صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۴۵
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور گزارش می دهد:

نتانیاهو چه چیزی را پنهان می کند؟

آیپک از سیاست های حامی اسرائیل قویا پشتیبانی می کند و با قوای مجریه و مقننه دولت آمریکا نیز در این زمینه رایزنی ها می کند و لابی گری های فراوانی را در دستورکار دارد. 
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به سفر اخیر هیاتی از تشکیلات لابی آیپک به اراضی اشغالی و دیدار آن ها با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به طور خاص به این نکته اشاره می کند که تاکیدات نتانیاهو پس از انجام گرفتن این دیدار مبنی بر اینکه محور اصلی گفتگوها معطوف به ایران و تهدیدات ادعایی این کشور در مسائلی نظیر توان اتمی و قدرت منطقه ای تهران بوده، چندان درست نیست و مسائل دیگری نیز در جریان این دیدار مطرح شده اند. مسائلی که نتانیاهو مایل نیست افکار عمومی چه در داخل اراضی اشغالی و چه ورای آن، از آن ها مطلع شوند. 
در واقع، به نظر می رسد که بخش مهمی از مذاکرات دو طرف معطوف به بحران های سیاسی و اجتماعی داخلی در عمق اسرائیل است که تا حد زیادی دولت آمریکا و تشکیلات لابی‌گرِ حامی اسرائیل در عرصه بین المللی را نیز نگران کرده است. 
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد:
«لابی مشهور صهیونیستی "آیپک"، رئیس خود «بتسی کُرن» و همچنین شمار دیگری از مقام های ارشدش نظیر «هاوارد کُهر» و «کامرون براون» را در تاریخ 17 ژانویه سال جاری میلادی، به اراضی اشغالی فلسطین اعزام کرد.

آیپک از سیاست های حامی اسرائیل قویا پشتیبانی می کند و با قوای مجریه و مقننه دولت آمریکا نیز در این زمینه رایزنی ها می کند و لابی گری های فراوانی را در دستورکار دارد. 

بر اساس وب سایت تشکیلات آیپک، این نهاد یک سازمان آمریکایی متشکل از اعضای جمهوریخواه و دموکرات است که از تحکیم و تقویت روابط آمریکا و اسرائیل شدیدا حمایت می کند. آیپک در این رابطه تاکید می کند که: "ماموریت اصلی تشکیلات آیپک، تشویق و متقاعد کردن دولت آمریکا جهت اتحاذ تصمیمات و سیاست هایی است که روابط سودمند متقابل، قدرتمند و پایداری را با متحد اصلی ما که همان اسرائیل است، در دستورکار قرار دهد". 

کمیته اقدام سیاسی آیپک خود را بزرگترین کمیته اقدام سیاسی حامی اسرائیل در آمریکا معرفی می کند. کمیته‌ای که در سال 2022، از 365 نامزد و سیاستمدار آمریکایی در راستای اهداف اسرائیل حمایت کرده و در این زمینه 17 میلیون دلار نیز به صورت مستقیم جهت حمایت از آن ها پرداخته است. آیپک تاکید می کند که در کنگره آمریکا در کنار آن هایی خواهد ایستاد که قویا حامی اسرائیل باشند. 

بر اساس آنچه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اعلام می کند، نتانیاهو در دیدار با هیات لابی آیپک تاکید کرده اصلی ترین دستورکار و اولویت دولت وی، تقابل با ایران است. در این راستا  اینطور گفته شده که نتانیاهو از مقام های ارشد آیپک به دلیل نقششان در تقویت پیوندها میان آمریکا و اسرائیل تشکر فراوان کرده است. با این حال، یک سوال اساسی در این نقطه مطرح می شود و آن این است: اگر دیدار نتانیاهو با اعضای ارشد لابی آیپک معطوف به تقابل با ایران بوده، چه نکته جدیدی در مورد آن وجود داشته است؟ 

این دیدار در بحبوحه اعتراضات گسترده اخیر در اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و دولتش انجام گرفته است. معترضان اسرائیلی معتقدند که نتانیاهو سعی دارد با اجرایی کردن اصلاحات قضایی در اسرائیل، عملا شرایط را به نفع خود تغییر دهد و عملا یک کودتای قضایی را ایجاد کند که تا حد زیادی وی را از تبعات کارها و سیاست های غیرموجهش مصون می سازد. در مدت اخیر چیزی بیش از 100 هزار شهروند صهیونیست به رهبری بنی گانتس، وزیر جنگ سابق اسرائیل علیه دولت نتانیاهو که جز افراطی ترین ها در تاریخ رژیم جعلی اسرائیل است به خیابان‌ها ریخته اند. 

در این زمینه بسیاری از مقام های ارشد اسرائیلی نسبت به خطر وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی هشدار داده‌اند. اضافه بر این ها، رهبر حزب یهودی ارتدکس افراطی که با حکم دادگاه عالی اسرائیل مجبور به خروج از چهارچوب های دولتی شده، تنش ها و جنجال های زیادی را چه در دولت جدید رژیم اسرائیل و چه در چهارچوب تحولات میدانی آن ایجاد کرده است. 

ساده لوحانه است اگر فکر کنیم که مقام های تشکیلات آیپک در سفر به اسرائیل صرفا راجع به ایران صحبت کرده اند و نسبت به آنچه در داخل اراضی اشغالی در حال رخ دادن است بی اعتنایی پیشه کرده اند. به احتمال فراوان، هیات مذکور نارضایتی و ناخشنودی عمیق خود را از تحولات جاری در عمق اراضی اشغالی و احتمال ظهور انشقاق و فرقه گرایی گسترده در اراضی اشغالی که می تواند کاهش حمایت های آمریکا از اسرائیل را سبب شود، اعلام کرده اند. 

شاید هم به همین دلیل باشد که نتانیاهو به تازگی بار دیگر بر شدت لفاظی های خود علیه ایران افزوده تا از این طریق هرگونه چالش و مشکلات داخلی را انکار کند. مشکلات و بحران هایی که دلیل اصلی سفر اعضای تشکیلات آیپک به اراضی اشغالی بوده است. در واقع، نتانیاهو راهی جز منحرف کردن افکار عمومی نداشته است. 
یک روز پس از سفر اعضای هیات اعزامی آیپک به اراضی اشغالی، یک هیات دیگر از کنگره آمریکا متشکل از نمایندگان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه به رهبری سناتورها «جکی روزِن» و «جیمز لنکفورد» نیز از اسرائیل بازدید کردند. این هیئت درخواست داشتند که با اعضای افراطی کابینه نتانیاهو نظیر «ایتامار بن گویر» و  «بزالل اسموتریچ» ملاقات نکنند. این مساله نشان می دهد تا چه اندازه عرصه سیاست داخلی اسرائیل نسبت به حمایت از اسرائیل متشنج است. مساله ای که به ویژه در قالب حزب دموکرات و تحرکات آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. 

یک روز پس از دیدارهای هیات مذکور نیز مشاور امنیت ملی دولت بایدن، جیک سالیوان به اراضی اشغالی سفر کرد. وی در کنار «برت مک گورگ» دستیار ارشد رئیس جمهور آمریکا در حوزه مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین «توماس نیدز» سفیر آمریکا در اسرائیل، با نتانیاهو دیدار کرد. 

آمریکایی ها نگران این هستند که «اسموتریچ» و «بن گویر» به نحوی سیستماتیک سعی دارند تا فشارهای گسترده‌ای را متوجهِ تشکیلات خودگردان فلسطینی  کنند. تشکیلاتی که از مشکلات حاد مالی رنج می برد. آن‌ها همچنین نسبت به لغو و باطل کردن کارت هایVIP ویژه برای مقام های فلسطینی که به آن ها اجازه می دهد تا از ده ها ایست بازرسی نیروهای اسرائیلی در اقصی نقاط کرانه باختری عبور کنند هم به شدت نگران هستند. به نظر می رسد که فروپاشی قدرت تشکیلات خودگردان فلسطینی قریب الوقوع باشد. نتانیاهو جهت توجیهِ تشدید فشارهای اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی، به اقدام حقوقی این تشکیلات در دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل اشاره می کند. 

مهم تر از همه، نتانیاهو و همراهان وی از جریان راست افراطی فعالیت های زیادی را در کنار یکدیگر انجام می‌دهند تا به کل راه حل ارائه شده از سوی دولت آمریکا در قضیه منازعه اسرائیل و ملت فلسطین که همان "تشکیل دو دولت" باشد را نیز نابود سازند. آمریکایی ها کاملا مایل به حفظ این گزینه هستند. حتی اگر قرار باشد از این پیشنهاد چیزی جز یک نام باقی نماند. اسرائیلی ها تاکنون بارها و بارها زمین هایی که قرار بوده فلسطینی ها روی آن ها دولت آتی خود را بنا کنند، تصاحب و اشغال کرده اند. 

از این رو اگر نتانیاهو بخواهد به همین منوال پیش رود، آمریکا تا حد زیادی نقش ادعایی خود به عنوان میانجیگرِ صلح میان اسرائیل و فلسطین را از دست می دهد و در عین حال، دستورکار عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب(توافق ابراهیم) نیز به شدت تضعیف خواهد شد. با این همه جالب است که دفتر نتانیاهو و دیگر مقام های اسرائیلی تاکید دارند که دیدار اخیر اعضای تشکیلات آیپک از اراضی اشغالی صرفا معطوف به یک موضوع بوده و آن برنامه اتمی ایران و همچنین فعالیت های منطقه ای تهران بوده است. 

در این راستا، کاملا طبیعی است که آمریکایی ها نیز نگران باشند. اضافه بر این ها، آمریکا بیش از ایران از خودِ نتانیاهو می ترسد. «سیمون تیزدال» از نشریه گاردین می گوید: «نتانیاهو بدترین دشمن اسرائیل است. چرا دولت های غربی نباید با وی مقابله کنند؟» 

نتانیاهو از جمله افراد و سیاستمدارانی است که ادعا کرده تنها اوست که می تواند حیات رژیم اسرائیل را به بیش از 100 سال برساند با این حال، بیش از هر کسی خودِ وی می تواند زمینه سازِ سقوط رژیم اسرائیل و فروپاشی آن شود. اغلب متحدان رژیم اسرائیل هنوز از آمادگی لازم جهت تقابل با وی برخوردار نیستند. در این نقطه باید پرسید که نتانیاهو چه تسلطی بر آن ها دارد؟ شاید پاسخ این سوال پیشِ آن 365 نامزدی در کنگره آمریکا باشد که مستقیما از 17 میلیون دلار کمک های مالی تشکیلات آیپک استفاده کرده اند». 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات