صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۰۶
بررسی شکست ترمیم ناپذیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو صبح صادق با سیدافقهی

موساد و شاباک جا‌ماندند

پایگاه بصیرت / انسیه ربیعی

عملیات حماس در روز شنبه 15 مهر علیه رژیم صهیونیستی، به‌قدری برای این رژیم ‌ترمیم‌ناپذیر است که «رویترز» درباره آن نوشت: «این حمله بدترین شکست اسرائیل از زمان آغاز جنگ ارتش‌های عربی در سال ۱۹۷۳ بود که به دنبال دو سال فعالیت‌های فریب‌دهنده حماس شامل مخفی نگه‌داشتن طرح‌های نظامی خود و متقاعد کردن اسرائیل به عدم تمایل به جنگ به انجام رسید.» رویترز در ادامه اضافه می‌کند: «یک منبع نزدیک به حماس در این ‌ارتباط گفت، در حالی‌ که اسرائیل به این باور رسیده بود که با ارائه انگیزه‌های اقتصادی به کارگران غزه، حماس خسته از جنگ را مهار می‌کند، جنگجویان این گروه اغلب در معرض دید عموم آموزش می‌دیدند و تمرین می‌کردند.»

احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو

در همین راستا، «سیدهادی سید افقهی» کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح صادق» این عملیات گسترده را تحلیل کرد و گفت: «بازتاب این اتفاق را باید از ابعاد مختلف کندوکاو کرد. نخست باید از جامعه صهیونیستی شروع کنیم؛ چون این ضربه را ابتدا آنها دریافت کردند. وضعیت کابینه در حال حاضر به‌ شدت متزلزل است و احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو با استعفای وزرایی که خیلی به او اعتماد کرده بودند؛ مخصوصاً وزرای افراطی جناح راست، مانند «بن ویر» و «اسموتریچ» بسیار افزایش پیدا کرده است. آنها معتقدند نتانیاهو از شهرک‌نشینان به‌خوبی محافظت نکرده و این قتل‌عام را به‌حساب او می‌گذارند.»

انتخابات زودهنگام

وی افزود: «در نتیجه اگر نتانیاهو نتواند آنها را قانع کند که انتقام سختی از فلسطینی‌ها می‌گیرد یا چند تن از فرماندهان جهاد اسلامی را به شهادت می‌رساند، احتمال استعفا وجود خواهد داشت. اگر استعفا داد، کابینه از اکثریت در کنست می‌افتد و دولت و کنست منحل می‌شوند که باید برای انتخابات زودهنگام اقدام کنند؛ درصورتی‌که این وزرا بدنام‌ترین چهره‌های یک جریان سیاسی هستند و نتانیاهو به‌زور با آنها ائتلاف کرده بود. در نهایت احتمال می‌رود با سقوط کابینه، نتانیاهو برای ادامه بررسی‌های پرونده فساد مالی خود و خانواده‌اش به زندان برود.»

سیستم اطلاعات معیوب

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه زاویه‌ای دیگر از این عملیات گسترده را شرح داد و گفت: «مسئله دیگر ضربه‌ای است که به هیبت دروغین و پوشالی نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی وارد شده است. نیروهای امنیتی و نظامی این رژیم به‌شدت آسیب ‌دیده‌اند. در این عملیات، موساد، شاباک و استخبارات نظامی جا ماندند؛ به عبارت دیگر این عملیات فراگیر برای امروز و دیروز نیست و حداقل شش ماه زمان برای طراحی و اجرای آن صرف شده است.» سیدافقهی توضیح داد: «با سه جبهه مردان قورباغه از دریا، کایت چتربازان از هوا و نیروهای عملیات ویژه از زمین به اهداف نظامی و زیرساخت‌های اقتصادی این رژیم حمله کردند، آن ‌هم خارج از سرزمین غزه. این عملیات در زمین‌های 1948 که در آن شهرک ساختند، انجام شده و در حال حاضر نیز چند شهرک به دست حماس آزاد شده است.»

پایان سانسور

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اذعان به این امر که مسئله بعدی رعب و وحشت و یأسی است که صهیونیست‌ها را فراگرفته است، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر اسرائیلی‌ها با خود می‌گویند این عملیات فقط به دست‌سازمانی به نام حماس صورت گرفت. وای به‌روزی که حزب‌الله برادر بزرگ‌تر آنها بخواهد به ما حمله کند و بدتر از آن زمانی است که ابرقدرتی مثل ایران بخواهد با ما وارد جنگ شود. اسرائیل اجازه نمی‌داد این صحنه‌ها و تصاویر پخش شود و آنها را سانسور می‌کرد؛ در شرایطی که الآن تصاویر توسط بچه‌های حماس به‌صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود. بنابراین امکان لاپوشانی و سانسور از آنها گرفته شده است. تعداد دقیق کشته‌شده‌ها و اسیران به دست حماس است و شما فکر می‌کنید هر یک سرباز رژیم صهیونیستی با چند زندانی اخیر فلسطینی معاوضه خواهد شد؟»

نتیجه گروکشی

وی با اشاره به پیش گرفتن سیاست عادی‌سازی روابط از سوی این رژیم گفت: «در حال حاضر هیبت سیاسی اسرائیل خدشه‌دار شده است. کشورهای عربی یکی پس از دیگری به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل رفته بودند، اما حالا آنها به‌خصوص عربستان قطعاً در این ‌باره توقف خواهند کرد و منتظر نتیجه حمله حماس خواهند ماند. به یاد هشدار حضرت آقا افتادیم که فرمودند روی اسب بازنده گروکشی نکنید؛ بنابراین در بعد منطقه‌ای این ‌یک دستاورد بزرگ و یک پیروزی شیرین برای محور مقاومت در داخل فلسطین به شمار رفت و انتقام ساکنان کرانه غربی؛ حملات وحشیانه به اردوگاه‌های جنین و ناب لوس، خانم‌هایی که در مسجدالاقصی روی زمین کشیده و شهید شدند و زنان باردار و جوانانی که در اعدام‌های خیابانی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، گرفته شد.»

موضع‌ بی‌شرمانه

به گفته سیدافقهی، در شرایطی که شهادت روزانه فلسطینی‌ها به دست صهیونیست‌ها به یک عادت تبدیل شده بود، این عملیات مانند یک دوپینگ قدرت معنوی، سیاسی و نظامی جریان مقاومت را افزایش داد. وی در ادامه بُعد دیگری از ابعاد این عملیات را تشریح کرد و گفت: «از بعد بین‌المللی بعضی از موضع‌گیری‌ها شرمگینانه و بی‌شرفانه بود، مثلاً نماینده سازمان ملل در خاورمیانه حماس را به دلیل حمله به اسرائیل محکوم کرد و این بسیار عجیب است؛ چراکه این سازمان باید بی‌طرفانه‌ترین نهاد بین‌المللی باشد.»

دعوت شرم‌آور

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: «بعضی کشورها، مانند روسیه، عمان و ترکیه به خویشتن‌داری دعوت کردند، این هم شرم‌آور است» تأکید کرد: «چرا زمانی که رژیم صهیونیستی فلسطینیان را قتل‌عام می‌کند، همه خفه‌خون گرفته‌اند؟ چرا حالا باید به خویشتن‌داری دعوت کنند؟ آیا می‌ترسند فلسطینیان بیشتری شهید شوند؟ خیر. فلسطینی که از شهادت نمی‌ترسد؛ می‌ترسند قطره خونی از بینی این صهیونیست‌های اشغالگر بچکد.» وی افزود: «لذا نه‌تنها حماس و سایر برادران مجاهدشان گوش به این حرف‌ها نمی‌دهند؛ بلکه حملات خود را ادامه خواهند داد. به‌عبارت ‌دیگر علاوه بر شهرک‌هایی که پس گرفتند، به غنایم جنگی هم دست یافتند و تعداد زیادی از سربازان صهیونیستی را به اسارت درآوردند و البته تعداد بسیار زیادی کشته و زخمی هم به‌جا گذاشتند.»

اعلام قدرت حماس

سیدافقهی توضیح داد: «معاون فرمانده منطقه غزه که کشته شد، گفت: که هرچه تلاش کنیم فعلاً نخواهیم توانست این شهرک‌ها را از حماس پس بگیریم. تأکید می‌کنم این همچنان در سرزمین‌های 48 است، نه در غزه. بنابراین، ضربه، ضربه غافلگیرکننده‌ای بود و قطعاً بچه‌های حماس همه لایحه‌های حفاظت اطلاعات و امنیت را برای آماده‌سازی این سه جبهه هوایی، زمینی و دریایی رعایت کردند و این انضباط میدانی، فرماندهی منظم و مستحکم، ارتباطات بی‌سیمی، هماهنگی در سه جبهه همزمان، خط‌شکنی از سوی حماس و جمع‌آوری اسرا به‌صورت شگفت‌انگیز در حال پیش رفتن است.» این کارشناس روابط بین‌الملل توضیح داد: «باید منتظر ماند و دید که این عملیات چه زمانی تمام می‌شود و حتی به چه قیمتی حماس حاضر می‌شود جنگ را متوقف کند؟ این جنگ تا زمانی که حماس دستاوردها را به دست نیاورد و همچنان نیز امکان پیشروی داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد.»

تکرار عملیات اکتبر

وی تشریح کرد: «اگر الآن جنگ را متوقف کنند، ممکن است 10 امتیاز بگیرند؛ اما اگر دو شهرک و نیز اسرای بیشتری بگیرند، 20 امتیاز می‌گیرند. همچنان نفس‌ها در سینه حبس است و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند، چون این عملیات یک نوع عملیات باز و مانند جنگ 1973 رمضان یا اکتبر در زمان انور سادات است. آن زمان ‌هم موقع برپایی جشن غفران بود و یهودیان در تعطیلات به سر می‌بردند و سادات حمله کرد و نصف صحرای سینا و ارتفاعات جولان را سوری‌ها پس گرفتند.» وی در پایان با بیان اینکه در این عملیات هم یهودیان در کنار دیوار ندبه برای عبادت رفته بودند، اما با اولین موشک همه فرار کردند، خاطرنشان کرد: «می‌توان گفت این یک غافلگیری و عملیات نفوذ و جنگ نامتقارن بود که حداقل امکانات به دست حماس و حداکثر ماشه جهنمی به دست رژیم است. پس با یک تاکتیک جنگ نامتقارن، اصل غافلگیری، عملیات منضبط، سازوبرگ‌های به‌موقع و ترسیم بانک اهداف حساس توانستند خسارت بزرگی به رژیم صهیونیستی هم در بعد امنیتی و نظامی و هم در بعد سیاسی، اجتماعی و روانی وارد کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات