صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۱۰

ایران ضامن امنیت خلیج‌فارس

یک خبرگزاری آمریکایی با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار هوایی «فدائیان حریم ولایت» نیروی هوایی ارتش ایران، آن را نمایش اقتدار ایران در پی تصمیم اخیر پنتاگون برای اعزام جنگنده‌ها و ناوهای جنگی بیشتر به منطقه تلقی کرد.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هم در گزارشی نوشت: «هم‌زمان با تصمیم آمریکا برای اعزام هواپیماهای جنگنده بیشتر به منطقه به منظور آنچه «بازدارندگی از توقیف کشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس از سوی ایران» خوانده شده، ایران روز یک‌شنبه یک رزمایش هوایی سالانه را در بخش مرکزی کشور آغاز کرد.»
این خبرگزاری با اشاره به تصمیم ثبات‌زدای پنتاگون برای اعزام نیروهای بیشتر به منطقه و هدف آن، که با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و واکنش مقامات ایران همراه بود، آمده است: «آمریکا هفته گذشته اعلام کرد، با توجه به تلاش‌های ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و دریای عمان، قرار است جنگنده‌های بیشتر و یک ناو به این مناطق اعزام کند. پنتاگون گفت که ناوشکن USS Thomas Hunder و چند فروند جنگنده اف۳۵ به این منطقه اعزام خواهد شد.»
آسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به ادعای وزارت دفاع آمریکا درباره ماجرای اقدام ایران به توقیف قانونی دو نفتکش متخلف و نقش آن در حوزه دریانوردی، نوشت: «این اقدام آمریکا پس از آن انجام می‌شود که ایران به توقیف دو نفتکش به نام TRF Moss با پرچم مارشال آیلندز و Richmond Voyager با پرچم باهاما، هفته گذشته در نزدیکی تنگه هرمز مبادرت کرد. نیروی دریایی آمریکا گفت، در هر دو مورد، کشتی‌های ایرانی با نزدیک شدن ناوشکن موشک‌اندازUSS McFaul,  عقب‌نشینی کردند. نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، ایران حداقل پنج کشتی تجاری را در مدت دو سال گذشته توقیف کرده و چندین کشتی دیگر را آزار داده است. بسیاری از این درگیری‌ها در تنگه هرمز یا در نزدیکی آن رخ داده‌اند.»
مقامات آمریکایی برای توجیه حضور نظامی خود در خاورمیانه و خلیج فارس مدعی هستند، با این اقدامات امنیت منطقه را برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عبور کشتی‌های سراسر جهان تأمین می‌کنند. این در حالی است که این اقدامات تنها موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تأکید کرده است که این کار برعهده کشورهای منطقه است و آنها خود قادر به انجام آن هستند.
در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری اخیرش درباره اخبار منتشر شده درباره اعزام جنگنده‌های اف۱۶ آمریکا به خلیج‌فارس، گفت: «نقش دولت آمریکا در زمینه مسائل منطقه‌ای، به ویژه امنیت منطقه هیچ‌گاه صلح‌آمیز و سازنده نبوده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات