صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۵۰۴۸۷
جمعی از هادیان سیاسی از شرکت سهامی پتروشیمی خراسان بازدید کردند

بزرگ‌ترین مرکز محصولات شیمیایی شمال ایران

به همت معاونت سیاسی سپاه استان خراسان شمالی و با هدف آشنایی هادیان سیاسی سپاه و بسیج با ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان، چندی پیش تعدادی از مدیران و هادیان سیاسی ضمن بازدید از شرکت سهامی پتروشیمی خراسان، بزرگ‌ترین مرکز تولید محصولات شیمیایی شمال و شمال شرق کشور، در جریان کم و کیف فعالیت‌های این شرکت قرار گرفتند. سرهنگ مرادی، معاون سیاسی سپاه استان خراسان شمالی در این باره گفت: «هدف از این برنامه آشنایی میدانی هادیان سیاسی با پیشرفت‌های صورت گرفته و دستاوردهای علمی و فنی این مجموعه در راستای قطع وابستگی‌ها به خارج از کشور بود.»

معرفی شرکت و موقعیت جغرافیایی

شرکت سهامی پتروشیمی خراسان، بزرگ‌ترین مرکز تولید محصولات شیمیایی شمال و شمال شرق کشور، در اردیبهشت سال 1371 در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی تأسیس شد و از خرداد 1375 با آغاز فعالیت‌های بهره‌برداری در فهرست بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور قرار گرفت. این مجتمع با بهره‌گیری از آخرین روش‌های علمی و تکنولوژیک و با ترکیبی از نیروی انسانی جوان، متخصص و کارآمد از نخستین روزهای بهره‌برداری، اصل خودکفایی را به مثابه هدف غایی در امر تولید سرلوحه کار خود قرار داد. پایبندی به این تفکر و دستیابی به ایده‌آل‌های آن، به ویژه در سال‌های اخیر از مجتمع پتروشیمی خراسان چهره‌ای مقبول و مطرح در سطوح ملی و فرا ملی ترسیم کرده است. این مجتمع در 17 کیلومتری جاده اصلی بجنورد‌ـ شیروان، در زمینی به مساحت 200 هکتار شامل 30 هکتار محوطه‌های صنعتی، 40 هکتار محوطه‌های عمومی و غیرصنعتی و 130 هکتار فضای سبز احداث شده و با 939 متر ارتفاع از سطح دریا در موقعیت 37 درجه و 31 دقیقه عرض شمالی و 57 درجه و 30 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است.

زمینه فعالیت و خوراک مجتمع

شرکت پتروشیمی خراسان (سهامی عام) یک مجتمع تولیدی مواد پتروشیمیایی در زمینه تولید آمونیاک (1000 تن در روز )، کود اوره (1500 تن در روز) و ملامین (60 تن در روز) است. خوراک اصلی این مجتمع گاز طبیعی بوده و از شبکه سراسری گاز (خانگیران) تأمین می‌شود. در سال‌های اخیر، کلیه سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن نقش حاکمیتی را به عهده دارد.

مزیت‌های نسبی پتروشیمی خراسان

این شرکت به دلیل اتکا بر مهندسان و تکنسین‌های داخلی در یک دهه اخیر که شدت تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان زیاد بوده است، نه تنها به کاهش تولیدات آن منجر نشده؛ بلکه افزون بر افزایش تولیدات به سمت طرح‌های توسعه حرکت کرده که بر سودآوری آن افزوده شده است. در دل این مجتمع عظیم به کمک مهندسان بومی یک نیروگاه تولید برق به وسیله بخار آب، احداث شده است که افزون بر تأمین مصرف برق مجتمع، مقداری از برق تولیدی خود را به شبکه سراسری برق استان تزریق می‌کند. از این رو از این منظر نه تنها مصرف‌کننده انرژی نیست؛ بلکه به شبکه برق‌رسانی نیز کمک می‌کند. در سطح استان به وسیله این مجتمع برای 1200 نفر به صورت مستقیم و 3500 نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است. در ضمن صادرات محصولات این مجتمع به 30 کشور در منطقه و جهان است که بیشترین آن به افغانستان است. از طریق خرید از 1500 صنف در سطح استان حدود 1500 میلیارد ریال نقدینگی تزریق می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات