صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۱۳۰۳

بهت جواهری

ادبیات روی خطابات و سخنان رهبر معظم انقلاب اثرگذار بوده است. سخنان معظم‌له را با سخنان دیگران مقایسه کنید؛ به ویژه روی جمله‌های آهنگین ایشان که بسیار ادیبانه است. اگر فردی با سبک ادبی صحبت کند، کلامش در اعماق شعور انسان‌ها نفوذ می‌کند. در ارتباط با همین موضوع، معظم‌له در جایی فرمودند: «من یک روز سخنرانی می‌کردم. مرحوم باهنر همین طور به من نگاه می‌کرد! وقتی که یک خرده من مکث کردم، گفت: قربانِ جملات آهنگینت بروم!» هر کسی که ذوق ادبی داشته باشد، واقعاً احساس می‌کند ایشان فارغ‌التحصیل یک مدرسه ادبی فوق‌العاده است. ایشان کتاب‌های بلاغت را به طور کامل خوانده و از شاگردان ادیب نیشابوری دوم نیز بوده‌اند.
بنابراین، ادبیات یکی از محورهای تأثیرگذاری و احیاگری شخصیت معظم‌له در مسائل فرهنگی بوده است. از آن مهم‌تر اینکه ایشان فقط به ادبیات فارسی اکتفا نکرده، بلکه به ادبیات عرب نیز پرداخته‌اند.
روزی محمدمهدی جواهری خدمت ایشان آمد. این شاعر بزرگ عرب که تقریباً 94 سال عمر داشت، وقتی فهمید حضرت آقا این همه مطالعه دارند و دیوان و خاطرات جواهری را دقیق خوانده‌اند، مات و مبهوت ماند و فریاد زد: «دوران حکومت صاحب‌بن‌عباد و ابن عمید بر ایران برگشته است!»

محمدعلی آذرشب پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عربی

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات