صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۰۸۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 21 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): سیره‌ پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمیتی نمی‌داد. (1398/10/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 


▼ حرف روز

ملتی که خواب ندارد!

«اگر شما خواب باشید، یک بچه هم می‌تواند به شما ضربه بزند، چه برسد به یک دشمن مسلح و آماده‌ کار.» این تعبیری است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی دیروز در جمع مردم سیستان‌و‌بلوچستان مطرح کردند تا بار دیگر حواس‌های یک ملت را به حقایقی مهم درباره دشمن و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی جلب کنند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره آثار خواب بودن ملت‌ها سخن گفتند و اینکه چگونه این غفلت موجب شد تا در قرن هجدهم «انگلیس‌ها آمدند تدریجاً منابع حیاتی ملت را در شبه‌قاره‌ هند و در کشورهای آن طرف شرق و غرب هند در دست گرفتند،... سررشته‌ منافع این ملت‌ها را در دست گرفتند و اینها را استعمار کردند؛ اینها را ده‌ها سال یا بیشتر، شاید دویست سال عقب انداختند؛ این ملت‌ها با چه زحماتی توانستند خودشان را از استعمار نجات بدهند.»
ایشان با صراحت اعلام داشتند: «اگر ملت‌های ما در منطقه‌ غرب آسیا و شمال آفریقا بیدار بودند، استعمارگران انگلیسی و فرانسوی و... پس از جنگ جهانی اول نمی‌توانستند این بلا را سرشان بیاورند و منطقه‌ ما را اقلاً صد سال از کاروان تمدن و کاروان پیشرفت عقب بیندازند!»
داستان خواب و بیداری ملت‌ها، داستان تلخ تاریخی است که نمونه‌هایی از آن برشمرده شد. روزگاری این خواب به دلیل ناآگاهی و بی‌خبری و سانسور و جهل و بی‌سوادی حاصل می‌شد، اما امروز دشمن خواب را به کسانی القا می‌کند که به ظاهر باسوادند و تحصیلات عالی را طی کرده‌اند، به اینترنت دسترسی دارند و ساعات متمادی را با رسانه و انواع و اقسام ابزارهای آگاه‌سازی می‌گذرانند و در دهکده جهانی‌ای زندگی می‌کنند که به ظاهر در آن امکان سانسور و بی‌خبری وجود ندارد!
اما حقیقت آن است که خوابند و خواب در داستان امروز ما نه حاصل بی‌خبری، که نتیجه خطای محاسباتی و اسیر روایت‌های دروغین شدن در عرصه جنگ شناختی و نداشتن بصیرت است. اسیر تحلیل‌هایی شدن است که دشمن و رسانه‌های آن به خورد ما می‌دهند! محصول اعتماد به دشمنی است که خود را دوست جلوه داده است و تلاش دارد تا خود را دلسوز یک ملت معرفی کند؛ دشمنی که ضعف‌های ما را شناخته و برجسته می‌کند و قوت‌های ما را کمرنگ جلوه می‌دهد تا ملت ما و بالاخص جوانان ما را به مرز ناامیدی و «ما نمی‌توانیم» بکشاند تا در دوران جدید نیز همچنان رابطه سلطه و وابستگی و استعمارگری را در قالبی جدید تداوم بخشد.
بیدار نگه داشتن ملت در برابر نقشه‌های دشمن، جهاد بزرگ زمانه ماست که برای تحقق آن همه باید تلاش کنیم.

مهدی سعیدی

 

 

▼ گزارش روز

برنامه‌ریزی در شرایط ضعف

دشمنان انقلاب اسلامی در روزهای منتهی به سالگرد اغتشاشات 1401 در فکر برنامه‌ریزی و تدوین راهبرد به‌منظور به اغتشاش کشاندن دوباره کشور هستند؛ مسئله‌ای که هوشیاری نیروهای انقلاب و ملت ایران را به‌منظور عبور از بحران می‌طلبد.
گزاره خبری: 1ـ رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» درباره برنامه‌های دشمن فرمودند: «دشمن دو نقطه‌ اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملی، یکی امنیت ملی. وحدت ملی مهم است؛ نگذارید وحدت را به هم بزنند.» معظم‌له در ادامه افزودند: «آن‌کسانی که امنیت ملی را تهدید می‌کنند دشمن ملتند، برای دشمن کار می‌کنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. گاهی کاری می‌کنند، نمی‌فهمند چه‌کار می‌کنند!»
2ـ وزیر اطلاعات در برنامه تلویزیونی اخیر برخی اقدامات براندازانِ دشمنان علیه امنیت کشور را تشریح کرده و اظهار داشتند: «نزدیک مرز ما کارخانه اسلحه‌سازی ایجاد کردند و سلاح‌های تولیدشده به ایران قاچاق می‌شد. اقلیم کردستان عراق مرکزی برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل شده است و تمام تجزیه‌طلبان آنجا احیا می‌شوند. آلمان، پرچم مخالفان ایران را دورهم جمع می‌کند؛ اینها فقط چند نمونه از فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی علیه امنیت کشورمان است.»
گزاره تحلیلی: 1ـ ضعف امپریالیسم جهانی: شرایط جهانی در آستانه یک تحول مهم قرار دارد؛ زیرا از یک‌سو جریان استعمارگر و لیبرال دموکراسی در حال ضعیف شدن است. آمریکا از نظر اقتصادی، امکان دخالت موفق و تغییر دولت‌ها در دیگر کشورها و... را ندارد و در ده سال اخیر حتی نتوانسته است یک دولت را جابه‌جا کند. آنها پس از سرمایه‌گذاری 6 هزار میلیارد دلاری و جنگ‌افروزی در غرب آسیا مجبور به فرار از این منطقه شده‌اند. در کنار این مسئله ظهور قدرت‌های جدید منطقه‌ای و جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
2ـ تشکیل گروه بحران: ضعف جریان غرب‌گرا به معنای پایان تقابل نیست. آنها برای خارج کردن خود از شرایط ضعف و افول برنامه‌ریزی و نقشه طراحی کرده‌اند. مأموریت «گروه بحران» بحران‌سازی در دیگر کشورهاست. تأکید این گروه بر شکاف‌های قومی، مذهبی و جنسیتی در ایران است و تلاش می‌کند تا با فعال کردن این شکاف‌ها در کشور بحران‌آفرینی کند. سردار سرتیپ محمد کاظمی «رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» درباره برنامه‌های دشمن می‌گوید:‌ «مشغول کردن همزمان ایران به طیفی از بحران‌های داخلی، تأمین مالی گروه‌های خارجی، تحریک اقوام، القای ناکارآمدی نظام، تداوم فشارها و تحریم‌ها، قریب‌الوقوع نشان دادن حمله نظامی و انزوای گسترده‌تر سیاسی جزء نقشه غرب علیه ملت ایران است.»
3ـ بیداری ملت: در وضعیت حساس کنونی، بیداری و بصیرت ملت از اهمیت بالایی برخوردار است. معیار و ملاک را قرآن در اختیار جامعه اسلامی گذاشته است. کوتاهی در فهم شرایط و تحلیل وقایع می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را بر ملت ایران تحمیل کند. نباید فراموش کنیم که کسانی که کودتای 3 اسفند 1399 و 28 خرداد 1332 را راه‌اندازی کردند، امروزه هستند و دارند علیه ملت ایران فعالیت می‌کنند.
4ـ در حالی که برنامه دشمن فعال کردن شکاف‌های داخلی است، اقدامات و هوشیاری مسئولان اجرایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. نباید فراموش کنیم که رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها نفر از مردم اصفهان فرمودند: «دهه نود از لحاظ اقتصادی دهه خوبی نبود.» حل چالش‌های سیاسی، فرهنگی، قومی و مذهبی باید در اولویت کاری مسئولان قرار داشته باشد.

فرهاد کوچک‌زاده



▼ اخبار

1ـ رسانه صهیونیستی: ایرانی‌ها سایت‌های بیش از 30 شرکت اسرائیلی را هک کردند

رسانه‌های صهیونیستی به نقل از گزارش شرکت پایش فضای سایبری ESET اعلام کردند، هکرهای ایرانی با استفاده از نقاط ضعف در سرورهای ایمیل این شرکت‌ها موفق شدند به شبکه‌های آنها رخنه کرده و آن را مورد تهاجم قرار دهند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به همراه شمار دیگری از رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حمله گسترده به شرکت‌های مختلف صهیونیستی خبر داده و اعلام کردند، بیش از 32 شرکت از این طریق مورد حمله قرار گرفته و تمامی داده‌های موجود در سرورهای این شرکت‌ها را به کلی پاک کردند. در گزارشی که در پایگاه «وای نت» وابسته به روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شده، آمده است: «هکرهای ایرانی موفق شدند، سرورهای بیش از 32 شرکت اسرائیلی را هک کنند و با وجود آنکه نام شرکت‌های مورد حمله قرار گرفته اعلام نشده است اما گفته می‌شود، شرکت‌ها در بخش‌های مختلفی همچون بیمه، پزشکی، صنعتی، ارتباطات، فناوری اطلاعات، فناوری‌های پیشرفته، خرده فروشی، خودرو، حقوقی، خدمات مالی و مهندسی راه و ساختمان فعالیت دارند.» این شرکت امنیت سایبری همچنین در گزارش خود ادعا کرد، حملات سایبری ایران علیه سرورهای اسرائیل به شکلی کاملا هدفمند و منظم ادامه دارد، زیرا هکرها می‌توانند از این طریق علاوه بر اهداف معمول موجود در حملات سایبری، دستاوردهای سیاسی هم علیه اسرائیل به دست آورند.

2ـ حضور تروریست‌ها در کردستان عراق در تعارض با مناسبات دو کشور است

وزیر امور خارجه در دیدار با «بافل طالبانی» حضور تروریست‌ها در کردستان عراق و تحرکات آنها علیه امنیت ایران را در تعارض با مناسبات دوستانه فیمابین خواند و بر تسریع در اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور تأکید کرد. «امیر عبداللهیان» در این دیدار از دولت و ملت عراق و مسئولان اقلیم کردستان در میزبانی از زوار اربعین حسینی قدردانی کرد. توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق 28 اسفند 1401 از سوی «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بر اجرای این توافقنامه در موعد مقرر (28 شهریور ماه) تأکید و اعلام کرد، سفر بافل طالبانی به تهران ارتباطی با چانه‌زنی برای تمدید مهلت اعلام شده درباره خارج کردن تروریست‌ها از اقلیم کردستان عراق ندارد. بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق با اشاره به تحولات اقلیم کردستان و تقویت روابط این منطقه با دولت مرکزی عراق، به اقدامات حزب متبوعش در افزایش امنیت در مرزهای اقلیم کردستان اشاره و تأکید کرد: «عراق اجازه نخواهد داد از اراضی این کشور آسیبی به کشورهای منطقه، به ویژه جمهوری اسلامی ایران وارد شود.»

3ـ اوکراینی‌ها، زلنسکی را مسئول مستقیم فساد دولتی می‌دانند

نتایج نظرسنجی در اوکراین نشان داد، ‌شمار قابل توجهی از شهروندان این کشور «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین را مسئول فساد در دولت و نهاد‌های نظامی می‌دانند. به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، نظرسنجی «بنیاد ابتکارات دموکراتیک ایلکو کوچریف» که به طور مشترک با «مؤسسه بین‌المللی کی‌یف» انجام شد، نشان داد 78 درصد اوکراینی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی گفته‌اند رئیس‌جمهور مسئول مستقیم فساد در دولت و نهادهای نظامی است. این نظرسنجی با مشارکت 2011 نفر بالای 18 سال در تمام مناطق اوکراین به جز جمهوری «کریمه»، «دونتسک»، «لوهانسک» و «خرسون» انجام شد. بر اساس این گزارش، تنها 18 درصد از اوکراینی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی با این موضوع موافق نبودند. 70 درصد اوکراینی‌های 18 تا 29 ساله، موافق بودند که زلنسکی مسئول فساد است. 81 درصد افراد بالای 60 سال به بالا هم از ولودیمیر زلنسکی انتقاد کردند.

 

 

▼ اخبار کوتاه

آغاز سفر «کیم» به روسیه با قطار ویژه/ دولت کره‌شمالی تأکید کرد، «کیم جونگ اون» رئیس این کشور با قطار مخصوص خود برای سفر به روسیه به راه افتاده است. سران ارشد حزب حاکم و مقامات نیروهای مسلح کره شمالی، کیم را در این سفر همراهی می‌کنند. با این حال، هنوز مشخص نیست کیم و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دقیقاً چه زمانی و در کجا دیدار خواهند کرد. «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به سفر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مسکو اعلام کرد، واشنگتن از نزدیک سفر کیم جونگ اون به روسیه را زیر نظر خواهد داشت و بسته به نتایج آن، ممکن است تحریم‌های جدیدی اعمال شود.

170 هزار حمله سایبری برای اختلال در انتخابات روسیه/ «گنادی آسکالدوویچ» نماینده ویژه وزیر خارجه روسیه برای همکاری در زمینه تضمین حق آزادی مذهب گفت: «غربی‌ها 170 هزار حمله سایبری برای اختلال در انتخابات ما سامان‌دهی کردند تا کارزار انتخاباتی در فدراسیون روسیه را مختل کنند.» آسکالدوویچ افزود: «کشورهای غربی و ماهواره‌های آنها نه در گفتار، بلکه در عمل تلاش کردند تا مبارزات انتخاباتی را مختل کنند. برای نمونه، تنها در جریان انتخابات 8 تا 10 سپتامبر در پورتال کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه 175 هزار حمله سایبری مشاهده شد. به گفته وی، دلیل این حملات این است که «غرب به طور جدی از موفقیت‌های دولت روسیه ناراحت است.»

فهرست جدید برای اختصاص ارز/ وزارت جهاد کشاورزی فهرست جدیدی را برای تخصیص ارز کالاهای اساسی و نهاده‌های بخش کشاورزی (مرحله هشتم) به بانک مرکزی اعلام کرد. وزارت جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد: «زمان‌بندی نظر دستگاه براساس سهمیه ارزی اعلامی بانک مرکزی و با توجه به روند اطلاع‌رسانی واضح و شفاف است؛ شرکت‌های دارای کالاهای خاص که مورد معرفی از جانب معاونت‌های وزارتخانه هستند، در صورت بروز هرگونه ابهام، پرسش‌های خود را از معاونت یا سازمان مربوطه پیگیری کنند.»

موافقت بلینکن با انتقال پول ایران به قطر/ خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته این مجوز را صادر کرده بود، اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن را برای کنگره این کشور ارسال کرد. بر اساس این اطلاعیه که به مشاهده آسوشیتدپرس رسیده، اجازه انتقال 6 میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر، ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
0
0
بامیدروزی که مشکلات مسلمین درفلسطین اشغالی حل گرددوکشورهای اسلامی بدون دخالت توطئه گران بحق خود وامنیت خودرا برقرارنموده وصلح الهی آرامش بدون دخالت تداوم داشته باشد.سازمان ملل واقعی اسلامی حضرت تحقق یابدوجنایتکاران نفاق قلع وقم گردند وآمریکای جنایتکار به توطئه قرن معامله دست نیابد.تاصلح واقعی محقق گردد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات