پیامبر اسلام بر تمام بشریت حق دارد و بیادبی نسبت به چنین شخصیتی با هیچ عقلی جور در نمیآید. الآن یک سلسله مسائل اخلاقی یا فضایلی در جوامع بشری هست، این مطلب اول؛ در بعضی از جاها عدل است، در بعضی از جاها ادب است، در بعضی از جاها احسان است. «فی الجملة» در جوامع بشری، هفت و هشت میلیارد بشر یک سلسله فضایلی در بعضی از جاها هست. مطلب دوم این است که این محصول کار انبیاء است؛ وگرنه بشر نزد خودش این گونه از فضایل را نداشت، این گونه از گذشتها را نداشت. مطلب دیگر اینکه مرحوم کاشفالغطای بزرگ در کشفالغطاء میگوید به اینکه اگر معاذالله پیغمبر اسلام(ص) نبود، دینی در عالم نبود، برای اینکه خلیل حق آمده، ذبیح حق آمده، کلیم حق آمده، مسیح حق آمده؛ ولی کتابشان در دسترس نیست و تحریف شده است. آنکه معاذالله در کتابش دارد که خدا با فلان پیامبر کشتی گرفت، این دین نمیماند، وجود مبارک پیغمبر(ص) که آمد، چندین کار جهانی کرد، موسی(ع) را معرفی کرد، عیسی(ع) را معرفی کرد، خلیل حق را، ذبیح حق را، تورات و انجیل و صحف ابراهیم(ع) را معرفی کرد به عظمت در حد فرشتهها، بلکه بالاتر از فرشتهها. کتابهای آنها را در حدی که اصیل بود، معرفی کرد؛ لذا مسیحیت ماند، یهودیت ماند، کلیمیت ماند. فرمایش ایشان در کشفالغطاء این است که اگر معاذالله پیامبر اسلام(ص) نیامده بود، دینی نمیماند. بنابراین، الان تمام این تقریباً هشت میلیارد بشر روی زمین در کنار و سفره وجود مبارک پیغمبر(ص) هستند و بیادبی کردن نسبت به این پیامبر که حق جهانی دارد بر بشریت، اصلاً با هیچ عقلی جور در نمیآید... . ذات اقدس الهی به برکت پیغمبر(ص) به ما آبرو داد، شرف داد و فرمود مردم مرده بودند پیغمبر زنده نمود. «اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ»؛ این آمد شما را زنده نمود، آدم زنده اگر جامد باشد و بایستد، میپوسد. اینها را راهاندازی کرد، صراط درست کرد، راه درست کرد، حرکت انداخت، محرک شد، رهبری اینها را به عهده گرفت که بشود «لِیخْرِجَكُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» در سوره مبارکه «احزاب» همانطوری که درباره پیغمبر(ص) آمده است «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ»، درباره مؤمنین هم هست «هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِیخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ» ما را به کجا رساند که خدا بر ما صلوات میفرستد! و فرشتهها هم بهاحترام تصلیه الهی، در جوار تصلیه الهی با تفاوت دو جمله، آنها هم بر ما صلوات میفرستند. ما را برد در حد فرشتهها؛ هیچ مسیحی نمیتواند بگوید که من به کلیسا اکتفا میکنم، کلیسا را قرآن احیا کرد؛ نمیتواند بگوید من به انجیل اکتفا میکنم، انجیل را قرآن احیا کرد؛ اگر کتابی روی کره زمین قداستی دارد، به برکت قرآن کریم است؛ چون او آمده تورات را معرفی کرده است، انجیل را معرفی کرده است، زبور را معرفی کرده است؛«إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولی، صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسی.»