صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۳۰

شهید چمران لبنانی است بیشتر از لبنانی‌ها

پایگاه بصیرت / حسن نوروزی/ گروه جبهه

امروز دنیا چهره دیگری از قدرت حزب‌الله را می‌بیند و باور می‌کند که شاید فکرش را هم نمی‌کرد. قدرتی که محافل رسانه‌ای عبری‌زبان را به اعجاب کشانده و ترس و اضطراب را به لانه عنکبوتی رژیم صهیونیستی انداخته است؛ به گونه‌ای که محافل سیاسی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از وجود ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار موشک آماده شلیک جنبش حزب‌الله لبنان به سمت اراضی اشغالی اذعان کردند، رویارویی با حزب‌الله به منزله بزرگ‌ترین سازمان رزمی در جهان بسیار دشوار خواهد بود. همچنین، همین تحلیلگران همزمان با زمزمه گشوده شدن جبهه درگیری مقاومت از جنوب لبنان علیه تل‌آویو، قدرت زرادخانه موشکی حزب‌الله لبنان را برابر با توان نظامی همه کشورهای اروپایی دانستند. یکی دیگر از سخنگویان ارتش رژیم جعلی صهیونیستی گفته بود: «۱۳۰ هزار تیر موشک و راکت حزب‌الله اسرائیل را تهدید می‌کند.»
«بروس هافمن» تحلیلگر ارشد اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» به تازگی در تحلیلی در زمینه توان موشکی حزب‌الله لبنان نوشته است: «در سال ۲۰۰۶، حزب‌الله زرادخانه‌ای از ۱۵ هزار موشک در اختیار داشت. امروزه ۱۰ برابر این عدد را دارد. خطر یک جنگ دو جبهه یا شاید سه جبهه در صورت بروز خشونت در کرانه باختری، اسرائیل را تهدید می‌کند.» این تحلیل‌ها ثمره پایه‌گذارانی، همچون شهید چمران است که پله‌های رشد و ترقی یک نهضت را تدارک دید. شهید چمران وقتی از آمریکا و از آن آینده مرفه چشم پوشید، شاید کسی باورش نمی‌شد راهی جنوب لبنان شود آن هم خطرناک‌ترین نقطه، یعنی شهر صور، مرز لبنان و اراضی اشغالی که مرتب از سوی رژیم صهیونیستی بمباران می‌شد. او در خاطراتش در این باره چنین می‌نویسد: «دنیای غرب را با همه مظاهر زیبایی‌اش‌‌ رها کردم و به جنوب لبنان و به خطرناک‌ترین نقطه و بین محروم‌ترین مردم رفتم.» و در جایی دیگر می‌گوید: ««من فريادم! که در سينه مجروح «جبل عامل» در خلال قرن‌ها ظلم و ستم محفوظ شده‌ام. من ناله دلخراش يتيمان دل‌شکسته‌ام که در نيمه‌هاى شب از فرط گرسنگى بيدار مى‌شوند و دست محبتى وجود ندارد که برای نوازش، آنها را لمس کند، از سياهى و تنهايى مى‌ترسند. آغوش گرمى نيست که به آنها پناه دهد. واى به وقتى که يتيمى بگريد که آسمان به لرزه درمى‌آيد.» شهید چمران به همراه امام موسی‌صدر به لبنان رفت و مدیریت مدرسه صنعتی جبل عامل را به عهده گرفت. مدرسه‌ای که به دست امام موسی‌صدر شکل گرفته بود. البته این مدیریت مدرسه بخشی از فعالیت او در لبنان بود؛ چون او به طور کلی مدیریت مقاومت اسلامی لبنان را به عهده گرفته بود و آن را دنبال می‌کرد. یکی از اعضای حزب‌الله لبنان درباره این بچه‌ها می‌گوید: «450 کودکی که چمران با آنها کار کرد، اکنون مسئولان و رهبران مقاومت لبنان هستند. چمران برای هر یک از این بچه‌ها لقب تعیین کرده بود. اعراب روی فرزندان‌شان نام امیر نمی‌گذارند چون نام شیوخ عرب است. اما دکتر اسم همه پسر‌ها را امیر صدا می‌زد مثل امیرحسین، امیر رضا و...، نوبتی بچه‌ها را تا مرز اسرائیل می‌برد. دوربینی داشت که همیشه با او بود و در عکس‌ها هم معمولاً با این دوربین است. تک تک سربازان اسرائیل را با این دوربین به بچه‌ها نشان می‌داد و از‌‌‌ همان کودکی انگیزه مبارزه با اسرائیل را در دل آنها می‌کاشت.» شهید چمران محل زندگی خود را در همان مدرسه قرار داد و شاگردان خود را در جبل عامل تربیت کرد. همجواری و مأنوس بودن او با شاگردان موجب شد افراد غیوری تربیت شوند که در‌ آینده مقاومت لبنان اثرگذار باشند. چمران آنجا شاخه «حرکة المحرومین» را به وجود آورد و در کنار امام موسی صدر توانست حرکت بی‌نظیری را در شاخه نظامی رقم بزند. بعد حرکت امل (افواج المقاومة لبنان) را به وجود آورد تا مقاومت در لبنان پا گرفته و بتواند در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.
یک سال پس از آموزش‌های شهید چمران به شیعیان لبنانی، نیروهای زرهی رژیم صهیونیستی با حمله خود به ارتفاعات تل مسعود بنت جبیل رسیده بود. دکتر چمران آنجا تصمیم گرفت آنها را بیرون کند؛ در حالی که سلاحی جز کلاشینکف، نارنجک، چند آرپی‌جی و چند خمپاره 81 نداشت. براساس طراحی زیبای نظامی یک مغز فیزیک و ریاضی که در مقابل فالانژها جنگیده است، توانست تانک‌های صهیونیستی را در ارتفاع نابود کند و آنجا برای اولین‌بار رژیم صهیونیستی از لبنان گریخت. آنجا بود که برای نخستین‌بار تانک صهیونیستی در لبنان نابود شد.
باید دانست که این مبارزات چمران در کنار فعالیت‌های امام موسی پایه اصلی مقاومت اسلامی در لبنان و سوریه شد. جالب است بدانیم که «سیدحسن نصرالله» در ۱۸ سالگی از شهید چمران حکم گرفت تا مسئول نظامی در روستای زادگاه خود شود. نصرالله می‌گفت به چمران گفتم من برای فرماندهی خیلی جوانم، اما او گفت: «من از جوانان شجاع خوشم می‌آید.» حتی مصطفی دیرانی که به وسیله بالگردهای رژیم صهیونیستی از خانه‌اش ربوده شد و 12 سال در زندان رژیم صهیونیستی به سر می‌برد، از شاگردان شهید چمران بود. از دیگر شاگردان مستقیم چمران که در میان فرماندهان و رهبران برجسته جنبش مقاومت جنوب لبنان قرار گرفتند، می‌توان به ابوهشام (سیدحسین موسوی)، ابویحیی (زکریا حمزه)، سیدابوالفضل کاسترو (عباس موسوی)، سیدابوذر عاملی، نعیم قاسم، ابومصطفی (سیدعلی حسین)، نجیب سیدعلی خلف، ادیب حیدر و... اشاره کرد.
سیدحسن نصرالله و بسیاری دیگر از جوانان لبنانی که بعدها هسته اولیه حزب‌الله لبنان را تشکیل دادند، از کنار شهید چمران آغاز کردند که امروز امنیت رژیم آپارتاید صهیونیستی را به هم ریخته‌اند و تهدید اصلی این رژیم به شمار می‌آیند. تأثیر حضور پررنگ شهید چمران در میان شیعیان لبنان و جنبش مقاومت به قدری ملموس است که فرزند علامه سیدجعفر مرتضی عاملی درباره‌اش می‌گوید: «باید بگویم که دکتر چمران در لبنان جزئی از وجود، حیثیت و هویت لبنانی‌ها به شمار می‌رود و مردم لبنان او را نه ایرانی که لبنانی می‌دانند، شهید چمران لبنانی است، بیشتر از لبنانی‌ها.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات