رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: «دیپلماسی اقتصادی دولت سبب شده است خوشبختانه بازارهای جدیدی در آسیای میانه، اوراسیا، آمریکای لاتین و آفریقا بیابیم. این روند اگر در دیپلماسی اقتصادی کشور به همین شکل و رویکرد پیش برود، قطعاً دسترسی گستردهتری به بازارها در اقصی نقاط جهان خواهیم داشت که برای توسعه صادراتی کشور بسیار مهم است و میتوانیم کالای بیشتری به کشورها صادر کنیم.»
به گزارش صبح صادق، یکی از موضوعات مهمی که به درآمدزایی بیشتر کشور و رشد اقتصادی منجر میشود، افزایش صادرات محصولات متنوع و بیشمار به کشورهای دنیاست. موضوعی که دولت سیزدهم با فعالسازی دیپلماسی اقتصادی تلاش میکند نسبت به تحقق آن پیشتاز باشد.
به همین دلیل، خوشبختانه آمارها حاکی از شکستن رکورد صادرات غیرنفتی در چهار ماه گذشته است که نشان میدهد طی این مدت صادرات ۴۶ میلیون تنی گزارش شده است. شواهد از این موضوع حکایت میکنند که براساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک کشور، در چهار ماهه نخست امسال ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار صادر کرده که به لحاظ وزنی رشد 6/28 درصدی و به لحاظ ارزش کاهشی نزدیک به ۸ درصدی داشته است. آمارهای گمرک ایران نشان میدهد، مقدار وزنی صادرات ایران بالاترین حجم صادراتی کشور در قبل و پس از برجام بوده و به بالاترین حجم تاریخی خود رسیده است. گفتنی است، با وجود اینکه برخی رسانهها مایل هستند تا بهگونهای وانمود کنند که ارزش صادرات ایران کاهش یافته است؛ اما این موضوع را باید به کاهش قیمت جهانی برخی از اقلام صادراتی عمدتاً در بخش فلزات و اقلام نفتپایه ارتباط داد. مسئله این است که به لحاظ وزنی صادرات ایران به مراتب در مقایسه با سالهای گذشته افزایش داشته است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره این دستاورد مهم توسعه صادراتی به ما توضیحاتی داده است.
«مجیدرضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و کارشناس سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار صبح صادق، در زمینه مسائل مرتبط با وزن یا حجم ارزآوری صادراتی برخی کالاها به کشور و اینکه کدام یک از این موارد نشانه افزایش صادرات کشور است، به یک نکته مهم اشاره کرد و گفت: «سال گذشته همین موقع مسئولان کشور موضوعی را مطرح کردند که در واقعیت آن چنان قابل اتکا نیست، مبنی بر اینکه سال قبل آنها نسبت ارزآوری کالاهای صادراتی را میزان و ملاک افزایش صادرات قرار دادند که درست نیست.»
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: «با توجه به اینکه عموم کالاهای صادراتی ایران به مقاصد گوناگون بر پایه محصولات نفتی یا معدنی است و عموماً قیمتهای این کالاها در ایران تعیین نمیشود؛ بلکه نرخها به صورت جهانی تعیین میشود، پس مبنای ارزآوری و درآمدزایی نباید ملاک مهمی برای توسعه صادراتی ما باشد؛ بلکه ملاک را باید چیز دیگری قرار دهیم.»
مجیدرضا حریری خاطرنشان کرد: «با اینکه برخی سال گذشته به اشتباه روی این موضوع مانور تبلیغاتی دادند که صادرات بیشتری داشتهایم، چون ارز بیشتری دریافت کردیم؛ اما این موضوع به دلیل تعیین قیمت جهانی و بحث کرونا و بحران اوکراین و افزایش قیمتهایی که در سطح جهان اتفاق افتاده بود؛ چندان ارزش ندارد، بلکه آنچه در این موضوع مهم است، افزایش صادراتی است که به واسطه وزن زیاد افزایش قلمداد شود.»
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در این باره تصریح کرد: «اکنون که به لحاظ وزنی صادرات ایران افزایش یافته، میتوانیم روی این موضوع مانور دهیم و مفتخر باشیم که چنین موضوعی محقق شده است، یعنی مسئولان امر میتوانند از این روند به منزله کارنامه و عملکرد مثبت خود در افزایش وزنی صادرات یاد کنند.»
وی در این باره بیان داشت: «هر چه قدر به لحاظ وزنی صادرات بیشتری داشته باشیم، به این مفهوم است که در بازارهای جهانی سهم بیشتری داشتهایم؛ هر چند که فعلاً بحث ما درباره نوع کالای صادراتی نیست، بلکه روی این موضوع تمرکز میکنیم که فقط قدر مطلق وزنی که کالا صادر میکنیم، برای ما مهم است؛ چون قیمتهای جهانی دست ما نیست.»
مجیدرضا حریری بیان داشت: «بیتردید افزایش وزنی صادرات به کشورهای مختلف طی ماههای گذشته مثبت ارزیابی میشود و نشاندهنده بارقههای امیدی برای توسعه تجارت خارجی است.»
وی در پاسخ به این پرسش که چنین دستاورد مثبتی در امر مهم صادراتی ماحصل سیاستهای کدام نهاد و مسئول مربوطه است، گفت: «این موضوع را باید ناشی از چند مؤلفه مهم دانست؛ اول اینکه دنیای امروز پس از پایان کرونا به مصرف بیشتر کالا رو آورده و این موضوع سبب شده است بازارهای بیشتری نیازمند مواد اولیه و کالا باشند.»
وی درباره دیپلماسی اقتصادی دولت نیز خاطرنشان کرد: «دیپلماسی اقتصادی دولت سبب شده خوشبختانه بازارهای جدیدی در آسیای میانه، اوراسیا، آمریکای لاتین و آفریقا بیابیم. این روند اگر در دیپلماسی اقتصادی کشور به همین شکل و رویکرد پیش برود، قطعاً دسترسی گستردهتری به بازارها در اقصی نقاط جهان خواهیم داشت که برای توسعه صادراتی کشور بسیار مهم است و میتوانیم کالاهای بیشتری به کشورها صادر کنیم.»