صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۴۳۴

سخنگوی قوه قضائیه: عفو اخیر نقشه‌های دشمن در تفرقه‌افکنی را به باد داد

مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه امروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها، حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را معنادار و حماسی دانست و اظهار کرد: برپایی رفراندوم ملی در قالب راهپیمایی 22 بهمن، بار دیگر تحلیل اراده استکبارستیزانه و حق‌طلبانه ملت ایران بود که 44 سال است که این اراده را با ثبات قدم دنبال کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه: عفو اخیر نقشه‌های دشمن در تفرقه‌افکنی را به باد داد/ عدم فروش خودرو "احتکار" محسوب می‌شود؟

وی افزود: دشمن هیچ‌گاه نخواسته است شکست سیاست‌های خود را بپذیرد اما بی‌تردید بر لایه‌های علت این حضور دقیق شده است و برنامه‌های بعدی خود را طراحی خواهد کرد. دشمن در جنگ شناختی اخیر تلاش داشت با طرح روایات جعلی، کل ملت را تحت تأثیر خود قرار دهد و خود را همراه مردم و مردم را مقابل هم و همه را مقابل آرمان‌های انقلاب نشان دهد اما باز هم تودهنی سختی خورد.

ستایشی ادامه داد: این راهپیمایی نشان داد که اتحاد ملت، راز و رمز مقابله با دشمن است و نباید بگذاریم با برخی بداخلاقی‌ها مخدوش شود و دشمن به‌دنبال بهره‌برداری از دوقطبی‌سازی است.

وی با توجه به عفو مقام معظم رهبری برای بخشش محکومان و متهمان ابراز کرد: بخشودگی جمع قابل‌توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات به پایان رسیده که حاکی از وحدت اجتماعی است، تسرّی این عفو بر متهمان از ویژگی‌‎های مهم آن است که تاکنون سابقه نداشته است. معیاری بودن و ناظر بودن دایره شمول آن بر متهمان و همچنین ناظر بودن این عفو بر استثنائات از جمله ویژگی‌های مهم این عفو است.

ستایشی ادامه داد: اقدام ریاست قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند ساخت لذا این اقدام نشان داد بار اصلی انقلاب همچنان بر دوش ملت است.

وی اضافه کرد: تجزیه و بخش کردن ملت به‌نفع دشمن و از اهداف اصلی او در دشمنی با ملت ایران است، هل دادن جوانان و بخش‌های آسیب‌پذیر سیاسی و اجتماعی به‌سمت دشمن اقدامی نابخشودنی است لذا ادامه یافتن دستگیری و مودت در امتداد اقدامات کریمانه و پدرانه مقام معظم رهبری است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوی و همچنین در کشورهای ترکیه و سوریه اظهار کرد: به مصیبت‌زدگان زلزله در این سه نقطه تسلیت عرض می‌کنیم، آمادگی کامل داریم تا به کمک زلزله‌زدگان شهرستان خوی و کشورهای ترکیه و سوریه بیاییم.

ورود قوه‌ قضائیه به موضوع فیلیمو

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "چرا دستگاه قضائی تاکنون برخوردی با فیلیمو با وجود گزارش ساترا نداشته است؟" گفت: موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شده و تحت رسیدگی است، تصمیمات متخذه متعاقباً اعلام می‌شود. فعل یا ترک‌فعلی که به‌موجب قانون مجازات برای آن تعریف نشده باشد فاقد وصف مجرمانه است. نسبت به موضوع مطروحه اگر در مقررات قانونی مورد بحث، فعل یا ترک‌فعل صورت پذیرفته باشد و وصف مجرمانه داشته باشد در صورت احراز مجرمیت قطعاً در مراجع صالحه نسبت به آن تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.

اعلام نتایج نهایی بررسی مشمولان عفو گسترده اخیر ظرف 15 روز به معاونت قضائی قوه قضائیه

ستایشی درباره فرایند عفو گسترده اخیر گفت: بعد از ابلاغ عفو گسترده مقام معظم رهبری به رؤسای دادگستری استان‌ها این وظیفه محول شد که با استفاده از ظرفیت قضات باتجربه و ظرفیت رؤسای زندان‌ها در سریعترین بازه زمانی و اوقات خارج از وقت اداری حتی روزهای تعطیل کار تطبیق مصادیق با معیارها را با دقت شروع و تا پایان وقت اداری هر روز پیگیری کنند و نتایج نهایی ظرف 15 روز به معاونت قضائی قوه قضائیه اعلام شود؛ تأکید شده است پرونده‌هایی که مربوط به بخش اول دستور‌العمل بوده است اعم از محکومان و متهمان حوادث اخیر، نسبت به پرونده‌های بخش دوم از جهت تقدم در رسیدگی در اولویت قرار بگیرد؛ تأکید شده است در تنظیم این معیارها دامنه شمول این عفو را تا جایی که مخالف قانون نباشد، بیشتر کنند.

پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ 5 متهم از اتباع بیگانه دارد

وی درباره دادگاه حادثه تروریستی حرم شاهچراغ گفت: در ارتباط با این حادثه تروریستی اهتمام ویژه صورت گرفت، هم در مرحله تعقیب و شناسایی متهمان و هم در مرحله تحقیق از سوی ضابطین عام و خاص که تحت نظارت رئیس دادگستری استان فارس و دادستان شیراز انجام شد؛ متهمین دستگیر شدند و قرار تأمین و قرار نهایی و کیفرخواست صادر و به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز ارسال شد و به‌صورت فوق‌العاده تحت رسیدگی است.

ستایشی اضافه کرد: این پرونده 5 متهم دارد که اتباع بیگانه هستند؛ جلسه اول 18 بهمن و جلسه دوم هم 24 بهمن تشکیل شد.

عدم‌فروش خودرو "احتکار" محسوب می‌شود؟!

وی در ادامه درباره عدم‌توزیع خودرو از سوی شرکت‌های فروش خودروهای چینی گفت: نسبت به مسئله خودرو، تکالیف شورای رقابت، صمت و سازمان بورس و سایر مبادی نهادی و نظارتی مانند دادستانی‌کل و سازمان بازرسی توضیح داده شده است اما اینکه عدم‌فروش، احتکار محسوب می‌شود یا نه باید از سوی سازمان دارای صلاحیت که قانون آن را انتخاب کرده است، اعلام شود که اگر احتکار محسوب شود در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر در حوزه جرایم باشد، به‌اقتضای موضوع باید در مراجع قضائی رسیدگی شود.

ستایشی افزود: چند حوزه سازمانی در موضوع خودرو در حال فعالیت هستند از جمله معاونت حقوق عامه و معاونت اقتصادی دادستانی‌کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت صمت جلساتی برگزار می‌کنند که حقوق مردم در این خصوص تضییع نشود و روزهای آینده قطعاً روند، روند خوبی خواهد بود.

صاحبان تریبون نسبت به مسائلی که مطرح می‌کنند بیشتر دقت کنند

ستایشی درباره گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فولاد مبارکه گفت: معاون اول قوه قضائیه در خصوص این پرونده دغدغه‌ای داشت و در جمع رسانه‌ها گفت کسانی که تریبون دارند نسبت به مسائلی که مطرح می‌کنند بیشتر دقت کنند تا دقیق و علمی و فنی و متضمن نگاه حقوقی و قضائی باشد اما دستگاه‌ها، وظایف نظارتی و بررسی خود را انجام می‌دهند اما در نظر داشته باشید که صرف وجود پرونده به‌معنای وجود جرم نیست.

وی تصریح کرد: عناوین باید پس از اثبات در مرحله تحقیقات به‌ویژه در مرحله دادسرا مورد بررسی قرار گیرد و صاحبان تریبون از اظهارنظر خودداری کنند و ما در قوه قضائیه در خصوص مسائل، اطلاع‌رسانی شفاف خواهیم داشت.

سند تحول قضائی به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه درباره اجرای سند تحول قضائی اظهار کرد: در خصوص اجرای سند تحول قضائی، دستیار هوشمند قضائی به‌منظور دسترسی قضات در فرایند رسیدگی به اطلاعات مورد نیاز مانند قوانین، آرای وحدت رویه، نظریه‌های مشورتی و... با قابلیت اتصال به سامانه مدیریت دستگاه قضائی راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: این روند، جلوی اطاله دادرسی را می‌گیرد و آن را کاهش می‌دهد همچنین کارشناسان رسمی بر اساس صلاحیت‌سنجی عمومی و بدون ظرفیت و سقف عددی است. نکته بعدی ارجاع منصفانه و عادلانه به کارشناسی است که به‌صورت تخصصی و هوشمند بدون مداخله انسانی است.

ستایشی گفت: ایجاد سامانه شهود و مطلعین برای ثبت اطلاعات شاهد و موضوع شهادت، فراهم‌سازی دسترسی برخط قضات به مراجع دولتی برای استعلامات، ممانعت هوشمند از اشتغال همزمان کارمندان دولت به‌عنوان رئیس و مدیرعامل و عضو هیئت مدیره در شرکت‌های خصوصی، پیگیری و رسیدگی دارایی و اموال مسئولان، مراقبت از نوجوانان در معرض خطر قبل از بازداشت و زندانی شدن سرپرست او، ایجاد سامانه جامع عملکرد بازرسان و... از جمله دیگر‌ اقدامات انجام‌شده بر اساس سند تحول قضائی است.

وی تأکید کرد: با توجه به موانعی مانند طولانی شدن روند تصویب قوانین و کمبود نیرو، سند تحول قضائی در حال اجراست.

گفت‌وگوهای اژه‌ای با گروه‌های مختلف جامعه استمرار دارد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر تأکید رئیس قوه قضائیه بر گفت‌وگو که در زمان اعتراضات چند ماه گذشته مطرح شد، گفت: اصل گفت‌وگو تحت تأثیر وقایع خاصی نیست و رئیس قوه قضائیه از ابتدای دوره تحول و تعالی، همنشینی با اقشار و اصناف و سلیقه‌های مختلف داشته و پیشنهاد وی برای شنیدن سخنان همه آحاد، همیشگی بوده و مورد استقبال همگان هم قرار گرفته است. نگاه رئیس قوه قضائیه، نگاه گفت‌وگومدارانه با رعایت خطوط مورد توجه قوانین و مقررات است.

وی افزود: صاحب‌نظران در دیدارها با رئیس قوه قضائیه نظرات و انتقاداتی داشتند که رئیس قوه قضائیه آنها را به خوبی می‌شنود و دریافت می‌کند و مورد توجه قرار می‌دهد. این اطمینان را به نیابت از رئیس دستگاه قضا می‌دهم که قوه قضائیه، گفت‌وگوها را با هدف حل مشکلات مردم استمرار خواهد بخشید.

تحقیقات درباره حمله به سفارت آذربایجان ادامه دارد

وی سپس درباره پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان ضمن اظهار تأسف از حادثه رخ داده، با بیان اینکه تحقیقات این پرونده تخصصی است، گفت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی و واجد محرمانگی است و پس از ادامه فرایند رسیدگی و اتخاذ بعدی، موارد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبرنگاران بازداشتی اگر مشمول معیارهای عفو باشند به زودی آزاد می‌شوند

ستایشی درباره پرونده خبرنگاران بازداشتی و شرایط عفو آنها گفت: عفو، معیاری است و پرونده‌ تمامی محکومین و متهمان با معیارها تطبیق قرار داده می‌شود و در صورتی که منطبق با معیارها باشند، عفو می‌شوند. همه این بازداشتی‌ها تا روزهای آینده مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت انطباق با معیارها به زودی آزاد می‌شوند.

برای تخلفات سازمان دامپزشکی دولت قبل پرونده قضائی تشکیل شده است

وی همچنین درباره تخلفات در سازمان دامپزشکی در دولت قبل گفت: ما اطلاعاتی در این خصوص داریم اما انتشار برخی اطلاعات بر اساس قانون ممنوع است؛ اما می‌توان این را اعلام کرد؛ یکی از سازمان‌های دولتی بر اساس گزارش‌های مردمی به ناحیه 28 دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام جرم کرده و پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده که در مرحله تحقیقات قرار دارد.

تحقیقات درباره مسمومیت دانش‌آموزان شهر قم ادامه دارد

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره مسمومیت دانش‌آموزان در شهر قم گفت: برای شرایطی که‌ از آذرماه در تعدادی از مدارس دخترانه قم ایجاد شده، متأسف هستیم. در برخی مدارس قم عزیزانی دچار مسمومیت شدند و برخی خانواده‌ها (30 نفر) شکایتی را مطرح کردند. دادستان قم با همکاری ضابطین و مساعدت آموزش و پرورش قم در حالی بررسی ابعاد موضوع هستند و ارگان‌های مختلف از جمله نهادهای اطلاعاتی و حتی پزشکی قانونی جلساتی برای شناسایی علل حادثه برگزار کرده‌اند.

تشریح برخی اقدامات مؤثر در کاهش اطاله دادرسی

وی درباره پرونده‌های مسن هم گفت: برای کاهش اطاله دادرسی کارهایی به ویژه با تمسک به سامانه‌های هوشمند از جمله ابلاغ الکترونیکی صورت گرفته است. در این سامانه ابلاغ به جای ارسال سنتی و دستی، به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و با پیامک به اطلاع طرفین پرونده می‌رسد. در حال حاضر 93 درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیک و هوشمند صورت می‌گیرد و با امکان ثبت‌نام اتباع بیگانه، این شیوه افزایش می‌یابد.

وی گفت: در حال حاضر روزانه بیش از 900 هزار ورود با سامانه ابلاغ الکترونیک مراجعه می‌کنند.

ستایشی انجام دادرسی الکترونیک که 80 درصد جلسات دادرسی را شامل می‌شود را از دیگر عوامل کاهش اطاله دادرسی برشمرد و کاهش مخاطرات اعزام زندانیان و کاهش هزینه‌ها و ورود اشیاء ممنوعه به زندان، حفظ حقوق زندانیان را از دیگر فواید آن عنوان کرد که در راستای کاهش اطاله دارسی است.

2600 حساب متفرقه دانشگاه علوم پزشکی باید مسدود شوند

سخنگوی قوه قضائیه درباره گزارش دیوان محاسبات در خصوص 2600 حساب متفرقه دانشگاه علوم‌ پزشکی گفت: سازمان بازرسی کل کشور نامه‌های هشداری و اخطاریه‌هایی به دانشگاه علوم پزشکی ارسال کرده که برخی دانشگاه‌ها نسبت به مسدودسازی حساب‌ها اقدام کرده‌اند و برخی دانشگاه‌ها هم در حال اقدام برای انسداد این حساب‌ها هستند.

برخی مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه محرمانه است

ستایشی در پایان این نشست درباره عدم شفافیت عملکرد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در عرضه اینترنت بدون فیلتر به برخی گروه‌ها گفت: کارگروه 12 عضو دولتی و حاکمیتی دارد و رئیس آن دادستان کل کشور است. این کارگروه بر اساس ماده 570 قانون مجازات اسلامی شکل گرفته و برخی مصوبات آن واجد طبقه‌بندی حفاظتی است و قابل انتشار نیست، اما مواردی که قانون اجازه دهد، گزارش‌های مصوبات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات