صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۰۹

معمار نظم نوین منطقه

پایگاه بصیرت / مبارکه صداقتی

پس از آغاز جنگ غزه 2023، رژیم صهیونیستی ایران را به صورت مداوم درباره کمک به حماس متهم می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی «طوفان‌الاقصی» را شکست جبران‌ناپذیر برای رژیم منحوس صهیونیستی دانستند. با این وصف، ایران هرگونه مداخله در عملیات «طوفان‌الاقصی» را رد کرد. رژیم صهیونیستی پس از شکست سنگین از نیروهای رزمنده فلسطین خواهان اجماع‌سازی علیه کشورمان است و مدام جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند. سؤال اصلی این است که چرا رژیم صهیونیستی این روند را دنبال می‌کند؟

تغییر معادلات غرب

در طول سال 2023، دولت بایدن مقادیر زیادی انرژی دیپلماتیک را در تلاش برای وارد کردن پادشاهی عربستان سعودی به صلح به اصطلاح آبراهام سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما با توجه به حمله غافلگیرانه حماس به سرزمین‌های اشغالی و تهاجم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به مردم‌ بی‌دفاع غزه چشم‌انداز عادی‌سازی توافق ریاض و تل آویو کم رنگ شده است.
پادشاهی سعودی می‌داند که مشارکت با رژیم صهیونیستی در حوزه‌های سیاسی به چهره عربستان خدشه وارد می‌کند؛ چرا که مسئله فلسطین، مسئله اسلام است. وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به اجرای عملیات «طوفان‌الاقصی» از سوی جنبش حماس، خواستار توقف فوری درگیری‌ میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی شد. عربستان سعودی تصریح کرد، پیشتر نسبت به انفجار فضای متشنج به وجود آمده به دلیل ادامه اشغالگری، نقض حقوق مشروع مردم فلسطین و‌ بی‌احترامی به مقدسات آنها هشدار داده بود. نزدیک شدن عربستان به ایران و قدرت یافتن جمهوری اسلامی در میادین دیپلماتیک برای رفع تنش‌ها، اسرائیل را با انزوا و تهدیدی دو چندان در منطقه روبه‌رو می‌کند.

جنگ اوکراین در حاشیه

می‌توان این مفروض را در نظر داشت که با درگیری نیابتی میان گروه‌های مورد حمایت ایران در مقابله با رژیم صهیونیستی، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده بخواهند توان موشکی و پهپادی ایران (در صورت مداخله ایران) را تقلیل بدهند. تا جبهه روسی جنگ اوکراین تضعیف شود.

تغییر نفع جهان اسلام

رهبر حکیم انقلاب اسلامی به مناسبت روز قدس 1400 در بیانات خود از تغییر موازنه به نفع جهان اسلام سخن گفتند: «امروز موازنه‌ قوا به نفع دنیای اسلام تغییر یافته است. حوادث گوناگون سیاسی و اجتماعی در اروپا و آمریکا، ضعف‌ها و اختلالات عمیق ساختاری و مدیریتی و اخلاقی غربی‌ها را در برابر جهانیان عیان کرد.» «هم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف، کابوس دشمن صهیونیست و حامیان آمریکایی و اروپایی آن است. طرح ناکام‌ـ معامله‌ قرن‌ـ و سپس تلاش برای عادی‌سازی روابط چند دولت ضعیف عربی با رژیم غاصب، تلاش‌های مذبوحانه برای فرار از آن کابوس است. من قاطعانه می‌گویم این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.»

تضعیف حمایت آمریکا

روزنامه «تایم» گزارش داده است: «هنگامی که آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در جلسه مشترک کنگره ایالات متحده در جولای 2023 سخنرانی می‌کند، غیبت‌ها ی قابل توجهی وجود خواهد داشت. حداقل پنج قانونگذار مترقی ایالات متحده از جمله نمایندگان ایلهان عمر، رشیده طلیب، الکساندریا اوکاسیو کورتز، جمال بومن و کوری بوش تأیید کردند که از سخنرانی هرتزوگ در اعتراض به سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی صرف نظر خواهند کرد. دموکرات‌ها اخیراً به عنوان «نژادپرست» و مشابه آپارتاید توصیف شده‌اند.»
نظرسنجی‌ها در سال 2023 نشان می‌دهد، شکاف بین مردم آمریکا و کسانی که به نمایندگی از آنها انتخاب می‌شوند، در مورد سیاست ایالات متحده در زمینه مناقشه اسرائیل و فلسطین، به ویژه در میان دموکرات‌ها در حال افزایش است. امسال، برای اولین بار، یک نظرسنجی سالانه گالوپ نشان داد، همدردی دموکرات‌ها با فلسطینی‌ها بیشتر از اسرائیلی‌ها با اختلاف 49 تا 38 درصد است. این نظرسنجی نشان داد، همدردی با فلسطینی‌ها در میان بزرگسالان آمریکایی به بالاترین حد خود، یعنی 31 درصد رسیده است؛ در حالی که نسبتی که طرفدار هیچ‌یک از طرفین نیست، به پایین‌ترین حد یعنی 15 درصد رسیده است. این تغییر عقاید مصادف با دوره پرتنش اسرائیل است که طی سال گذشته با اعتراضات بی‌سابقه و مداوم علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و تلاش‌های دولت راست‌گرای او برای تضعیف قوه قضائیه، که تنها کنترل اداری قدرت آنهاست، مشخص شده است. پس از آغاز جنگ غزه 2023، آمریکا از ایران خواست تا در جنگ دخالتی نکند. «ژورنال استریت» ادعا کرد ایران در جنگ غزه به سمت فلسطینی جنگ کمک کرده است؛ اما آمریکا این ادعا را رد کرده و گفته است شواهدی درباره مداخله ایران در حمله اخیر فلسطین به مواضع اسرائیلی وجود ندارد. با این حال، آمریکا طبق شواهد و قراین در حال تقویت رژیم صهیونیستی و ارسال ادوات نظامی برای آنهاست. هرچند در حوزه سیاسی و دیپلماتیکی رفتارهای چند سال گذشته آمریکا نشان می‌دهد، این دولت کمتر از گذشته از اسرائیل حمایت کرده است. نمونه مذاکرات هسته‌ای با ایران، با وجود ناخشنودی اسرائیل به ویژه شخص بنیامین نتانیاهو نشان‌دهنده این است که ایالات متحده تمامی اقدامات خود در حوزه سیاست خارجی و امنیتی را بر مبنای رضایت رژیم صهیونیستی قرار نمی‌دهد.

حمایت از حماس

جنبش حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای‌ درباره حملات موشکی روزهای اخیر به سمت مواضع رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «در پاسخ قاطعانه به تجاوزات رژیم اشغالگر که منجر به شهادت تعدادی از رزمندگان ما شد، موضع صهیونیستی «الجرداح» را در مقابل منطقه «الضهیره» با موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار دادیم.» مقاومت اسلامی بار دیگر تأکید می‌کند، به تجاوزات رژیم صهیونیستی که کشور و امنیت مردم ما را هدف قرار می‌دهد، پاسخی قاطع خواهد داد. روابط خوب و مناسب سوریه و ایران بیش ‌از پیش مرزهای اسرائیل را دچار ناامنی کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات