صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۱۴۹۳

نورد استریم را چه کسی منفجر کرد؟

با گذشت یک سال از وقوع انفجار در خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم» و انفعال جامعه جهانی در برابر آن، همچنان نظریه‌های گوناگونی در زمینه دلایل این حادثه و عوامل پشت پرده این انفجار در رسانه‌ها منعکس می‌شود. در ابتدای امر «سیمور هرش» خبرنگار آمریکایی بود که مدتی پس از این انفجارها اعلام‌ کرد بر اساس تحقیقات او و صحبت با منابع اطلاعاتی، این آمریکا بوده است که از مدت‌ها پیش برای انفجار در این خط لوله برنامه‌ریزی کرده و پس از 9 ماه این اقدام را برای تأثیرگذاری بر شرکای خود در اتحادیه اروپا عملی کرده است.
در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع، توضیح داده است، در ژوئن ۲۰۲۲ غواصان نیروی دریایی آمریکا با حمایت متخصصان نروژی مواد منفجره را زیر خطوط لوله گاز روسیه تحت پوشش رزمایش بالتوپس کار گذاشته‌اند. به نوشته «اسپوتنیک»، هرش می‌گوید که تصمیم درباره این عملیات را «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از ۹ ماه گفت‌وگو با مقامات امنیت ملی اتخاذ کرد. با این حال، پنتاگون مدعی است آمریکا هیچ ارتباطی با انفجار خطوط لوله نورد استریم ندارد. چندی بعد برخی از رسانه‌های آمریکایی برای اینکه از کشورشان در این زمینه رفع اتهام کنند، به گفته منابع آگاه ناشناس مدعی شدند که گروهی از نظامیان اوکراینی این خط لوله را منفجر کرده‌اند.
در اولین سالگرد این انفجار، منابع اطلاعاتی روسیه معتقدند، اطلاعات سیمور هرش، خبرنگار آمریکایی به واقعیت نزدیک‌تر است و احتمال اینکه آمریکا برای حفظ منافع خود به این اقدام دست زده باشد، بسیار بالاست. این خبرنگار آمریکایی به تازگی در مقاله‌ای نوشته است، دولت ایالات متحده خطوط لوله نورد استریم را از ترس از دست دادن نفوذ خود بر آلمان و اروپای غربی به‌طور کلی در میان عرضه گاز ارزان قیمت روسیه منفجر کرد.
هرش در این مقاله که در پایگاه سابستک (Substack) منتشر شده‌ است، می‌نویسد: «در واقع انفجار خطوط لوله گاز هیچ ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد و بیشتر ناشی از ترس کاخ سفید نسبت به از دست دادن موقعیت خود در میان کشورهای اروپایی است.» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با حضور در یک نشست مطبوعاتی آمریکا و انگلیس را به انفجار خطوط لوله نورداستریم متهم کرد و گفت: «این کشورها به‌نحوی در این مسئله دست داشتند.» پسکوف به گزارش سیمور هرش، خبرنگار آمریکایی اشاره کرد و افزود: «ما نمی‌دانیم منابع هرش چه کسانی هستند، اما در هر صورت، اطلاعاتی که وی منتشر کرده است با داده‌هایی که سرویس‌های ویژه ما در اختیار دارند، مطابقت می‌کند.» وی اظهار داشت: «مهم نیست که چه کسی از چه نوع ماشین تحریری استفاده کرده، مهم این است که آمریکا به زیرساخت‌های انرژی یک شرکت بین‌المللی حمله کرده است.»
روسیه با این حال همچنان در حال تحقیق بر روی این پرونده است و «گنگ شوانگ» معاون نماینده چین در سازمان ملل هفته گذشته طی نشست شورای امنیت گفت، پکن از کشورها می‌خواهد با روسیه برای بررسی شرایط خراب‌کاری در خط لوله نورد استریم همکاری کنند.
گنگ در این‌باره توضیح داد: «روسیه یکی از طرف‌های اصلی درگیر در [حادثه انفجار نورد استریم] است. ما از کشورهای مربوطه می‌خواهیم به‌جای امتناع از [تعامل] با روسیه، فعالانه با روسیه ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند.»
این در حالی است که آلمان، دانمارک و سوئد احتمال خراب‌کاری هدفمند را رد نکرده‌اند؛ اما از متهم کردن ایالات متحده به‌صورت مستقیم خودداری کرده‌اند. شرکت اپراتور این خطوط لوله گزارش داد که خسارت وارده به نورد استریم بی‌سابقه بوده و تخمین بازه زمانی تعمیرات غیرممکن است. دادستانی کل روسیه پرونده‌ای را در باره اقدام تروریستی بین‌المللی آغاز کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات