صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۳۵۱
رئیس بخش مهندسی سازه و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

یک میلیون سازه فولادی در کشور برای پروژه‌های مسکونی تأمین شد

رئیس بخش مهندسی سازه و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأمین یک میلیون سازه فولادی در کشور برای پروژه‌های مسکونی را فرصتی مناسب برای بهره‌مندی از این مصالح در ساختمان عنوان کرد.

از وزارت راه و شهرسازی، فرهنگ فرحبد با تأکید بر اینکه باید ارتباط صنعت و به‌ویژه صنعت ساختمان با دانشگاهیان تقویت شود گفت: دولت در طرح نهضت ملی مسکن در جایگاه حاکمیتی خود همواره بر استفاده از فناوری‌ها و سازه‌های نوین در ساخت‌وساز این طرح کلان تأکید داشته است.

فرحبد افزود: بهره‌مندی از فناوری‌های و سازه‌های نوین در ساخت‌وساز مسکن اهداف این طرح را که شامل استانداردسازی، سرعت در ساخت و کیفی‌سازی و صرفه‌جویی اقتصادی است تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی و صدابندی جداره‌های داخلی ساختمان مقاومت ساختمان در برابر آتش از جمله اهدافی است که در بهره‌مندی از سازه‌های فولادی در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی محقق می‌شود.

رئیس بخش مهندسی سازه و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: ساختمان‌های قالب بتنی در پروژه‌های سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین در استان‌ها در حال انجام است همچنین پروژه مهرگان از جمله پروژه‌هایی است که با بهره‌مندی از سازه‌های نوین ساخت احداث شده است.

احمد کرمی راد نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن سازه‌های فولادی ایران در همایش سازه‌های فولادی گفت: در ساخت‌وسازها نیازمند آن هستیم که از سازه‌هایی استفاده کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

وی افزود: هم اکنون یک میلیون تن ظرفیت سازه فولادی نوین برای ساخت پروژه‌های مسکونی ایجاد شده است؛ اما یک مشکلی که در این بخش وجود دارد مربوط به اداره شهرک‌های صنعتی و برخی از ارگان‌ها است که آیین‌نامه و ضوابطی را برای خود در نظر گرفته‌اند که استانداردهای خاص دارد.

کرمی راد خاطرنشان کرد: متوسط عمر ساختمان‌ها در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ سال است و در حال حاضر زباله‌های ساختمان‌های فرسوده درصورتی‌که از سازه‌های فولادی استفاده شود قابلیت بازیافت دارد.

وی افزود: ایران یک کشور فولادی هست و به‌زودی وارد زمره کشورهای دارای تکنولوژی فولاد می‌شود.

کرمی راد با بیان اینکه ایران دارای معادن غنی خدادادی از جمله آب، برق و گاز است و در شمال و جنوب کشور دارای منابع غنی هستیم؛ بنابراین باید به سمت سرمایه‌گذاری در بخش فولاد برویم گفت: فرهنگ‌سازی برای استفاده از ساختمان‌های فولادی خود نقش بسیار مؤثری برای حفظ ساختمان‌ها در برابر زلزله و حفظ منافع در کشور دارد.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد از پروانه‌های ساختمانی ۴ تا ۷ طبقه است و استفاده از سازه‌های فولادی در حوزه قیمتی برابری می‌کند با سازه‌های بتنی و اگر در حوزه ساخت‌وساز از گریدهای بالاتر فولادی استفاده کنیم از لحاظ مقاومت بسیار بهتر از بتن است.

وی خاطرنشان کرد: یارانه‌هایی که در اختیار فولادسازان قرار می‌گیرد و سنگ‌آهن و دلاری که در اختیار آنها قرار می‌گیرد باید با اطمینان به سمت قیمت تمام شده سازه فولادی هدایت شود.

کرمی راد گفت: در بورس کالا مالکان اصلی خود فولادی‌ها هستند؛ بنابراین باید حداکثر نظارت بر آنها شود؛ چراکه هر ورق یارانه بورس ۲۱ تا ۲۲ تومان است و برخی از شرکت‌های بورسی با کاغذبازی قیمت را به ۴۰ هزار تومان می‌رسانند که دراین‌بین سودهای کلانی جابه‌جا می‌شود درصورتی‌که اگر به سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی قانع باشند قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان هم برای آنها صرفه دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات