صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۱۰۸۴

گنج تمام‌نشدنى

پایگاه بصیرت / حسن نوروزی

مرداد 1367 بود که شیپور آتش‌بس نواخته شد و آتش جنگ با بعثی‌ها خاتمه پیدا کرد. باد غرور و نخوت بعثی‌ها فروکش کرد، اما این پایان جنگ ایران نبود؛ بلکه بعضی‌های دیگر نیز از گوشه و کنار همچون قارچ سر باز می‌کردند تا با ایران مبارزه کنند. هرچند ضرب شستی که ایران در هشت سال دفاع مقدس به بعثی‌ها نشان داد، پای بعضی‌هایی را که به جنگ با ایران تمایل داشتند، برید؛ اما آنها بیکار ننشستند و راه نفوذ فرهنگی و استحاله در عقاید و افکار مردم را در پیش گرفتند. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در همان سال‌ها از آن با عنوان «شبیخون فرهنگی» یاد کردند. مسئله‌ای که تا همین روز هم همچنان پای ثابت برنامه‌های دشمنان و پادوهای داخلی آنان است. در همان سال‌ها بود که «دیوید کیو» مأمور سیا و رابط آن سازمان با برخی از گروه‌های ضد‌انقلاب، در جلسه‌ای توجیهی، راهبرد مورد نظر آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی را چنین بیان می‌کند: «مهم‌ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم.» بهزاد کریمی، از فعالان ضد انقلاب مقیم خارج، در اظهاراتی تصریح می‌کند که تفکر فقاهتی باید از بین برود و بسیاری از نظریه‌پردازان غربی و شرقی، راه نفوذ را تغییر در فرهنگ عاشورایی مردم در حمایت از رهبر خود اعلام می‌کنند. رهبر فرزانه انقلاب در هفتم آذرماه 1368 نخستین هشدار را نسبت به رویکرد جدید دشمن به عرصه فرهنگی اعلام داشتند: «یک جبهه‌بندی عظیم فرهنگی که با سیاست، صنعت، پول و انواع و اقسام پشتوانه همراه است، الان مثل یک سیلی راه افتاده که با ما بجنگد. جنگ هم، جنگ نظامی نیست.» مسئله شبیخون فرهنگی به قدری مهم و حیاتی است که سهل‌انگاری و نادیده‌گرفتن آنها صدمات جبران‌ناپذیری را به بدنه انقلاب وارد خواهد کرد. حال راه چیست؟ فارغ از آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، ایجاد انگیزه و هدف در دل جوانان یکی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین راه‌ها در راستای مسدود کردن این شبیخون فرهنگی است. از مهم‌ترین‌ راه‌های ایجاد انگیزه نیز آشنایی روشن‌ و صریح با دوران دفاع مقدس است. نکته‌ای که رهبرمعظم انقلاب در دهه‌های گذشته روی آن اصرار داشتند و با بهانه‌های گوناگون از اهمیت آن سخن‌ گفته‌اند که برخی از آنها را در ادامه می‌آوریم.

آشنایی با دوران دفاع مقدس

«جوانان عزیز امروز، جنگ تحمیلی را درک نکرده‌اند. همه یا اغلب شما جوان‌های عزیزی که امروز در این میدان هستید، کسانی هستید که بعد از پایان جنگ به دنیا آمدید. دوران دفاع مقدس دوران عجیبی بود، دوران مهمی بود، دوران آزمون دشواری بود. در آزمون‌هاست که انسان‌های بزرگ و سخت‌کوش، خودشان را به حقیقت نشان می‌دهند؛ آنجاست که جوهرها آشکار می‌شود.» «شاید بسیاری از شما جوان‌های عزیز، دوران دفاع مقدس را درک نکردید، در آن دوران نتوانستید، نبودید که بیایید وسط آن میدان؛ اولاً باید با اوضاع داوطلبان و جوانان مؤمن آن روز همه آشنا شوند؛ مخصوص شما نیست. همه باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه معجزات عظیمی از حضور مؤمنانه و پر تلاش نیروهای بسیجی در صحنه‌های جنگ اتفاق افتاد؛ این را باید همه بدانند. نوشته‌‎هایی هست، کتاب‌های خوبی نوشته شده است؛ من توصیه می‌کنم این کتاب‌هایی که در شرح حال سرداران است یا آنچه که در گزارش روزهای جنگ و سال‌های دشوار اول بالخصوص نوشته شده، این را جوان‌‌ها بخوانند.»

جوان‌ها و قصه‌ جنگ

«من مشتاقم که جوان‌هاى ما قصه‌ جنگ تحمیلى هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بارها گفته‌ایم؛ افراد هم گفته‌اند و تشریح کرده‌اند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتى که وجود داشته است، خیلى براى برنامه‌ریزى آینده جوان در روزگار ما مهم است.» «نسل جدید ما متأسفانه کم‌اطلاع است. باید کارى کرد که نسل جدید و نسل‌هاى بعد، از این ظرفیت، از این ذخیره عظیم و از این گنج تمام‌نشدنى استفاده روحى کنند؛ امید پیدا کنند و خودشان را بشناسند. این زن ماست، این مرد ماست، این جوان‌هاى ما هستند که این طور در میدان‌هاى نبرد توانستند ابتکار کنند.»

نقاط عبرت

«جوهر انقلاب و ایمان در این میدان خطر(جنگ)، خود را در اراده و عمل و قدرت مدیریت انسان‌ها نشان داد. دنیای سیاسی مثل سازمان ملل و امثال آن با ما چه کرد؟ دنیا از همه طرف فشار آورد که بنشینید با عراق مذاکره کنید و جنگ و مقاومت را متوقف سازید. این یکی از نقاط عبرت است؛ جوانان ما روی این نقاط خیلی تکیه کنند.»

تجربه گرانقدر

«ما امروز نسل نوى شاداب تازه به میدان وارد شده‌اى را در کشور خودمان داریم که باید از این تجربه‌ها استفاده کند. از تجربه‌ میدان جنگ که ایستادگى در آن، شهادت و جانبازى و محرومیت از سلامتى و دورى از خانمان و راحتى و فرزندان و عزیزان را داشت، باید استفاده کند. هزاران سختى در میدان جنگ هست که فقط براى کسى که در آن شرایط قرار دارد، قابل لمس است، و لاغیر. تحمل این سختی‌ها، یک کار عظیم است. ایستادگى در میدان نبرد با دشمن، میدان‌هاى اسارت، دوران جانبازى که جانبازان ما هنوز در میدان مقاومت و ایستادگى هستند یک کار عظیم محسوب مى‌شود.»

خاطرات مقدس

«در این هشت سال(دفاع مقدس) خیلی کارها شد که هنوز عشری از اعشار تلاش‌های 10 ساله جوانان و ملت ما و مادران و پداران و خیرخواهان این امت به سلک نگارش در نیامده است و هنوز از آن تلاش‌های بسیار، عده‌ای خبر ندارند. من به جوانان امروز به خصوص نوجوانان مؤکداً توصیه می‌کنم کتاب‌هایی را که شرح و گزارش گوشه‌ای از جنگ هشت ساله است، قدر بدانند و آنها را بخوانند؛ زیرا حقایق زیادی در آن کتاب‌ها بازگو شده است. همین خاطراتی که جوانان می‌نویسند و گزارش‌هایی که از آن روزها می‌دهند؛ خواندنی و عبرت‌‌‎آموز است.»

شرح حال سرداران

«من توصیه‌ام به جوان‌هاى عزیز این است که شرح حال سرداران شهید را بخوانید. در لابه‌لاى حرف‌های اینها، حالا یک بخش‌هایی عاطفى و معنوى و اینهاست که آنها هم به نوبه خود منافعى دارد، اما بخش‌‌هایی هم بخش‌هاى تجربى کارهاى اینهاست که در میدان جنگ چگونه عمل می‌‌کردند.»

الهام‌گیری جوانان

«عقیده‌ بنده این است که بزرگداشت و زنده نگه‌داشتن نام سرداران و شهیدان و رزمندگان و آن جوانانى که قبل از نسل کنونى که شما جوان‌ها باشید، وارد میدان شدند و در دشوارترین عرصه‌ها با شور و نشاط حضور پیدا کردند، می‌‌تواند بر شور و نشاط جوانان ما بیفزاید.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات