فرهنگی >>  دین >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۶۳۸

زاکانی: برنامه ویژه‌ای برای انتقال زائران اربعین امسال در شهرداری تهران پیش‌بینی کرده‌ایم

 هشتمین گردهمایی ملی فعالان مردمی اربعین و هشتمین همایش ملی هیأت‌های فعال در این عرصه با محوریت «اربعین، آوردگاه حرکت عمومی مردم» صبح امروز پنجشنبه ۱۹ مردادماه در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد. 

زاکانی: برنامه ویژه‌ای برای انتقال زائران اربعین امسال در شهرداری تهران پیش‌بینی کرده‌ایم

برنامه ویژه شهرداری تهران برای حمل و نقل زائران اربعین

علیرضا زاکانی شهردار تهران در سخنرانی کوتاهی در این مراسم با اشاره به برنامه‌های مجموعه شهرداری تهران برای خدمت‌رسانی به زائران اظهار داشت: امسال برنامه ویژه‌ای برای حمل و نقل زائران داریم. عمده تلاش همکاران من برای خدمت‌رسانی، در حوزه‌های حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی و تقویت و بهسازی زیرساختی و خدمات شهری ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به گرمای هوا در اربعین اظهار داشت: در مجموعه مدیریت شهری تمام توان خود را روی این موضوع گذاشته‌ایم، اما کار اصلی بر عهده شما نیروهای مردمی است تا بتوانیم بهترین خدمات به زائران در مسیر مرز، مرز و بعد از آن داشته باشیم.

زاکانی تصریح کرد: از شما خادمان سیدالشهدا که بناست بهترین خدمات را به زائران داشته باشید، تشکر می‌کنم.

آبفروش: زائران اربعین اهانت به قرآن را محکوم می‌کنند 

رحیم آبفروش، دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین در این مراسم اظهار داشت: این همایش هر سال یک سویه، رنگ و جهت دارد که محور گفت‌وگوهاست. امسال این عنوان را داریم که «اربعین، آوردگاه حرکت عمومی مردم» است.

وی افزود: عصر امروز در قالب این همایش، ۱۴ موکب گفت‌وگو خواهیم داشت تا موکب‌داران با همین موضوع انتخاب شده بناست با هم ارتباط برقرار کنند. نمایشگاه ملزومات اربعین هم در حاشیه این همایش برپا شده است.

آبفروش گفت: این موکب‌های گفت‌وگو در ۱۴ نقطه حرم با موضوعات مختلف برپا می‌شود که هرکدام حسب علاقه‌مندی در آن حاضر شوید. در این موکب‌ها موضوعات محتوایی اربعین مورد بحث قرار می‌گیرد.

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین ادامه داد: خانواده و حضور مادران در اربعین، ایثارگری، استکبارستیزی و نایب شهید، تغذیه سالم و طب سنتی و ... موضوعات در نظر گرفته شده برای این موکب‌هاست. حاصل گفت‌وگوهای سال گذشته کتاب شد و فایل آن در فضای مجازی جامعه فعالان مردمی اربعین بارگذاری شده است.

وی افزود: امشب به سر مزار شهدای بهشت زهرا خواهیم رفت. ما مدیون شهدا هستیم که بسیاری از آن‌ها در بزرگترین گلزار شهدای جهان مدفون هستند. در روزهای اخیر خادمان گلزار شهدای جبهه مقاومت در کشورهای مختلف در بهشت زهرا جمع شده بودند و از این میزان ایثارگری در مسیر خمینی کبیر (ره) تعجب کرده بودند.

آبفروش با اشاره به اینکه تمام مرزهای کشور ما برای سفر اربعین به نام شهدای دفاع مقدس شناخته می‌شود، گفت: امشب با شهدا عهد می‌بندیم و از آنان مدد می‌گیریم تا بتوانیم خادمی زائران را کنیم.

۱۰ سال فرصت برای استفاده تربیتی از اربعین برای نوجوانان

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین با اشاره به اینکه اربعین در این شرایط آمده است که ما را کمک کند، گفت: ما ۱۰ سال حساس برای اربعین داریم. یک دهه اربعین را در تابستان داریم که می‌تواند دهه تحولی برای دانش‌آموزان و نوجوانان باشد زیرا هر سال برای رفتن به اربعین به دلیل مدرسه و تحصیل مشکل داشتند.

وی با اشاره به اینکه اربعین بهترین فرصت برای به حرکت درآوردن جامعه مردمی است، گفت: گاهی اربعین را می‌توان مانند یک پیاده‌روی نگاه کرد که در سراسر جهان هم رایج است. ما اگر ایام اربعین پیاده‌روی راه می‌اندازیم شبیه‌سازی نیست، اما به این دلیل است که در روایت داریم هر کس از خانه خود راه می‌افتد و عزم زیارت می‌کند، زیارتش شروع شده است. یک نفر توفیق پیدا می‌کند به حرم می‌رسد و فردی به دلیل توان جسمی و مالی‌اش نمی‌تواند به این سفر برود.

آبفروش گفت: این اتفاقات موجب می‌شود که موقف‌ها و مبیت‌هایی در مسیر ایجاد شود. چاووش‌خوانی که گونه‌ای از مداحی است اینجا شکل می‌گیرد که در بدرقه و استقبال زائران انجام می‌شود. کاش این فضا را بتوان برای تهران فرهنگسازی کرد که محل چاووش زائران اربعین باشد و افراد با مدد گرفتن از شهدا به سمت کربلا بروند.

غربی‌هایی که دلشان با اربعین به امام حسین(ع) گره می‌خورد

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین با اشاره به اینکه می‌توان با یک نگاه حداقلی اربعین را یک ورزش هم تلقی کرد، گفت: اربعین را مانند گردشگری زیارت هم می‌توان نگاه کرد که شاهدیم غربی‌ها برای مشاهده اربعین می‌آیند، اما دلشان گره می‌خورد و مغناطیس حسینی آن‌ها را جذب می‌کند. از این منظرها هم نگاه کنید، بسیار ظرفیت‌ دارد.

وی گفت: اقتصاد اربعین هم بسیار وسیع است و شهرها را آباد می‌کند. امروز وضعیت مرزها به خصوص خسروی را نگاه کنید. بسیاری از سرمایه‌داران بخاطر اقتصاد این ماجرا به میدان آمده و این شهرها را آباد کرده‌اند.

اربعین مانند یک ضیافت بین‌المللی است

آبفروش تصریح کرد: اربعین را مانند یک ضیافت بین‌المللی هم می‌توان نگاه کرد. اربعین را می‌توان بزرگترین جشنواره غذا دانست که افراد با هر قوم و ملیتی، بساط به پا کرده‌اند تا نوکری زائران سیدالشهدا را کنند. عراقی‌ها اگر چای ایرانی آوردند، ظرف یکبار مصرف و قاشق استفاده می‌کنند که از روی کرامت و برای پذیرایی از زائران ایرانی است.

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین با بیان اینکه اربعین یک آیین ذیل آیین زیارت است که بسیار پرافتخار و هدفمند است، گفت: یک پله بالاتر این است که اربعین را مانند تربیت هم بدانیم. مهم‌ترین اتفاق این است که زائر را به امام برسانیم. بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم تا جمعیت بیشتری برای زیارت رود.

وی با بیان اینکه اربعین مانند دیپلماسی است، گفت: دیپلماسی مردمی اربعین چقدر می‌تواند ابعاد بین‌المللی را افزایش دهد؟ دیپلماسی اربعین در مواقعی کار روی زمین مانده دیپلماسی ملی را پیش می‌برد. اربعین بزرگ‌ترین تجمع فرهنگ‌ها با کمترین هزینه است.

اربعین الگویی برای حکمرانی مردمی

آبفروش با اشاره به اینکه تاکنون نگاه‌های حداقلی به اربعین را شمردم و باید بدانیم اربعین مانند یک حکمرانی است، گفت: در اربعین ۲۰ میلیون نفر اداره می‌شوند و از جایی به جای دیگر جابجا می‌شوند؛ بدون اینکه دستگاه‌های عراق کمترین دخالتی داشته باشند. سالی چند صد هزار نفر به حج می‌روند، در ایران برایش یک دستگاه و سازمان داریم، اما اربعین تماماً مردمی است.

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین با اشاره به اینکه اربعین مانند یک فرهنگ است، گفت: از هر منظری نگاه کنیم اربعین یک بساط بزرگ است که ارباب به پا کرده تا برای فرزندش (حضرت مهدی) یارگیری کند.

وی ادامه داد: زمانی ماموریت ما تمام می‌شود که همه مردم اربعینی شوند و فرهنگ آن وارد زندگی مردم شده باشد. باید در این سرزمین هر نفر یک بار طعم سفر اربعین را چشیده باشد. اربعین فقط یک روز نیست؛ بلکه با قدرت زبان و توان شما می‌تواند توسعه یابد.

آبفروش با اشاره به اینکه اگر از مرز باشماق راهی اربعین می‌شوید، باید فریاد نجات دریاچه زریوار مطالبه زائران اربعین شود، گفت: نجات جنگل‌های اربعین هم کار همین زائران است. از این منظر می‌توان چند نفر را عاشق ارباب کرد؟ ما مدیون شهدا هستیم و اگر بخواهیم ظرفیت شهدا را در اربعین ضرب کنیم، باید بدانیم مردم در مسیر راهیان نور در حرکت به سمت کربلا هستند که می‌توان این نگاه را به مردم منتقل کرد.

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین با اشاره به اینکه زائران باید بدانند اگر از  مرز تمرچین رفت و آمد می‌کنند به زیارت شهدای حاج عمران می‌روند، گفت: از آن مرز زائران وارد اقلیم کردستان عراق می‌شوند و می‌بینند که اهل سنت عراق پذیرای زائران شدند و ذکر «حسین حسین» گرفتند.

محکومیت اهانت به قرآن توسط زائران اربعین

وی افزود: در اربعین امسال بناست میلیون‌ها مسلمان اهانت به قرآن را محکوم کنند. پویش‌هایی راه افتاده است که تا در آن ختم قرآن و ختم سوره فجر صورت گیرد. در اربعین شاهد موج زیارت به نیابت از شهدا هستیم.

آبفروش گفت: امسال تاکنون کشور آذربایجان مانع زیارت شیعیان این کشور شده است. مردم آذری‌زبان ما می‌توانند پویش راه بیندازند و به یاد آنان زیارت کنند. هنوز مرز هم برای زائران افغانستان باز نشده است.

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین در پایان خاطرنشان کرد: باید پویش‌هایی راه بیندازیم تا هر خانه یک مضیف یا هر خانه یک‌ موکب داشته باشیم. هر ایرانی در اربعین باید یا زائر اربعین یا خادم آن باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات