صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۲۲

جهان بیدار

مسئله فلسطین، خط‌کشی بین حق و باطل است. در این قاعده جایی برای تماشاگری، سکوت و اعلام بی‌طرفی نیست. برای همین مسئله مظلومیت فلسطین و جناح حق و باطل به قدری روشن است که توضیح درباره آن توهین به ساحت فکری و اندیشه انسانی است؛ اما در این میان کشورها و رسانه‌هایی بودند که چشم به این حقیقت روشن بسته بودند و حتی به اقدامات عجیب و دور از ذهن برای حامیان فلسطین دست زدند[...]
پایگاه بصیرت / احسان بهاری/ گروه سیاسی

مسئله فلسطین، خط‌کشی بین حق و باطل است. در این قاعده جایی برای تماشاگری، سکوت و اعلام بی‌طرفی نیست. برای همین مسئله مظلومیت فلسطین و جناح حق و باطل به قدری روشن است که توضیح درباره آن توهین به ساحت فکری و اندیشه انسانی است؛ اما در این میان کشورها و رسانه‌هایی بودند که چشم به این حقیقت روشن بسته بودند و حتی به اقدامات عجیب و دور از ذهن برای حامیان فلسطین دست زدند. برای نمونه، برخی کشور‌های اروپایی از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، در حمایت از رژیم صهیونیستی اقدام به وضع محدودیت‌هایی برای حمایت از فلسطینیان در کشور‌های خود کرده‌اند که این موضوع نگرانی‌هایی را درباره آزادی بیان افزایش داده است. این موضوع در جایی بیشتر به چشم می‌آید که در مقابل، هیچ محدودیت یا ممنوعیتی برای تظاهرات حامیان رژیم صهیونیستی وجود ندارد و مقامات دولتی فعالانه در تجمعات آنها شرکت و حمایت خود را به وضوح از این رژیم اشغالگر اعلام می‌کنند. این محدودیت‌ها در حالی است که این کشور‌ها همواره خود را مدافع آزادی‌ بیان و حقوق بشر معرفی می‌کنند و در حال حاضر رژیم صهیونیستی به طور مداوم در حال بمباران بخش‌های مختلف نوار غزه و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان فلسطینی است. در ادامه برخی از اقدامات کشورها در زمینه حامیان فلسطین را ذکر می‌کنیم.
روزنامه انگلیسی «گاردین» اعلام کرد، کاریکاتوریست خود را به دلیل کشیدن تصویر نتانیاهو از کار اخراج کرد. گاردین مدعی است، کاریکاتور شخصیت شایلاک در داستان تاجر ونیزی شکسپیر را تداعی می‌کند. در ادبیات انگلیسی شخصیت شایلاک به دلیل طمع بیش از حد و رباخواری با بدنامی یاد می‌شود. شبکه خبری «بی‌بی‌سی» انگلیس هم تحقیقاتی را علیه شش گزارشگر و یک خبرنگار آزادی‌بخش عربی این شبکه به دلیل مخالفت با رژیم صهیونیستی و حمایت از عملیات نیروهای مقاومت فلسطین علیه این رژیم به جریان انداخته است.
این تحقیقات با فعالیت‌های این خبرنگاران در رسانه‌های اجتماعی، شامل لایک کردن و بازنشر کردن محتواهای حامی فلسطین و محتواهای انتقاد علیه رژیم صهیونیستی مرتبط است. شبکه «بی‌بی‌سی» قوانین «بی‌طرفی» را برای فعالیت کارمندانش در فضای مجازی اعمال می‌کند! قانونی که تنها کلید‌واژه‌ای روی کاغذ است؛ چرا که این شبکه بارها و بارها این واکنش متضاد خود را نشان داده است. برای نمونه، پس از مرگ «الیزابت دوم»، افزون بر تطهیر جنایات بشری باکینگهام طی دهه‌های گذشته در سراسر جهان، طی یک سال گذشته با زنجیره‌ای از گزارش‌ها و داستان‌سرایی‌ها سعی کرده است فساد محرز اخلاقی و مالی چارلز سوم و سال‌های طولانی رابطه نامشروع او با زنی متأهل و دارای خانواده را که امروز همسر او معرفی می‌شود، نمادی از عشق معرفی کند. بر این اساس، قطعاً چنین رسانه‌ای نمی‌تواند مدعی بی‌طرفی و اخلاق‌مداری باشد. یا در قبال جنگ اوکراین رویکردی کاملاً یکجانبه علیه روسیه داشت و هم در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته ایران عملاً به یکی از ابزارهای شبانه‌روزی نظام سلطه در ناامن‌سازی ایران تبدیل شد، به‌گونه‌ای که تمام اصول و مرزهای حرفه‌ای و رسانه‌ای را کنار گذاشت و رسماً به رسانه‌ای تروریستی تبدیل شد و درباره جنگ غزه نیز با پخش گزارش‌ها و تصاویر با هدف مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها، نمایش چهره‌ای مقتدر از ارتش صهیونیستی برای عملیات زمینی، اهمیت‌زدایی از کشتار مردم غزه با واژگانی همچون عملیات دفاعی رژیم صهیونیستی، بزرگ‌نمایی و القای حمایت‌های جهانی از صهیونیست‌ها بدون پوشش تظاهرات مردم جهان و مواضع سران بسیاری از کشورها در حمایت از فلسطین و... نمونه‌هایی از این رفتار سوگیرانه است. شبکه «msnbc» چند روز قبل نیز برنامه هفتگی سه مجری مسلمان خود را لغو کرد؛ هر چند مدیران این شبکه این خبر را رد می‌کنند؛ اما برخی منابع معتبر بر روی این خبر صحه می‌گذارند.
آمریکایی‌ها در حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی پا را فراتر گذاشتند؛ به گونه‌ای که «ران دسانتیس» در برنامه (The Megyn Kelly Show on SiriusXM) گفت: «چرا ما از ورود افرادی به کشور استقبال می‌کنیم که به طور کامل با ارزش‌های آمریکایی مخالف هستند؟» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با طرح این سؤال که «این روزها در دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟» گفت: «روادید هر یک از دانشجویان خارجی حامی حماس باید لغو شود و آنها باید به کشورشان بازگردند.» دسانتیس با اشاره به افرادی که حمله نیروهای مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند، گفت: «این دسته افراد را نباید استخدام کنید؛ من هیچ یک از کسانی که این کار را انجام می‌دهند، استخدام نمی‌کنم.»
فرانسه نیز چند که نمی‌خواست از قافله حامیان رژیم صهیونیستی عقب بماند و از این تنور برای خود نانی دست و پا کند، به حمایت «کریم بنزما» ستاره سابق رئال مادرید و بازیکن فعلی تیم الاتحاد از فلسطین واکنش نشان داد. «کریم بنزما» که تابعیت فرانسوی دارد، چندی پیش با اعلام حمایت از مردم غزه در صفحه توئیتر خود نوشت: «تمام دعای ما برای ساکنان غزه است که بار دیگر قربانی این بمباران‌های ناعادلانه شدند که از هیچ زن و کودکی دریغ نمی‌کنند.» پس از آن «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، بنزما را به داشتن ارتباط با گروه «اخوان المسلمین» که برخی از کشورها آن را یک سازمان تروریستی می‌شناسند، متهم کرد و گفت: «همانطور که همه ما می‌دانیم کریم بنزما پیوندهای ناپسندی با اخوان المسلمین دارد.» پس از آن «والری بویر» سناتور فرانسوی زبان به تهدید کریم بنزما گشود و گفت، اگر سخنان وزیر کشور فرانسه درست باشد، باید تابعیت این ستاره فوتبال لغو شده و هم توپ طلایی که سال ‏گذشته به بنزما داده شده بود، پس گرفته شود. در این میان، کریم بنزما نیز اتهام‌های موجود را «افترا» خوانده و گفته است، در حال ثبت شکایت علیه وزیر کشور فرانسه و دیگر کسانی است که بر او اتهام زده‌اند. ‏«دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر اسبق روسیه و معاون شورای امنیت ملی در این باره برای کریم بنزما نوشت: «خروج از مسیر ایدئولوژی غرب، با مجازات مستقیم همراه است؛ در حال حاضر می‌توانی با اسرائیلی‌ها همدردی کنی، اما همدردی با فلسطینی‌ها ممنوع است.» او سپس با لحن کنایه‌آمیز نوشت: «شما نباید برای آنها متأسف شوید، به این بهانه که همه آنها تروریست هستند؛ بگذارید هزاران نفر بمیرند، کودکان، زنان و سالمندان صرفاً مواد مصرفی هستند.»
به‌هر شکل، برآوردها از عملکرد سال‌ها فعالیت «بی‌بی‌سی» نشان می‌دهد، آزادی بیان، بی‌طرفی، جریان آزاد اطلاعات و... در قاموس صاحبان این رسانه، تنها کلید‌واژه‌هایی روی کاغذ هستند و در عمل، شاید تنها مصداق آزادی در این رسانه، آزادی تجاوز مدیران و دست‌اندرکاران این شبکه به کارمندان و خبرنگاران زن است که دامنه‌اش حتی به برنامه‌های پخش زنده نیز رسیده است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات