صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۶۴

آیا آل‌سعود در تله صهیونیست‌ها می‌افتد؟

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

این روزها مسئله عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان با شدت بیشتری از طرف رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود. بررسی تحولات مربوط به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نشان می‌دهد، هر دو نگاه واحدی به مسئله عادی‌سازی دارند. عربستان با پیش‌شرط‌های خود به دنبال افزایش ضریب امنیتی خود مبنی بر امضای توافق امنیتی با آمریکا و همچنین رسیدن به دانش هسته‌ای است؛ البته عربستان هنوز از ماهیت قابل اطمینان نبودن آمریکا و رژیم صهیونیستی شناخت کافی ندارد.
بررسی کشورهایی که روند عادی‌سازی رابطه با این رژیم را درپیش گرفتند، نشان می‌دهد که نه تنها از رویکرد عادی‌سازی منافعی را کسب نکردند، بلکه به شدت متضرر نیز شدند؛ به گونه‌ای که بررسی روند کشورهایی، همچون مصر که پیشگام در امر عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بوده است، نشان می‌دهد قاهره پس از اتخاذ روند عادی‌سازی، به تدریج جایگاه معنوی و سیاسی خود را در جهان اسلام از دست داد.
رژیم صهیونیستی برای اینکه بتواند در تکمیل صلح با اعراب تحت عنوان صلح به اصطلاح آبراهام با عربستان وارد مذاکره شود و در نتیجه عادی‌سازی رابطه با این کشور را اعلام کند، ممکن است وعده‌های بسیاری به این کشور بدهد. توقف شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، شناخت کشور فلسطین و... از جمله ترفندهای رژیم برای عادی‌سازی رابطه با عربستان خواهد بود؛ از این ‌رو در صورت موفقیت، آن روز به عنوان روز عقب‌نشینی عربستان سعودی از آرمان‌های فلسطین در بین افکار عمومی دنیا مخابره خواهد شد و این شکستی بزرگ برای عربستان سعودی به منزله کشور تأثیرگذار در جهان اسلام به شمار خواهد آمد.
نباید فراموش کرد که یکی از اهداف مهم غرب در خاورمیانه، تضعیف، تجزیه و جلوگیری از قدرتمند شدن کشورهای منطقه از طریق رژیم صهیونیستی است.
موضع‌گیری‌های اخیر سفیر امارات در آمریکا، نوعی اعتراف ضمنی به شکست جدی ابوظبی به عنوان اولین کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس که روابط خود را با رژیم اشغالگر قدس عادی‌سازی کرده است، تلقی می‌شود. توجه داشته باشیم که اماراتی‌ها از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی چهار هدف داشتند که در همگی آنها متحمل شکست شدند.
حالا با وجود تجربه کشور مصر و امارات و برخی کشورهای عربی اسلامی، حرکت عربستان بر مبنای صلح با رژیم صهیونیستی، خودکشی تمام‌عیار این کشور در دنیای سیاست و امنیت خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات