صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۷۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

سعادت: سیاست‌های ثبات اقتصادی و ارزی در راستای کنترل نرخ تورم موثر بوده است

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: خوشبختانه بانک مرکزی با درک این موضوع که نرخ ارز و افزایش تورم دو مساله مرتبط و گره خورده به هم هستند راهکار‌هایی جهت کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات ارزی را به مرحله اجرا نهاده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با رحمان سعادت

به گزارش بصیرت، مساله ثبات اقتصاد ایران موضوع بسیار مهمی است که در کلان اقتصاد ایران و روی بازار‌های مختلف، بخش تولید و درنهایت معیشت مردم اثرات مثبتی به جا می‌گذارد به این خاطر جنس تصمیمات اقتصادی مرتبط با ایجاد ثبات اقتصادی بسیار حائز اهمیت است کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره به بصیرت پاسخ داده است.

رحمان سعادت استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی بصیرت در خصوص اهمیت مساله حفظ ثبات اقتصادی و تاکید بر این موضوع که دولت و حاکمیت برای ایجاد ثبات اقتصادی باید در کنار بانک مرکزی باشند به این نکته اشاره کرد و گفت: مساله ثبات اقتصادی یکی از اهداف اقتصاد کلان به شمار می‌رود، به این معنا که اصولا یکی از ویژگی‌های هر اقتصاد توسعه یافته ایی وجود ثبات اقتصادی و کاهش نوسانات تاثیر گذاری است که بازار‌های مختلف را از خود متاثر می‌کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: ثبات اقتصادی که دولت و بانک مرکزی توامان دنبال می‌کنند با هدف جلوگیری از تغییرات فاحش و نوسانات بزرگ در اقتصاد ایران است، هدفی که اگر به صورت کامل محقق شود منجر به برنامه ریزی بهتر فعالان موثر در بخش‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و حوزه سرمایه گذاری می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه برای تداوم ثبات اقتصادی باید برنامه محور عمل کرد گفت: با توجه به اینکه وجود ثبات اقتصادی الزام و ضرورتی مهم برای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود لازم است دولت و بانک مرکزی در این موضوع برنامه محور عمل کنند تا علی رغم کنترل افزایش قیمت‌ها و برنامه ریزی برای ثبات اقتصادی شاهد حرکت تدریجی به سمت کاهش قیمت‌ها باشیم.

رحمان سعادت استاد اقتصاد معتقد است: در طول چند دهه گذشته همواره شاهد افزایش قیمت‌ها بوده ایم؛ چرا که بخشی از انتظارات تورمی ایجاد شده ناشی از رفتار‌های نامعقول بازار سفته بازی و دلالی است که سرمایه‌ها را از سمت بازار‌های مولد به بخش دلالی و غیر مولد هدایت کرده است؛ در صورتی که سفته بازی طولانی شود قدرت تخریب هر اقتصادی را دارد، لذا باید با برنامه مانع فعالیت‌های سفته بازانه در بازار‌های مختلف شد.

رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان تصریح نمود: خوشبختانه بانک مرکزی با درک این موضوع که نرخ ارز و افزایش تورم دو مساله مرتبط و گره خورده به هم هستند راهکار‌هایی جهت کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات ارزی را به مرحله اجرا نهاده تا از این سمت تورمی که منجر به افزایش قیمت واردات و کالا‌های واسطه‌ای می‌شود را کنترل و بعضا کاهش دهد.

رحمان سعادت استاد اقتصاد با اشاره به راهکاری برای ثبات اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر بانک مرکزی به عنوان متولی حوزه ارزی و پولی همچنان بتواند بین دو مولفه مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد یعنی نرخ تورم و نرخ ارز بالانس و تعادلی ایجاد کند به تدریج شاهد بالانس و تعادلی بین این دو مولفه مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد ایران خواهیم بود، در غیر این صورت، عدم کنترل نرخ ارز باز هم روی نرخ تورم و به تبع آن روی نرخ کالا‌ها اثرات سوء به جا می‌گذارد و سیاست‌های پولی دولت را خنثی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: از سمت دیگر عدم توجه به کنترل تورم هم به نوعی روی نرخ ارز تاثیر گذار است، پس در اولویت بندی برای دست یای به ثبات اقتصادی و ارزی در کوتاه مدت بانک مرکزی و دولت باید بر روی کنترل نرخ ارز مانور دهند چرا که نوسانات نرخ ارز شدیدتر از نوسانات قیمت هاست و با چسبندگی قیمتی که ایجاد می‌کند مانع کاهش قیمت‌ها در بلند مدت می‌شود.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: نوسانات مداوم نرخ ارز عملا منجر به بی ثباتی اقتصادی درکشور می‌شود به این دلیل بانک مرکزی در کوتاه مدت باید توان خود را معطوف به مدیریت نرخ ارز کند تا به واسطه کنترل نرخ ارز، تورم نیز کنترل شود.

وی درخصوص اهمیت کنترل رشد نقدینگی نیز تاکید کرد: در کنار مدیریت بازار و نظام ارزی کشور، کنترل نقدینگی و کسری بودجه دولت باید جدی گرفته شود تا متعاقب مدیریت بازار ارز، سایر مولفه‌های تاثیر گذار بر نرخ تورم نیز به درستی مدیریت شوند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
0
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات