد. این پروژه در سال 1384 در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار شروع شد و تا امروز 1/3 میلیارد یورو در این پروژه هزینه شده است. در حال حاضر سه هزار نفر در این پروژه مشغول به کار هستند.
 
توجه کم‌نظیر به عشایر 
در هر دو دور سفر حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد طی کمتر از دو سال اخیر، نخستین برنامه وی حضور در میان عشایر و شنیدن درد دل‌های آنان بوده است که این امر از توجه کم‌نظیر رئیس‌جمهور به عشایر غیور منطقه زاگرس حکایت دارد. رئیس‌جمهور پس از برگزاری آیین استقبال از وی در فرودگاه یاسوج بدون وقت‌کشی، سوار بر بالگرد شده و عازم دشت سقاوه شد. دشت زیبای سقاوه در شهرستان مارگون در گذشته‌ای نه چندان دور هر ساله میزبان بخش بزرگی از عشایر استان بود که ییلاق را در آن می‌گذراندند. دشت سقاوه اکنون پس از سال‌ها همه گذشته خود را یک جا جمع کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع عشایر دشت سقاوه، توجه به بهبود وضعیت رفاهی عشایر را از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم دانست و برپایی سیاه چادرهای ایمن به جای چادرهای عشایری سنتی را یکی از راهبردهای تحقق بهبود وضعیت رفاهی عشایر عنوان کرد. رئیس‌جمهور سپس نخستین سیاه چادر ایمن را در دشت سقاوه در اختیار یکی از عشایر قرار داد تا نشان دهد دولت برای حل مشکلات عشایر کشور مصمم است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات