اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۴۹۵

توافق ایران با آذربایجان و نخجوان برای احداث ۲ پل مرزی

پنجمین نشست کارگروه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور صبح امروز یکشنبه پانزدهم مردادماه به ریاست امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور بررسی 5 دستور کار از جمله بررسی احداث پایانه مرزی جاده‌ای در جوار پل جدید الاحداث آغبند برگزار شد.

توافق ایران با آذربایجان و نخجوان برای احداث 2 پل مرزی

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی درباره احداث این پایانه مرزی خاطر نشان کرد: طبق توافقنامه امضا شده میان دولت‌های ایران و آذربایجان مقرر شد پل مرزی جدید میان ایران آذربایجان احداث شود و فعلا کاربری جاده‌ای دارد.

وی افزود: این مساله در کارگروه مرزهای رسمی وزارت کشور طی چند نوبت بررسی شده و لازم است تا اتخاذ تصمیم نهایی اتفاق بیافتد.

ترفع گفت: همچنین جانمایی محل استقرار دستگاه ها در پایانه نیز پس از طی مراحل طراحی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: به دنبال آن هستیم تا با هماهنگی وزارت امور خارجه نشست مشترکی با طرف آذربایجانی درباره مسائل گمرکی و حمل‌ونقل در این مرز برگزار ‌شود و در قالب تفاهم نامه ای کارکرد، ظرفیت و نقش هرکدام از این پایانه های موجود و جدید مشخص شود.

در ادامه این جلسه پس از بررسی جوانب طرح و ارائه گزارش‌ها و نظرات سازمان‌های مرتبط، جانمایی پل و لکه‌گذاری پایانه مرزی مورد تایید شد.

دومین دستور کار این نشست بررسی و تصمیم‌گیری پیرامون نقشه سایت موقت پایانه مرزی آستارا بود که مقرر شد این موضوع در نشست مشترک میان دو سازمان راهداری م حمل و نقل جاده ای و گمرک این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به اهمیت موضوع و پیش‌بینی افزایش ترددها و ضرورت برنامه‌ریزی به منظور تسهیل تردد مرزی در 6 ماه دوم سال جاری، جمع بندی نهایی اتخاذ شود.

دستور سوم این جلسه بررسی درخواست هلال احمر در خصوص تخصیص زمین در 10 پایانه‌ مرزی مرتبط به منظور استقرار قرارگاه‌های مرزی امداد و نجات و ارائه خدمات به زائرین بود که با توجه به محدودیت فضا و کمبود زمین در پایانه‌های مرزی، مقرر شد استقرار این قرارگاه‌ها در ایام اربعین با حداکثر مساعدت متناسب با ظرفیت های موجود انجام شود، همچنین در فرصت‌های بعدی طی نشست تخصصی مشترک با سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط موضوع استقرار دستگاه واحد متولی حوزه های بهداشتی در مرزهای رسمی بررسی شود.

در ادامه این جلسه مصوبات جلسه ششم کمیته هماهنگی پایانه مرزی دوغارون مبنی بر ایجاد درب‌های جدید در ضلع شمالی پایانه مذکور و مغایرت آن با طرح جامع پایانه مرزی بود که به عنوان چهارمین دستور مورد بررسی قرار گرفت.

مقرر شد این تصمیمات با اعلام به وزارت کشور ملغی شود و تصمیم نهایی در این خصوص پس از بررسی ملاحظات فرایندی در کارگروه مرزهای رسمی تصمیم گیری شود.

همچنین در دستور پنجم این جلسه در خصوص احداث درب در پایانه مرزی خسروی مقرر شد فعلا هیچ سازه‌ای در این پایانه مرزی احداث نشود و هرگونه تصمیم در این خصوص پس از برگزاری نشست مشترک مرزی و تعیین خط دقیق مرز و اعلام نظر قطعی وزارت امور خارجه و با همکاری مرزبانی در آینده اتخاذ شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات