صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۰۴۹۳

تایوان، پادگان آمریکا

از زمان آغاز بحران در روابط چین و تایوان، کشورهای غربی وعده‌های زیادی برای ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان داده‌اند و معتقدند احتمال شکل گرفتن جنگی، مانند اوکراین در این منطقه بسیار است. با این حال، ارسال تانک‌های آبرامز ساخت آمریکا به این شبه‌جزیره، روند پادگان‌سازی از این منطقه را سرعت بیشتری بخشیده است.
«تسای اینگ ون» رئیس دولت منطقه تایوان بامداد چهارشنبه گذشته در نشست با موضوع بودجه سال آینده میلادی گفت، تایپه باید اولین دسته از تانک‌های آبرامز «ام۱» ساخت آمریکا را در سال ۲۰۲۴ دریافت کند. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، داده‌های وزارت دفاع تایوان نیز نشان می‌دهد، این جزیره، ۳۸ دستگاه تانک آمریکایی آبرامز را در سال آینده میلادی، ۴۲ دستگاه را در سال ۲۰۲۵ میلادی و ۲۸ دستگاه دیگر را در سال ۲۰۲۶ دریافت خواهد کرد.
پیش از این، دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ فروش ۱۰۸ دستگاه تانک آبرامز به تایوان را به قیمت ۲/۲ میلیارد دلار تأیید کرد که این خرید بخشی از تلاش‌های دولت تایپه برای تقویت دفاع از سواحل شمالی است.
در همین حال، لایحه سند بودجه ۲۰۲۴ تایوان نشان می‌دهد، این جزیره خودگردان قصد دارد بودجه نظامی خود را با 3/5 درصد افزایش به میزان بی‌سابقه ۱۹ میلیارد دلار برساند. بر اساس بودجه پیشنهادی دولت تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان برای افزایش بودجه نظامی به ۱۹ میلیارد دلار، بودجه دفاعی این جزیره خودگردان به میزان 2/5 درصد از تولید ناخالص داخلی تایوان می‌رسد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای ناتو هنوز نتوانسته‌اند بودجه نظامی خود را به استاندارد ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهند. آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده است، در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات