صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۱۵۱۷

خداحافظ سالار

کتاب «خداحافظ سالار»، خاطرات پروانه چراغ نوروزی، همسر سردار سرلشکر شهید حاج حسین همدانی، قافله سالار مدافعان حرم است، که به زندگی و فراز و نشیب‌های این شیرزن بزرگ اختصاص دارد و از کودکی آغاز و در نهایت به شهادت سردار همدانی در سال ١٣٩٤ ختم می‌شود.
شروع کتاب از سال 1390 و بحران سوریه و دمشق‌ـ که در آستانه سقوط قرار داشت ـ آغاز می‌شود و با بازگشت و تداعی خاطرات دوران کودکی همسر شهید در دهه 40 ادامه می‌یابد.
این کتاب که به زبان عربی ترجمه شده و چندین مرتبه پرفروش‌ترین کتاب سال و ماه معرفی شده، حاصل 44 ساعت مصاحبه با همسر شهید است که نوع روایت داستانی هیچ دخل و تصرفی را در آن وارد نکرده است.
سردار شهید حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان بود و از سال ۱۳۵۹ در دفاع مقدس شرکت داشت. وی همچنین از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» در جبهه کرمانشاه بود و مدتی فرمانده لشکر انصارالحسین(ع) همدان شد. شهید همدانی همچنین جانشین قرارگاه امام حسین(ع) و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بوده است. دست آخر نیز در حین انجام مأموریت مستشاری در سوریه به آرزوی دیرینه‌اش، یعنی شهادت رسید.
جرقه نوشتن کتاب خداحافظ سالار در سال 1390 زده شد؛ زمانی که شهید همدانی در اوج بحران و کشمکش‌های سوریه، خانواده‌اش را به دمشق می‌برد و پس از بازگشت به ایران، خانم چراغ نوروزی تصمیم به نوشتن خاطرات کودکی خود می‌گیرد.
بعد از بازگشت به ایران، زمانی که سوریه امن و بحران سقوط دمشق کم می‌شود، خانم چراغ نوروزی شروع به نوشتن خاطرات کودکی خود می‌کند و به این صورت است که این کتاب با تکنیک بازگشت به گذشته به دهه 40 برمی‌گردد.
زندگی شهید همدانی پر است از حادثه، مجروحیت، گمنامی و کارهای بزرگی که ناشناخته مانده است و بخشی از کتاب به خاطرات و نقش شهید همدانی در تأسیس سه لشکر سپاه در سال‌های دفاع مقدس و مأموریت‌های متعددی از جمله حضور وی در آفریقا و در نهایت دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه اختصاص دارد. همه اینها در کنار شنیدنی‌های قصه حرم و مقابله با تکفیری‌ها در این کتاب جمع شده است.
در این کتاب خاطرات، شما از زندگی 40 سال خانواده همدانی باخبر می‌شوید؛ در واقع پروانه چراغ نوروزی، از دوران کودکی و سال‌های پیش از انقلاب شروع می‌کند و به زمان پس از انقلاب، غائله کردستان، جنگ ایران و عراق و مسئولیت‌های گوناگون حاج حسین همدانی می‌رسد.
«حمید حسام» نویسنده کتاب خداحافظ سالار به دلیل دوستی 36 ساله با این خانواده، شناخت خوبی از آنها داشته است؛ از همین ‌رو مصاحبه کاملی را با همسر شهید همدانی انجام داده است. البته گفت‌وگوهای کوتاه با دیگر اعضای خانواده نیز صورت گرفته تا منابع موثق‌تری برای نوشتن کتاب به دست آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات