صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۰۴۶۴

سیاست‌های دستوری دشمن بزرگ بازار سرمایه

پایگاه بصیرت / احمد اشتیاقی

یکی از مهم‌ترین موضوعات و مؤلفه‌هایی که به رشد اقتصادی کشورها کمک می‌کند، استفاده درست آن کشورها از سرمایه‌ها و هدایت سرمایه‌های موجود به سمت بازارها و فعالیت‌های مولد است. به همین دلیل «بورس» به منزله بازاری که در اقتصاد نقش اساسی ایفا می‌کند، نباید به هیچ عنوان به صورت دستوری اداره شود؛ چرا که مدیریت دستوری و دخالت‌های دولت در بورس امکان لازم را برای تخصیص کارآمد سرمایه و دارایی‌هایی که می‌توانند در بخش تولید صرف شوند، می‌گیرد.
منابع بورس و بازار سرمایه در صورتی موفق به حضور و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد می‌شود که نگرانی‌هایی بابت برخوردهای دستوری و امنیتی نداشته باشد. در این صورت است که رکود و بیکاری از عرصه اقتصاد و اجتماع رخت برمی‌بندد؛ چرا که دارندگان سرمایه که به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مولد تمایل دارند، نگران بروز مشکلات ناشی از مدیریت دستوری در بازار سرمایه نخواهند بود. در این موضوع شکی وجود ندارد که بورس به منزله بازار مالی از جنبه‌های گوناگونی مانند تأمین سرمایه حائز اهمیت است؛ چرا که نقدینگی وارد شده به بورس و سودی که از این محل کسب و دوباره راهی بخش تولید می‌شود، موتور محرک‌بخش تولید به شمار می‌رود. پس بورس نباید دستوری مدیریت شود تا در عرصه رشد و توسعه صنعت و تولید پیشرو باشد. زمانی این موضوع محقق می‌شود که سرمایه‌گذارها کمترین نگرانی‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازارها و بنگاه‌های تولیدی از بابت دخالت‌ها و مدیریت‌های دستوری نداشته باشند. باید بپذیریم بورس حامی بخش تولید و صنعت کشور است و می‌تواند بیش از پیش باشد، مشروط به اینکه دخالت‌های دولت مانع سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون صنعتی و احداث و بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای نباشد. تداوم دخالت‌ها و تمایل دولت‌ها برای ورودهای دستوری به این بازار مانع و سد بزرگی در برابر پیشرفت بخش تولید کشور به شمار می‌رود؛ موضوعی که به صورت چشمگیر آسیب‌های فراوانی به اقتصاد و توسعه بخش‌های تولیدی و صنعتی وارد می‌کند.
از این نظر بورس باید به دور از دستورات دولت‌ها باشد؛ چرا که ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و تخصیص منابع مالی خود در کسب‌وکارهای مختلف بسیار مهم است. تزریق منابع مالی به بخش‌های گوناگون تولید منجر به عملیاتی شدن ایده‌های نو می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیانی شود که ارزآوری قابل توجهی دارند و کمک شایان توجهی به درآمدزایی اقتصاد کشور می‌کنند. بازار سرمایه بارها و بارها به دخالت‌های دستوری دولت واکنش‌های جدی نشان داده است، برای سبزپوش ماندن بورس و جلوگیری از قرمزپوش شدن بازار سرمایه دخالت‌های دولت باید به حداقل برسد تا با ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران، نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه و فعالیت‌های مولد حرکت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات