صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۲۶۳۲

در سفر سیدابراهیم رئیسی به کردستان چه گذشت؟

مروری بر طرح‌های افتتاح شده در سفر رئیس جمهور به کردستان نشان می‌دهد که اتفاقاً دولت در تعیین اولویت‌ها، تخصیص اعتبارها و در نهایت افتتاح طرح‌ها، براساس چهارچوب تعیین شده از سوی رئیس جمهور یعنی تشخیص نیازها و رفع چالش‌ها حرکت می‌کند. به‌عنوان مثال، کلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج که در این سفر افتتاح شد، آرزوی 18 ساله اهالی کردستان بود که در این سفر انجام شد. عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به کردستان و تأمین اعتبار 14 هزار میلیارد ریالی از سر گرفته شد. حالا با افتتاح این طرح از سوی رئیس جمهور نه تنها کردستان به‌عنوان بیست و چهارمین مرکز استانی کشور به شبکه ریلی متصل شد، بلکه مهر پایانی بر این طرح قدیمی هم زده شد.
طرح مهم دیگر که برای استان دارای اولویت ویژه بود، فرودگاه شهدای سقز بود که پس از 27 سال انتظار، روز گذشته با فرود هواپیمای آیت‌الله رئیسی به‌صورت رسمی افتتاح شد. طی سال‌های گذشته، تزریق اعتبارات موجب شد پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها با یک پرواز نمایشی و به‌صورت ناقص به بهره‌برداری رسید. اما در جریان سفر نخست آیت‌الله رئیسی به کردستان 200 میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و از سوی مهندسان ایرانی در 180 هکتار گستره و 2 هزار و 500 متر مربع مساحت پایانه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید. در کنار این‌ها، طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد نیز روز گذشته به بهره‌برداری رسید؛ طرحی که با توجه به تنش آبی سال 1400، در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شد. در مجموع، در این سفر ۱۲ کلان پروژه به ارزش بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان افتتاح شد که سد سیازاخ، سد چراغ ویس، سد امیر‌آباد و رمشت هم از آن جمله است. براساس چنین مقدمه‌ای است که می‌توان نتیجه گرفت در این سفر جان تازه‌ای در کالبد کردستان دمیده شد؛ کردستانی که خود، جان ایران است. «کردستان، جان ایران» شعاری بود که در برخی پوسترها و دستنوشته‌ها در جریان استقبال از رئیس جمهور در سنندج دیده شد. اما افتتاح طرح‌ها و مراسم رسمی، فقط یک وجه این سفر بود. وجه دیگر و چه بسا مهم‌تر، استقبال گسترده، گرم و پرشور مردم شهرهای استان از رئیس جمهور و کاروان همراه بود. چه در سنندج، یا بانه که ملاقات‌های عمومی مردمی انجام شد و چه در دیدارهای به نسبت محدودتر مانند ملاقات با نخبگان و خانواده شهدا، آنچه بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد، پیوند عمیق دولت و ملت، بویژه در کردستان عزیز است. نمایش این پیوند از سوی مردم نجیب استان کردستان، بویژه از آن رو اهمیت دارد که سال گذشته در جریان اغتشاشات و چه پس از آن، تلاش‌های زیادی برای ایجاد فاصله میان مردم و دولت انجام شده بود. اما پنجشنبه و جمعه گذشته، مردم استان کردستان، در شهرهای مختلف نشان دادند که همه این برنامه‌ریزی‌ها و فشارهای تبلیغاتی، نقش برآب شده است.
مردم استان، کاروان رئیس جمهور را چون نگینی در خود گرفتند و این واقعیت که جمعیتی بی‌سابقه برای استقبال از رئیس جمهور و هیأت همراه، در سنندج و بانه به خیابان‌ها آمدند، هم نشان داد که ترفندهای دشمنان برای شکاف دولت و ملت، بویژه در این بخش از ایران ناکام بوده و درعین حال، نشان می‌دهد که مردم دریافته‌اند که عزم دولت برای توسعه و رفع نیازهای استان جدی است. به عبارت دیگر، کمتر از دو سال نیاز بود تا حس بازگشت دولت به صحنه، دوباره احیا شود و در نهایت، با پیوند دولت و ملت، این بار در کردستان، «دولت قوی» عملاً به واقعیتی جدی تبدیل شود؛ دولتی که با پشتوانه مردمی، هم در اجرای طرح‌ها جدیت دارد و هم در مقابله با دشمنان.
منبع: روزنامه ایران

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات