صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۰۳۰۰

حذف دلار از چرخه اقتصاد

پیروی از این سیاست که در چین، روسیه و هند آغاز شده می‌تواند به ارتباط مالی نزدیک کشورهای عضو بریکس سرعت بخشیده

مقاومت چند ده ساله ایران مقابل تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص حذف دلار از چرخه اقتصاد، موضوع حائز اهمیت دیگری است که به عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس ضریب می‌دهد. بی‌شک پیروی از این سیاست که در چین، روسیه و هند آغاز شده می‌تواند به ارتباط مالی نزدیک کشورهای عضو بریکس سرعت بخشیده و منجر به انحطاط اقتصادی آمریکا ‌شود چرا که حاکمیت دلار در تجارت، تبدیل به دستاویزی برای آمریکا شده است تا با اتکا به آن مسیر سرکوب اقتصادی کشورهای دیگر را طی کرده و به هژمونی خود اعتبار دهد.

برخورداری گروه بریکس از بدلی به نام «بانک توسعه نوین» می‌تواند موانع مرتبط با سوئیفت را برطرف کرده و گشایش‌های مالی و بانکی زیادی نصیب کشورمان کند. پیش‌شرط‌های عینی شدن دستاورد اما دستیابی به همه این منافع پیش‌شرط‌هایی دارد که دولت باید توجه ویژه‌ای هم به این بخش‌ها داشته باشد؛ مساله نخست این است که کشورهای عضو بریکس رقبایی استراتژیک هستند و در حال حاضر با توجه به مشترکات موجود تصمیم به ائتلاف با یکدیگر گرفته‌اند پس باید از تجربه‌های خسارت‌بار اعتماد به قدرت‌های بزرگ درس گرفته و منافع ملی خود را به هیچ یک از دولت‌ها گره نزنیم تا به اصطلاح از آن سوی بام نیفتم.

مساله حائز اهمیت دیگر این است که همگی شاهد تلاش شبانه‌روزی مسئولان برای حل مشکلات جاری کشور هستند اما تعمیق ارتباط با همسایگان، تقویت مناسبات دیپلماتیک و پیوستن به پیمان‌های مهم بین‌المللی زمانی به نتیجه می‌رسد که اثرات ناشی از آن به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی منجر شده و به قول معروف سر سفره مردم مشهود باشد تا موجب دلسردی مردم نشود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات