صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۹۲۷۹

تصویب طرح مورد حمایت لابی صهیونیستی علیه ایران در کمیته کنگره آمریکا

 کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه طرحی را به تصویب رسانده که مورد حمایت لابی صهیونیستی آیپک است و خواستار آن است که هر گونه اقدام از سوی دولت برای رفع تحریم‌ها علیه ایران به کنگره ارائه‌ شده و در نهاد قانونگذار آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد. 

تصویب طرح مورد حمایت لابی صهیونیستی علیه ایران در کمیته کنگره آمریکا

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی این طرح که نام «قانون بررسی کاهش تحریم‌های ایران» نام گرفته علاوه بر این خواستار تشدید تحریم‌ها علیه برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران قبل از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل در اکتبر سال جاری میلادی است. 

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان با ۳۴ رأی موافق و ۱۶ رأی مخالف این طرح را به تصویب رساند و اکنون بایستی در میان کل قانونگذاران مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود. 

تصویب این طرح در صحن کلی مجلس نمایندگان- چنانچه این اتفاق رخ دهد- باز هم البته به معنای تبدیل شدن آن به قانون نخواهد بود. طرح‌های قانونی در آمریکا برای تبدیل شدن به قانون بایستی در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تصویب برسند و سپس توسط رئیس‌جمهور امضا شوند.

رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از اختیارات قانونی خود برای وتوی یک مصوبه کنگره از تبدیل شدن آن به قانون جلوگیری کند. در صورت وتوی رئیس‌جمهور آن مصوبه به کنگره بازخواهد گشت و چنانچه دو سوم اعضای کنگره به شکستن وتوی رئیس‌جمهور رأی بدهند، بدون تأیید رئیس‌جمهور قانون خواهد شد. 

با آنکه انتظار می‌رود که طرح «بررسی کاهش تحریم‌های ایران» در مجلس نمایندگان به تصویب برسد برخی از قانونگذاران هم با آن مخالفت کرده‌اند. «گرگ میکس»، قانونگذار ایالات نیویورک به عنوان مثال روز چهارشنبه گفت که این طرح به توانایی دولت آمریکا برای پیشبرد دیپلماسی با ایران لطمه خواهد زد و تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها با این کشور را تخریب خواهد کرد. 

تصویب این طرح در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در حالی صورت گرفته که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تا کنون اراده‌ای برای رویگردانی از سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران از خودش نشان نداده است. این دولت، با آنکه ادعا می‌کرد قصد بازگشت به برجام را دارد تا کنون علی‌رغم برگزاری چندین دور مذاکره از انجام این کار خودداری کرد. 

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از سال گذشته دچار وقفه شد.  آخرین دور این گفت‌وگوها مردادماه سال گذشته در وین برگزار شد. به گفته کارشناسان، برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام، از زمان در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید بوده است. 

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند. 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

در این میان، کنگره آمریکا که برخی از قانونگذاران آن تحت حمایت‌های مالی مستقیم لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی قرار دارند از اصلی‌ترین عوامل پشت کردن دولت بایدن به مذاکرات بوده است. 

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات