صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۲۶

انتخابات در منزلگاه دوم

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه بهارستان

فرآیند دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به منزل دوم خود رسیده است. منزل اول مرحله پیش ثبت‌‌‌نام‌ها بود که در مردادماه صورت گرفت و نتایج بررسی‌های اولیه به نامزدها اعلام شد. اکنون در این مرحله داوطلبان مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهر از ساعت ۸ تا ۱۸ به مدت یک هفته تا سوم آبان ماه فرصت دارند از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور به نشانی «keshvar.moi.ir» به صورت برخط نسبت به تکمیل کاربرگ نام‌نویسی و بارگذاری مدارک و گواهی‌های مورد نیاز اقدام کنند. آن دسته از داوطلبانی که در مرحله پیش ثبت‌نام، نام‌نویسی کرده و کد رهگیری دریافت کرده‌اند، مجاز به نام‌نویسی نهایی هستند. در روزهای گذشته، نامزدها نام‌نویسی خود را آغاز کرده‌اند و امید است که این روند با شدت بیشتری تا روز پایانی ادامه یابد.
از جریان اصولگرا در این میدان کمتر صدایی به گوش می‌رسد و بزرگان این جریان به ظاهر ترجیح می‌دهند که کمتر در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران قرار گرفته و درباره روندهای پیش روی این جریان و آنچه در درون جلسات‌شان می‌گذرد، خبر دهند؛ اما در نگاهی کلی می‌توان گفت، این جریان با تمام توان خود را آماده حضور در انتخابات کرده و اضلاع گوناگون آن نیز همگی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و نامزدهای خود را روانه میدان کرده‌اند. هر چند اخباری که از این اردوگاه می‌رسد، از تکثر و واگرایی‌هایی حکایت دارد و احتمال معرفی چند فهرست در انتخابات دور از ذهن نخواهد بود، مگر آنکه در ماه‌های پیش رو تلاش‌ها برای همگرایی نتیجه دهد و از واگرایی‌ها بکاهد.
در این میان، هنوز جریان اصلاح‌طلب تکلیف خود را مشخص نکرده و در میان قهر و آشتی در انتخابات سردرگم است. هفته پیش بود که سعید حجاریان تلاش کرد تا راه سومی را با عنوان «مشارکت مشروط» در این میان باز کند و جریان خود را از میانه دوگانه مشارکت‌ـ تحریم برهاند؛ اما این شگرد هم چندان پاسخگو نبود. طیف رادیکال این جریان بر طبل تحریم و قهر می‌کوبد و هر چند از سالگرد فتنه شهریور 1401 دست خالی و منفعل برگشته است، اما همچنان ناامیدانه همسو با اپوزیسیون، نیم نگاهی به خیابان و آشوب و بلوا دارد تا شاید بتواند با دریوزگی و کم رونق کردن صندوق رأی، برای دست‌های خالی‌‌شان میوه‌چینی کنند.
در این میان، طیف میانه‌رو این جریان تمایلات خود برای شرکت در انتخابات را اعلام داشته‌ است. در رأس این طیف، حزب کارگزاران سازندگی قرار دارد که هفته گذشته کنگره سالانه خود را برگزار کرده و در ساختار خود نهاد «شورای مشورتی» را افزوده است. شورایی که اعضای آن «اسحاق جهانگیری، ایرج فاضل، محمد هاشمی، غلامحسین کرباسچی، کرباسی‌زاده، رضا امراللهی، عبدالناصر همتی، محمدحسین عادلی، رضا ملک‌زاده، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، مسعود نیلی و احمد مسجدجامعی» هستند و می‌توانند در امر انتخابات به این حزب مشورت دهند.
برگزاری این کنگره از آمادگی این حزب برای حضور فعال در انتخابات حکایت دارد و امیدوار است تا با همگرایی با اعتدالیون و حتی حزب اعتدال و توسعه‌ـ که رقیبی سنتی برای این حزب به شمار می‌آیدـ کارزاری جدید برای ورود به انتخابات فراهم آورد و مهم‌ترین جبهه رقیب انتخابی اصولگرایان را شکل دهند و حتی بتوانند مابقی اصلاح‌طلبان را که هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند، با خود همراه کنند!
همسو با کارگزاران به حزب «ندای ملت» می‌رسیم. این حزب از جمله احزابی است که معطوف به صندوق رأی فعالیت می‌کند. شهاب‌الدین طباطبایی که از تیرماه سال ۱۴۰۱ دبیرکل این حزب اصلاح‌طلب شده، به تازگی ملاحظات این حزب برای شرکت در انتخابات را گفته است. او نیز همچون همه بزرگانش در جریان اصلاح‌طلبی وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرد، با ادبیاتی یأس‌آفرین سخن می‌گوید. طباطبایی فضای پیش روی اصلاح‌طلبان را در فرصت باقی مانده تا انتخابات مجلس دوازدهم اینگونه تحلیل می‌کند: «این انتخابات به غلبه یا عدم غلبه نیروهای معقول و میانه رو و طرفدار مشارکت حداکثری در درون نهادهای حاکمیتی بر نیروهای تندرو و افراطی خالص‌ساز بستگی دارد. اگر در زمانِ باقیمانده تا انتخابات نیروهای معتدل، عاقل و دلسوزِ جمهوری اسلامی بتوانند مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر را مُجاب و با خود همراه کنند، می‌توان به یک انتخابات با مشارکت نسبتاً خوب امیدوار بود.
اما اگر همچنان که امروز متأسفانه نهادهای تصمیم‌گیر تحت تأثیر افراطیون و طرفدارانِ شبه علم قرار دارند، تغییری اتفاق نیفتد، ما در بهترین حالت شاهد مشارکتی نزدیک به انتخابات مجلس گذشته و حفظ قدرت در دست تندروهایی خواهیم بود که از درون به جمهوری اسلامی و منافع ملی آسیب می‌زنند، ضمن آنکه با صحنه‌گردانی نادانان و تندروها به جای عقلا و میانه‌روها اندک امیدواری به اصلاح را نیز می‌توان از دست رفته دانست.»
سخن آخر آنکه آغاز مرحله نام‌نویسی نهایی نامزدها، مرحله مهم و گامی رو به جلو به سمت انتخابات اسفندماه است و تا حدودی تکلیف صف‌آرایی جریان‌های سیاسی را مشخص خواهد کرد. هر چند این روزها هم زمانی این رخداد با ماجرای تحولات فلسطین و حماسه بزرگان مجاهدان جبهه مقاومت، همه نگاه‌ها را بیش از انتخابات به سمت غزه معطوف ساخته و اخبار مربوط به آن را کم رنگ کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات