صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۲۹

مبارزه با اژدهای فساد

ـ شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور؛ در حال حاضر حدود ۶۰۰ شرکت شفاف داریم و امید می‌رود رکورد بی‌سابقه شفافیت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی را داشته باشیم که کمک بسیاری برای اصلاح مدیریت می‌کند.
- ساماندهی 18 میلیون دستگاه کارتخوان و اتصال آنها به درگاه مالیاتی؛ این اقدام موجب جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی با جلوگیری از فرار مالیاتی شده است.
ـ اتصال ٩٠ درصدی دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است و باعث از بین رفتن امضاهای طلایی شد.
ـ حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و رفع موانع تولید: توزیع رانتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت، مانع بزرگی بر سر راه کسب‌وکار‌هایی بود که به ارز دولتی و رانت ایجاد شده دسترسی نداشتند، از این نظر حذف ارز ترجیحی را می‌توان مقدمه خوبی برای شفاف‌سازی اقتصاد و حرکت به سمت تولید رقابتی عنوان کرد؛ افزون بر این، با این اقدام افزایش ده برابری یارانه‌ها پس از 12 سال را شاهد بودیم.
ـ تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها: فعال شدن پایگاه ملی مجوزها یکی از اقدامات مهم دولت بود. این پایگاه از سال 1386 طبق ماده 7 قانون اجرایی شدن اصل 44 باید فعال می‌شد؛ اما عملاً به دلیل تعارض منافع دولتی‌ها تحقق پیدا نمی‌کرد. وزارت اقتصاد با جدیت این مسئله را دنبال کرد و روند صدور مجوزها با اصلاحی که متولی آن خود خاندوزی به عنوان نماینده مجلس در کمیسیون اقتصادی در خصوص ماده 7 قانون اجرای اصل 44 انجام داده و پس از آن در وزارت اقتصاد انجام داد تا حدود زیادی محقق شد. تبدیل ۵۰۰ مجوز کسب‌وکار به صورت ثبت محور، حذف یک‌هزار شرط مبهم از مجوزهای کسب‌وکار، صدور برخط بیش از 108 هزار مجوز کسب‌وکار از ابتدای امسال موجب شده که کارآفرینان همانند گذشته در پیچ و خم پرآزار کسب مجوزها قرار نگیرند.
ـ انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی برای اولین بار: هدف دولت سیزدهم از افشای فهرست اسامی بدهکاران کلان بدحساب بانکی، آگاهی افکار عمومی و ایجاد مطالبه‌گری عمومی در وصول مطالبات از چنین اشخاصی است. مردم باید از افرادی که پس از چندین و چند سال از پرداخت بدهی‌های خود به شبکه بانکی، امتناع می‌کنند و قصد پرداخت ندارند، آگاه شوند.
ـ شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد: سامانه‌ یکپارچه مدیریت آرد، خرید آرد از سوی نانوایان، فروش آن از طریق کارخانه‌ها و حمل‌ونقل آرد را در کشور، ثبت و رصد می‌کند و مانع از قاچاق گسترده آرد می‌شود. با اجرایی شدن تدبیر دولت بدون آنکه مشکلی در سبد نان کشور به وجود بیاید، کاهش چشمگیری در مصرف آرد کشور به وجود آمد.
ـ ابلاغ اصول دوازده‌گانه نقشه ملی پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و اقتصادی که رئیس‌جمهور، دکتر ابراهیم رئیسی ابلاغ کرد. این اصول دوازده‌گانه عبارتند از: شفاف‌سازی، مدیریت تعارض منافع، مسئله فرهنگ‌سازی و نظارت همگانی، متناسب‌سازی ساختار و تشکیلات و شایسته‌گزینی، سهولت فرآیندها، دولت الکترونیک، توسعه رویکردها، زنجیره ارزش، حمایت از فعالیت سالم، یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی و اقتصادی کشور، نظارت مؤثر و کارآمد و برخورد قاطع، دقیق و مؤثر برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات