صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۶۰

ماسک در سودای چیست؟

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
«ایلان ماسک» پس از اینکه حدود یک سال پیش توئیتر را خریداری کرد، هفته گذشته به تغییر نام این بستر دست زد و از این به بعد، توئیتر با نام «X» شناخته خواهد شد. ماسک کم‌کم در حال مشخص کردن برنامه‌های خود برای رسیدن به یک ابراپلیکیشن است؛ جایی که کاربران تمام نیازهای‌شان رفع خواهد شد. وی حتی پیش از آنکه توئیتر را در اکتبر ۲۰۲۲ بخرد، گفته بود که خرید این وبگاه «تسریع‌کننده» ساخت ابراپلیکیشنی مشابه وی‌چت (WeChat)  چین، پی‌تی‌ام(PayTM) هند و گوجک (GoJek) اندونزی است. این برنامه‌ها به کاربران امکان می‌دهند که نه تنها پست منتشر کنند؛ بلکه پول پرداخت و دریافت کنند، محتوای سمعی و بصری تماشا کنند و بشنوند و حتی به خدماتی، مانند رزرو تاکسی یا سفارش تحویل غذا در منزل دسترسی داشته باشند.
پیشتر در ماه جاری، ماسک مجوز انتقال پول در سه ایالت آمریکا را دریافت کرد، که نشان می‌دهد این برنامه در حال آماده شدن برای انجام پرداخت‌هاست. «لیندا یاکارینو» که ماه گذشته مسئولیت مدیریت اجرایی توئیتر را بر عهده گرفت، جزئیات بیشتری درباره برنامه جدید «اکس» ارائه داد. او در توئیتی گفت، این تغییر نام بخشی از هدف شرکت برای «تغییر شکل میدان این جهان‌شهر» به چیزی فراتر از یک شبکه اجتماعی است.
لیندا یاکارینو در توئیت خود نوشت: «اکس آینده تعامل نامحدود است ‌‌ـ در مرکز محتوای صوتی، ویدئویی، پیام‌رسانی، پرداخت/ تراکنش بانکی‌ ـ و بازار جهانی برای ایده‌ها، کالاها، خدمات و فرصت‌ها ایجاد می‌کند. اکس با استفاده از هوش مصنوعی، ما را از تمام راه‌هایی به یکدیگر متصل خواهد کرد که تازه دارد به مخیله‌مان خطور می‌کند.» ماسک از سال ۲۰۰۰ به دامنه X.com دسترسی داشته است و در این مدت روی «پی‌پال» کار می‌کرد. این وبگاه پیش از تغییرنام توئیتر فقط حرف X را نشان می‌داد؛ اما اکنون به Twitter.com تغییر مسیر داده است. پیشتر در سال جاری، توئیتر در راستای چشم‌انداز «اپلیکیشن همه‌کاره» ماسک، نام شرکتش را به «اکس کورپ» تغییر داد؛ اما کارشناسان رسانه‌های اجتماعی ابراز تردید کرده‌اند که چنین ایده‌ای در خارج از آسیا اصلاً عملی باشد.
اما «مت ناوارا» تحلیلگر حوزه فناوری عقیده دارد، کار ماسک آینده خوشی ندارد. او می‌گوید: «ابراپلیکیشن‌ها به شکلی که در این صنعت می‌شناسیم، تازگی ندارند. در آسیا به ‌شدت موفق بوده‌اند؛ اما در سایر جاها کارشان واقعاً نگرفت. آیا توئیتر می‌تواند بخشی از یک ابراپلیکیشن باشد که به شما امکان خرید کالا، چت با دوستان، دریافت خبرهای روز، رزرو تاکسی و غیره را می‌دهد؟ قطعاً. آیا ایلان ماسک می‌تواند راهش بیندازد؟ احتمالاً. آیا ایلان ماسک واقعاً این کار را خواهد کرد؟ کسی چه می‌داند. به نظر می‌رسد او در زمینه عمل به قول و تعهد مشکلاتی داشته باشد.»
به نظر می‌رسد، ماسک به دنبال ساخت یک امپراتوری نرم‌افزاری جدید مبتنی بر برنامه است. خبری از پایگاه اینترنتی، مرورگر و... نیست. همه نیازها فقط در یک ابراپلیکیشن رفع می‌شود. احتمالاً مرحله بعد برای رهاسازی وابستگی کاربران به اندروید و آی‌او‌اس، ساخت یک تلفن همراه یکپارچه با بستر نرم‌افزاری ماسک است. چند سال دیگر تلفن‌های‌ همراه با نشان «X» به بازار خواهند آمد و ماسک تجربه موفق خود در ساخت خودروهای تسلا را در تلفن‌های همراه خود به کار خواهد گرفت. چیزی که مشهود است، در آینده نزدیک از جهان‌شهر ماسک بیشتر خواهیم شنید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات