صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۷۶

وحدت ادیان

پایگاه بصیرت / گروه گزارش

رئیس انجمن کلیمیان تهران و نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، دکتر همایون سامه‌یح، ضعف رسانه‌های ملی در نمایش و ابلاغ برنامه‌های مشترک کلیمیان را کم‌کاری صداوسیما خواند و ابراز داشت: «کلیمیان برنامه مفصلی را برای بزرگداشت امام خمینی(ره) و سلامتی رهبر معظم انقلاب در روزهای 14، 15 و 16 خردادماه برگزار می‌کنند، اما آنچه در صداوسیما پخش می‌شود، نهایتاً یک گزارش سی ثانیه‌ای است! این نمایش کوتاه موجب دلخوری من و جامعه کلیمی است؛ چرا که هدف ما از این برنامه اظهار دوستی‌ و وفاداری به ایران است.»
وی درباره حضور کلیمیان در دوران دفاع مقدس گفت: «حضور کلیمیان در سربازی و جنگ تحمیلی بیش از آنکه یک افتخار باشد، یک وظیفه است. ما ایرانی هستیم و خود را جدای از ایران نمی‌دانیم. بنابراین دفاع از میهن را وظیفه خود می‌دانیم.»
سامه‌یح درباره ثمرات انقلاب اسلامی برای اقلیت‌های مذهبی اذعان داشت: «ما پس از انقلاب به صورت آزادانه فعالیت‌های مذهبی را اجرا می‌کنیم و همه این فعالیت‌ها با حمایت‌های جدی نیروی انتظامی شکل می‌گیرد. هر چند فرهنگ ایرانی به صورتی است که تا کنون ما حرف یا رفتار ناشایستی از آنها ندیده‌ایم.»
رئیس انجمن کلیمیان تهران در زمینه حضور کلیمیان در راهپیمایی روز قدس اظهار داشت: «کلیمیان هر ساله در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنند. حتی در آن سالی که غزه به شدت با اسرائیل درگیر بود، ما در راهپیمایی روز قدس شرکت کردیم. حضور ما در این راهپیمایی‌ها با پلاکاردهایی است که نشان می‌دهد یهودی هستیم؛ اما تاکنون حتی یک بی‌احترامی و توهین از طرف مسلمانان ایرانی ندیده‌ایم. در این راهپیمایی تنها سؤالی که با من است؛ این است که چرا هیچ رسانه ملی این صحنه را ثبت نمی‌کند؟ »
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسانه باید جامع و مبارز باشد، گفت: «در ایران اختلاف مسلمانان با کلیمیان در حد اختلاف سلیقه است و در حد عداوت و دشمنی نیست. این را باید رسانه‌ها به مردم نشان بدهند. کم‌کاری آنان راه را برای دشمنان خارجی که چشم دیدن موفقیت‌های ایران را ندارند، باز می‌کند. هر چند دشمنان تا کنون از این قضیه نتیجه نگرفته‌اند، مطمئناً پس از آن نتیجه‌ای نخواهند گرفت، البته حضور جدی رسانه را می‌طلبد.»
وی درباره نشست‌هایی که برای گسترش اتحاد در بین اقلیت‌های مذهبی با مسلمانان در ایران شکل می‌گیرد، گفت: «ایران برای ایرانیان است با هر مذهب و دینی. خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی به این موضوع توجه ویژه‌ای شد؛ به گونه‌ای که برای اولین بار اسامی تمام ادیان آسمانی در قانون اساسی ذکر شد. بعدها هم نشست‌هایی با عنوان گفت‌وگوی ادیان آسمانی در بیشتر شهرهای ایران و حتی در آستان قدس رضوی شکل گرفت که شناخت و نگاه ادیان را نسبت به یکدیگر محکم‌تر و منعطف‌تر کرد. نتیجه این احترامات انقلاب اسلامی به اقلیت‌های مذهبی ایجاد یک ایران قوی و متحد است.»
سامه‌یح در پایان با اشاره به فعالیت‌های بدون تبعیض انقلاب اسلامی در مراکز دولتی و اقدامات دولت نسبت به جامعه یهودیت گفت: «در دادگاه‌های کشور هیچ تبعیضی بین یهودیان و مسلمانان وجود ندارد. ما حتی در پایگاه‌های اینترنتی خودمان از کمک‌های آموزش و پرورش، بنیاد مستضعفان کمیته امداد و وزارت راه و شهرسازی به جامعه یهودیت می‌گوییم؛ ولی هیچ رسانه‌ای این کمک‌ها را نشان نمی‌دهد. رئیس‌جمهور در سفرهای خارجی خود می‌تواند از بزرگان اقلیت‌های دینی هم استفاده کند که این موضوع می‌تواند تصویری بهتر و سازنده‌تر از ایران را در دنیا انعکاس دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات