صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۱۰۸۲

چهره متفاوت ایران

دوران هشت ساله دفاع مقدس با وجود فراز و فرودهای بی‌شمارش یکی از مقاطع فراموش‌نشدنی و بی‌نظیر تاریخ ایران اسلامی است که تأثیرات و دستاوردهای مهمی در عرصه‌های گوناگون، به ویژه در عرصه بین‌المللی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است. جنگ تحمیلی در حالی به ملت انقلابی و مسلمان ایران از سوی ابرقدرت‌های مستکبر جهان تحمیل شد که مردم ایران با انقلاب نوپای خود تازه توانسته بودند نهضت اسلامی و حکومت جدید و تازه نفسی در کشور شکل دهند. نظامی که هنوز ساختارهای سیاسی و نظامی جدید را آرایش نداده بود و تحت فشارهای تبلیغاتی و اقتصادی برخی قدرت‌های بزرگ و آشوب‌های داخلی، اما سفارشی منافقان در بعضی از نقاط کشور مواجه بود. این در حالی است که کشور در حین جهاد در میدان مبارزه با رژیم بعث عراق و مستکبران جهان با ترورهای منافقین و اختلافات سیاسی در سطح مقامات بالا از جمله ریاست‌جمهوری خائن(بنی‌صدر) و سنگ‌اندازی‌هایش در میدان جهاد رزمندگان مواجه بود. مسئله بعدی امکانات و زیرساخت‌ها و ادوات مورد نیاز برای جنگ بود که کشور عراق از همه آنها برای شروع یک جنگ برخوردار بود، مشکل مالی نداشت، حمایت تسلیحاتی می‌شد و تبلیغات جهانی به دلیل دست‌های کثیف پشت پرده استکبار هم به نفع آنها پیش می‌رفت. در چنین وضعیتی، نظام نوپای ایران اسلامی توانست با هدایت و رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) و ایستادگی مردم و مجاهدت رزمندگان اسلام با قوای متجاوز عراق مقابله کند و همه آب و خاک اشغالی خود را با عملیات و جانفشانی رزمندگان از دشمن بعثی پس بگیرد و در پایان جنگ، نتایج و دستاوردهای بزرگی، به ویژه در عرصه بین‌المللی برای ملت به ارمغان بیاورد.

پایان طمع جهانخواران

باید اذعان کرد تثبیت اقتدار نظام جمهوری اسلامی در این دفاع سبب شد که چشم طمع جهانخواران از تجاوز به کشورمان کوتاه شود و اگر این اقتدار نبود، براساس برخی قراین و مستندات قطعاً آمریکا در سال 2003 به جای حمله به عراق (حادثه سپتامبر سیاه) حمله به کشور ما را در دستور کار قرار می‌داد. از دیگر دستاوردهای بین‌المللی برای نظام جمهوری اسلامی ایران صدور این انقلاب برای دیگر آزادی‌خواهان و ملت‌های تحت ظلم و استکبار جهان بود. باید گفت، از برکات هشت سال دفاع مقدس در عرصه سیاسی و بین‌المللی، ارائه شیوه‌های مبارزه با ستمگران برای کشورهای اسلامی و جهان مستضعفان بود که کابوس شکست‌ناپذیری کشورهای بزرگ را با تردید مواجه کرد.

نقش ایران در امنیت منطقه

شاید همین مهم بود که سبب شد بیشتر کارشناسان مسائل سیاسی در دنیا و منطقه به این نتیجه برسند که باید نقش ویژه ایران را در تأمین امنیت منطقه جدی بگیرند و در روابط سیاسی و منطقه‌ای خود تجدید نظر کنند و این مهم از دیگر دستاوردهایی بود که جایگاه سیاسی و بین‌المللی ایران اسلامی را در دنیا به نفع انقلاب تغییر داد و عملکرد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، به ویژه شورای امنیت سازمان ملل و رفتار سیاسی آنان در نحوه برخورد با این بحران و حل و فصل آن به شدت مورد تردید قرار گرفت.

خواب آشفته رژیم صهیونیستی

از طرفی آثار و برکات مقاومت در دوران دفاع مقدس سبب شد خواب و خیال رژیم صهیونیستی برای گسترش در منطقه خاورمیانه با شکست مواجه شود و در گرداب انتفاضه فلسطین و مقاومت حزب‌الله لبنان گرفتار شود. وقوع جنگ تحمیلی، صداقت و مقاومت ملت شریف ایران، سبب مطرح شدن انقلاب مردمی ایران به منزله الگوی مبارزه مردمی در سطح منطقه و جهان شد. امام خمینی(ره) در این زمینه با اشاره به دستاوردهای بین‌المللی دفاع مقدس، می‌فرمایند: «ما در جنگ، به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، سالیان سال می‌توان مبارزه کرد.جنگ ما، کمک به فتح فلسطین را به دنبال داشت. جنگ ما موجب شد تمامی سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند. جنگ ما، بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت. علاقه به اسلام‌شناسی مردم آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت‌ ساله ماست.» از دیگر دستاورد‌های دفاع مقدس، به نمایش در آمدن قدرت نظامی و سیاسی ایران اسلامی و نیز قدرت مدیریت آن در برابر ابرقدرت‌ها بود. امام راحل در تحلیل دفاع مقدس چنین عنوان کرده بودند که «به واسطه شجاعت سربازان دلیر و شجاعت ملت بزرگ ما این مطلب تثبیت شد که کسی نمی‌تواند به این مملکت رخنه کند و به آن آسیب برساند.»

دفاع جانانه

ایران اسلامی ناخود آگاه به جنگی تمام‌عیار فراخوانده شد که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان نظامی و سیاسی، توان مقابله‌ای سه روزه برای ایران متصور بود، اما در عمل با هشت سال دفاع دلیرانه یک وجب از خاک کشور را از دست نداد و این سبب شد ایران و انقلاب ایران و نظام جمهوری اسلامی آن برای کشورهای اسلامی دیگر به یک گروه مرجع مهم تبدیل شده ومردم آن کشورها به آن علاقه‌مند شده و از الگوها و آرمان‌های آن پیروی کنند. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در بعد دستاوردهای بین‌المللی دفاع مقدس باید به آن اشاره کرد، این است که دشمنان ما که حامی صدام بودند و از صدام حمایت می‌کردند، پس از پایان جنگ تحمیلی از صدام مأیوس و شاید اصولا از شکست دادن ایران مأیوس شده و فهمیدند که ایران شکست‌ناپذیر است. البته طبعاً احساس خطر هم کردند و این خطرات را به دنیا گوشزد کرده و نگران شدند و به اقداماتی برای جلوگیری از پیروزی‌های بعدی ایران دست زدند؛ اما این خود بزرگ‌ترین دستاورد بین‌المللی برای نظام و انقلاب نوپا و تازه نفس ایران اسلامی بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات