صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۱۳۳۹

دستگیری فرزندان مسئول ارشد قضایی تأیید شد

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دستگیری فرزندان یک مقام ارشد قوه قضاییه را تأیید کرد و گفت: این پرونده در حال رسیدگی است.

مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری امروز سه‌شنبه 4 مهر درباره بازداشت فرزندان یکی از مسئولان دستگاه قضایی گفت: این پرونده مدتی است که مطرح شده و چنین پرونده‌ای در قوه قضاییه در حال رسیدگی است.

دستگیری فرزندان مسئول ارشد قضایی تأیید شد

وی تصریح کرد: قوه قضاییه با جدیت و صلابت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی با دقت و قوت به هر پرونده‌ای که باشد رسیدگی می‌کند و به‌محض اینکه مراحل پرونده از نظر قانونی به مرحله قابلیت اطلاع‌رسانی برسد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده‌های گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره آخرین وضعیت پرونده‌های جمشید شارمهد گفت: دو فقره پرونده در شعبه 55 حقوقی تهران که مربوط به امور بین‌الملل است در رابطه با گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد سرکرده این گروهک تروریستی در جریان رسیدگی قرار دارد و در این زمینه دادخواست‌های متعددی مطرح شده و به دادگاه صالح ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در یکی از پرونده‌ها، 52 نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا اعم از رؤسای جمهور فعلی، سابق و اسبق آمریکا جو بایدن، دونالد ترامپ، باراک اوباما، جورج بوش و همچنین هیلاری کلینتون، کاندولیزا رایس، برایان هوک هستند و خواسته دادخواهان، محکومیت تضامنی خواندگان است.

ستایشی اظهار کرد: دادگاه نسبت به این دو دادخواست اعلام ختم رسیدگی کرده است و منتظر صدور رأی از سوی دادگاه هستیم.

رسیدگی قضایی به حوادث شهری منجر به فوت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه خلازیر و تخریب ساخت‌وسازهای این منطقه که منجر به فوت 4 نفر شد، گفت: پرونده این حادثه در دادسرای امور جنایی است و کارگروهی با حضور 9 نفر از کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده است و تا این لحظه هنوز نظریه قانونی و جامع خود را اعلام نکردند و دستگاه قضایی با مقصران حادثه برخورد می‌کند.

ستایشی درباره پرونده فوت دو کودک در استخر یکی از پارک‌های تهران گفت: این کودکان همراه با خانواده برای تفرج به پارک رفته بودند که با عبور از فنس استخر ذخیره آب وارد استخر و غرق شدند، در این رابطه پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی تشکیل شده است و در راستای شناسایی مقصران پیگیری‌های لازم انجام شده است، همچنین بازدیدها و معاینه محل انجام‌شده و اقدامات بعدی نیز انجام خواهد شد و در حدود قانونی اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

وی درباره حادثه هفتم شهریور در آرادکوه و فوت سه نفر در این حادثه گفت: در مورد حادثه در منطقه پسماند آرادکوه براساس مذاکره حضوری با حوزه قضایی کهریزک دیگ بخار دچار حادثه شد و چهار نفر مصدوم حادثه بلافاصله به بیمارستان سوانح و سوختگی یافت‌آباد منتقل شدند که سه نفر فوت کردند و یک نفر پس از درمان مرخص شد.

وی ادامه داد: به ضابطان عام دستورهای لازم برای جمع‌آوری ادله و شناسایی مقصران ترتیب داده شده است همچنین پرونده دیگری در دادسرای امور جنایی نیز در این زمینه تشکیل شده است که در مورد چگونگی جرم واقع‌شده در حال بررسی است و چون محل وقوع حادثه در کهریزک بوده است مطابق قانون این حوزه قضایی متولی رسیدگی به پرونده خواهد بود.

رأی پرونده ساخت‌وسازهای حاشیه و حریم رودخانه چهلبازه مشهد صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست خبری درباره موضع دستگاه قضا در خصوص ساخت‌وساز در حاشیه و حریم رودخانه چهلبازه مشهد گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه ویژه اصل 49 قانون اساسی مستقر در دادگاه انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار گرفته، رأی صادر شده و در مرحله اقدام است.

صدور کیفرخواست در مورد پرونده حادثه سفارت جمهوری آذربایجان

ستایشی درباره سفر دادستان‌کل کشور به جمهوری آذربایجان و تبادل نظر وی با همتای آذربایجانی خود در خصوص حمله به سفارت آذربایجان گفت: در حاشیه نشست اکو، دادستان‌کل کشور دیداری با دادستان‌کل کشور آذربایجان داشته است و در حاشیه این دیدارها در خصوص این موضوع نیز گفت‌وگوهایی انجام شده است و به‌طور کلی همکاری مناسبی بین دو کشور در حوزه قضایی در خصوص این پرونده وجود دارد.

وی ادامه داد: پرونده اتهامی مربوط به تهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارکنان سفارت شده است پس از بررسی دقیق ابعاد موضوع، هفته گذشته قرار مجرمیت و قرار دادرسی آن صادر شد و کیفرخواست آن به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است.

ستایشی گفت: دادستان تهران در کیفرخواست اشد مجازات را در مورد فرد مهاجم از دادگاه خواستار شده است.

رسیدگی به پرونده کلاهبرداری نمایندگی سایپا در قم

سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری نمایندگی سایپا در قم گفت: این پرونده در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب قم در حال رسیدگی است و مدیرعامل نمایندگی مجاز فروش تحت تعقیب قانونی است. این فرد با وعده فروش برخی از خودرو‌ها بدون ثبت‌نام در سایت و سامانه یکپارچه خرید خودرو از بیش از 40 نفر از متقاضیان خرید خودرو مبلغ یکصد و 15 میلیارد ریال دریافت کرده است.

ستایشی ادامه داد: پرونده به شعبه ارجاع می‌شود و در تحقیقات مشخص می‌شود متهم با ادعای تحویل برخی از خودرو‌های این شرکت خارج از زمان ثبت‌نام از شکات مبالغی از 180 میلیون تا یک میلیارد تومان دریافت کرده و جهت اعتماد آن‌ها حواله‌هایی نیز با مهر نمایندگی شرکت و امضای خود به خریداران تحویل داده است.

وی بیان کرد: با تکمیل تحقیقات این متهم به‌اتهام کلاهبرداری و قرار تأمین بازداشت موقت راهی زندان شده است و این پرونده در 30 شهریور با نظارت دادستان و رئیس‌کل دادگستری استان قم با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست قانونی به دادگاه کیفری 2 ارسال شده است.

آزمون پروانه وکالت مطابق قانون برگزار شده است

مسعود ستایشی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به اینکه "نتایج آزمون مرکز وکلا در سال 1402 چه‌زمانی مطرح می‌شود و آیا روش برگزاری این آزمون به همین منوال ادامه خواهد یافت؟" گفت: در برگزاری آزمون و پذیرش افراد تابع قانون هستیم و چارچوب‌ها نیز در این خصوص مشخص است.

وی افزود: تصمیمات اخذشده از شورای نگهبان قانون اساسی فصل‌الخطاب است و ما مجری برگزاری این تصمیمات قانونی هستیم. آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه شهریورماه در راستای اجرای مقررات ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار است که با نظارت قوه قضاییه و از طریق سازمان سنجش کشور برگزار شد.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: آزمون پروانه وکالت کانون وکلا هم در روز 13 مرداد برگزار و نتایج اعلام شده است و آزمون مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه 3 شهریور امسال برگزار شده است و نتایج آن در ایام پیشِ‌رو اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه آزمون پروانه وکالت مطابق مواد قانونی برگزار شده است، افزود: آزمون وکالت در سال 1401 نیز براساس قانون تسهیل انجام شده است.

سرنوشت سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با انتقال اطلاعات متوفیان سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه داریم، وب سرویس اصالت احکام حصر وراثت در سال گذشته به سازمان بورس و اوراق بهادر و اوایل سال جاری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور ارایه شده است.

وی ادامه داد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌تواند از طریق این ظرفیت به صورت برخط به اطلاعات احکام انحصار وراثت ذینفعان دسترسی داشته باشد.

ستایشی افزود: این ظرفیت در سال گذشته به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده بود و مقرر شد شرکت سپرده‌گذاری از طریق سازمان بورس اوراق بهادار و توسط سرویس مذکور به اطلاعات احکام انحصار وراثت دسترسی پیدا کند.

وی گفت: پس از آنکه شرکت سرمایه‌گذاری اعلام کرد که هنوز دسترسی کاملی به داده‌ها ندارد با پیگیری‌های مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه و همچنین تشکیل کارگروهی با عنوان کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک، احکام انحصار وراثت مستقیماً از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به صورت برخط و کاملاً رایگان در اختیار شرکت سپرده‌گذاری قرار گرفته است.

ستایشی اضافه کرد: به‌منظور کمک به شرکت سپرده‌گذاری در ماه‌های آینده خدمت جدیدی به صورت خودکاربری در پنجره واحد خدمات قضایی و دفاتر الکترونیک خدمات قضایی به منظور ارایه خدمات عملیاتی می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات