صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۰۹۵۳

عملکرد بانک مرکزی و دولت در تخصیص ارز اربعین شفاف و اعتمادآفرین بود

ایجاد شفافیت در عرضه ارز و استفاده از مکانیسم‌هایی که به شفافیت در بازار ارز کمک کنند، راهبرد بسیار خوبی است که دولت و بانک مرکزی در این زمینه در پیش گرفته‌اند؛ موضوعی که منجر به افزایش حس اعتماد مردم به عملکرد بانک مرکزی و دولت در تخصیص ارز می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ ایمان زنگنه

مدیریت ارز از جمله عرضه و قیمت ارز، موضوع مهمی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود. به ویژه در دوران تحریم که داشتن منابع ارزی برای تأمین کالا‌های اساسی و واردات تکنولوژی‌های مورد نیاز کشور یک ضرورت انکارناپذیر است.

مسئله مهمی که طی سال جاری در مدیریت ارز در دوران منتهی به برگزاری مراسم اربعین حسینی از سوی دولت محترم و بانک مرکزی با تخصیص دینار عراق به جای دلار و یورو شاهد آن بودیم، نشان می‌دهد با ارائه و استفاده از راهکار‌های درست می‌توان ضمن پاسخگویی به نیاز ارزی مسافران و زائران، بازار ارز را به درستی و در راستای عدم افزایش قیمت ارز مدیریت کرد.

آنچه در موضوع تخصیص ارز اعم از زائرانی که به کشور‌های مثل عراق یا سوریه و عربستان سعودی مشرف می‌شوند حائز اهمیت است، استفاده از عنصر فناوری است. عرضه ارز با استفاده از فناوری‌های روز ضمن اینکه ارز مورد نیاز مردم یعنی ارز کشور هدف و ثالث به زوار و حتی مسافرانی که برای سیاحت به کشور‌های منطقه‌ای سفر می‌کنند را تامین می کند، از یک سو منجر به کاهش فشار مردم برای ایستادن در صف‌های عمومی می‌شود و از سوی دیگر مشخص است ارز به چه کسانی و با چه اهدافی تخصیص داده شده است.این گونه است که ضمن تامین ارز مورد نیاز مسافران و زائران،مردم نسبت به اعمال شفافیت در ارائه و عرضه ارز نسبت به متقاضیان مطمئن می‌شوند.

ایجاد شفافیت در عرضه ارز و استفاده از مکانیسم‌هایی که به شفافیت در بازار ارز کمک کنند، راهبرد بسیار خوبی است که دولت و بانک مرکزی در این زمینه در پیش گرفته‌اند؛ موضوعی که منجر به افزایش حس اعتماد مردم به عملکرد بانک مرکزی و دولت در تخصیص ارز می‌شود.

به نظر می‌رسد در این ایام که همچنان زمان زیادی از برگزاری مراسم اربعین حسینی نگذشته و بهار ماه ربیع نیز آغاز شده است، برای دادن عیدی به مردم بهتر است مدیران بانک مرکزی گزارش جامعی از درخواست دهندگان و میزان ارز تخصیص داده شده به زوار ارائه دهند تا در پی ارائه چنین گزارشی، شاهد افزایش اطمینان و سرمایه اجتماعی مردم نسبت به دولتمردان و مدیران بانک مرکزی باشیم.

ارائه چنین گزارشی از این جهت حائز اهمیت است که مردم مطمئن می‌شوند دولت و بانک مرکزی با روش‌های نوآورانه و استفاده از فناوری‌های روز به دنبال استقرار دولت الکترونیک و افزایش شفافیت‌ها در تخصیص ارز هستند؛ یعنی در حوزه کیفیت ارائه خدمات و در افزایش اطمینان مردم نسبت به عملکرد مسئولان بسیار حائز اهمیت است.

ارائه گزارش در این زمینه از این جهت حائز اهمیت است که طی سال‌های گذشته متاسفانه دولتمردان پیشین در این رابطه که چه کسانی ارز دولتی دریافت کرده‌اند یا بر تخصیص ارز چگونه نظارتی صورت گرفته، کمترین اطلاعات و شفافیتی به مردم داده نشده است. اگر دولت و بانک مرکزی امروز به مردم گزارش دهند، قطعاً این جنس تصمیمات این ذهنیت را برای مردم ایجاد می‌کند که ارز تخصیص داده شده به زائران حسینی در یک فضای سالم و شفاف تخصیص یافته است و به همین دلیل نیز نرخ ارز افزایش نیافت. به رغم اینکه تقاضای بالایی به بازار وارد شد؛ اما پدیده ازدحام در انظار عمومی و صف‌کشی برای دریافت ارز دیده نشد؛ موضوعی که روی اثر روانی که منجر به نرخ ارز شود، بسیار تاثیر گذاشت و مانع التهاب در بازار ارز شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات