بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۱۵۹۰

پاشینیان: برای امضای معاهده صلح با علی‌اف آماده هستم

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برای دستیابی به توافق صلح با جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (چهارشنبه) تصریح کرد که برای امضای توافق صلح با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان آمادگی دارد.

پاشینیان: برای امضای معاهده صلح با علی‌اف آماده هستم

خبرگزاری روسی «تاس» در این خصوص گزارش کرد، پاشینیان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که در صدد بوده است در شهر «گرانادا» اسپانیا که فردا (5 اکتبر 13 مهر ماه) میزبان نشست پنج جانبه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، آلمان،‌ فرانسه و اتحادیه اروپا درباره صلح ایروان-باکو باشد، با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان توافق صلح امضا کند اما متأسف است که علی‌اف در لحظه آخر از حضور در این نشست صرفنظر کرده است.

وی در این خصوص گفت: « تا آخرین لحظه و حتی امروز، سفر به گرانادا را تأیید کردیم. مایلم متذکر شوم که ما بسیار سازنده و خوشبین بودیم زیرا معتقد بودیم که فرصتی برای امضای یک سند مهم وجود دارد».

پاشینیان ادامه داد: « معلوم شد که جلسه برنامه ریزی شده بدون آن‌که تقصیر ما باشد، برگزار نمی‌شود. امیدواریم «سند مفهومی که روی میز است در فرصت مناسب امضا شود».

نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به این موارد ادامه داد: « من حاضرم این سند را امضا کنم. متأسفم که فردا فرصتی برای اعلام چنین تصمیم مهمی نخواهم داشت».

اظهارات پاشینیان پس از آن مطرح شد که خبرگزاری روسی «ریانووستی» امروز گزارش کرد که «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نشست پنجم اکتبر (۱۳ مهر ماه) در شهر «گرانادا» اسپانیا با حضور «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و رؤسای کشورهای فرانسه، آلمان و نمایندگانی از اتحادیه اروپا شرکت نخواهد کرد.

در این پیام آمده است: «رئیس‌جمهور (جمهوری) آذربایجان در نشست پنج جانبه (ارمنستان، جمهوری‌ آذربایجان، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا) که برای پنجم اکتبر در گرانادا اسپانیا برنامه ریزی شده بود، شرکت نمی‌کند. دلیل امتناعی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان این است: باکو پیشنهاد مشارکت ترکیه در این نشست را داد و بر آن اصرار ورزید اما فرانسه و آلمان توافق نکرند و شوق خاصی در این خصوص از خود نشان ندادند».

در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیراً یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات