صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۰۸

بازتعریف موازنه قدرت

پایگاه بصیرت / صابر محمدی

طراحی و اجرای بی‌نقص عملیات طوفان‌ا‌لاقصی با تلاش رزمندگان و جوانان فلسطین سبب شده است که اندیشکده‌ها و نخبگان سیاسی غرب اظهارات و محتوای‌های گوناگونی را در همین زمینه طراحی کنند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
الف‌ـ «جولین ‌بارنز» مدیر برنامه «خاورمیانه و شمال آفریقا» در «شورای روابط خارجی اروپایی» طی یادداشتی نوشت:
1ـ همبستگی خود با اسرائیلی‌ها را نشان دهید، اما به آنها تأکید کنید که حق دفاع اسرائیل باید با قوانین بین‌المللی و قواعد بشردوستانه مطابقت داشته باشد و هشدار دهید که تهاجم زمینی و کشتار غیرنظامیان فلسطینی، عواقب گسترده و بی‌ثبات‌کننده‌ای، مانند خطر دخالت حزب‌الله را در پی خواهد داشت.
۲ـ از طریق مصر و قطر، به حماس درباره قتل عمد و بازداشت اسرائیلی‌ها که خلاف قواعد اسلامی نیز هست، هشدار دهید.
۳ـ از تلاش‌ها برای تسهیل آزادی فوری گروگان‌های غیرنظامی اسرائیلی و گشایش مسیرهای انتقال نیازهای بشردوستانه به غزه حمایت کنید.
۴ـ از اقدامات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی، جلوگیری کنید.
۵ـ سعی نکنید محمودعباس را وادار کنید که حماس را محکوم کند؛ زیرا این امر به منزله مرگ تشکیلات خودگردان خواهد بود.
۶ـ به ایران درباره گسترش نبرد به جنوب لبنان هشدار دهید.
نویسنده همچنان راهبرد دو کشور را تنها راه‌حل بحران فلسطین قلمداد کرده است که «حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را تضمین می‌کند.» غافل از آنکه این راهبرد با تجاوز تل‌آویو از مرزهای ۱۹۶۷ و گسترش شهرک‌سازی‌ها عملاً مُرده و جناح راست رژیم هرگز به تشکیل یک دولت فلسطینی در همسایگی سرزمین‌های اشغالی تن نخواهد داد.
ب‌ـ گروه بین‌المللی بحران طی گزارشی وضعیت نبرد طوفان‌الاقصی را بررسی کرده است.
نویسندگان معتقدند حماس به خوبی توانسته است این عملیات را که «با توجه به مقیاس و ضرورت هماهنگی شاخه‌های مختلف، طراحی آن زمان زیادی به طول انجامیده»، مخفی نگه دارد. این گزارش، فقدان آمادگی دفاعی حکومت رژیم صهیونیستی را به تمرکز این رژیم بر تهدیدات مرز لبنان و کرانه باختری، نسبت می‌دهد.
طبق این گزارش، اگر اسرائیل برای آزادی اسیرانش و نابودی حماس، اقدام به تهاجم زمینی به غزه کند، اولاً تلفات بیشتری در نبرد زمینی با حماس خواهد داد و ثانیاً حزب‌الله جبهه جدیدی علیه رژیم خواهد گشود. علاوه بر اینکه هر چه میزان کشتار ساکنان غزه افزایش یابد، فشارهای خارجی بر اسرائیل نیز تشدید خواهد شد.
نویسندگان با انتقاد از رویکرد «چمن‌زنی» اسرائیل در قبال مقاومت فلسطین که به حملات گاه‌به‌گاه این رژیم به غزه اشاره دارد، بیان می‌کنند که اکنون «موازنه قدرت» جدیدی شکل گرفته و «الگوهای ویرانگر گذشته»، دیگر تکرارشدنی نیست.
تل‌آویو در بن‌بست سختی برای واکنش به حماس در غزه گرفتار شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات