صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۶۶۸
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی:

توسعه روابط با ژاپن چگونه به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند؟

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه روابط گسترده با ژاپن می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد کند، گفت: توسعه روابط با ژاپن ازاین‌جهت مهم است که مردم ایران مایل به خرید کالای ژاپنی هستند. اگر تکنسین‌ها و تولیدکنندگان ایرانی در مسیر همکاری‌ها همچون ژاپن اصل تولید باکیفیت و جلب اعتماد مردم را در دستور کار قرار دهند، قطعاً شاهد رونق و جهش تولید در اقتصاد ایران خواهیم بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در قالب هیئتی سیاسی-اقتصادی به ژاپن سفر کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این سفر گفت: موضوعات مختلفی را با ژاپن برای گفت و گو و تبادل نظر مدنظر داریم. در چهارچوب روابط تاریخی، قدیمی و ریشه دار دو کشور موضوعات متعددی برای گفت و گو و زمینه‌ های مختلفی برای همکاری وجود دارند، در چهارچوب نگاه دولت به گسترش همکاری با حوزه آسیا، ژاپن یکی از کشورهای مهم در اولویت دولت برای گسترش روابط دوجانبه است.
وی افزود: موضوعات دوجانبه، منطقه ‌ای و بین‌المللی قابل طرح فراوانی برای طرح و گفت و گو وجود دارد و طبعاً موضوع مطالبات دولت و ملت ایران از ژاپن نیز در گفت و گوهای دوجانبه قرار دارد.
به نظر می آید روابط گسترده با ژاپن می تواند چشم انداز جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد کند، به گونه ای که دسترسی راحت تری به خرید فناوری های روز دنیا داشته باشیم
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی درباره امتیازات توسعه تجارت میان ایران و ژاپن بعد از سفر وزیر امور خارجه ایران به ژاپن به «راهبرد معاصر» گفت: ژاپن کشور پیشرفته و توسعه یافته ای در شرق آسیاست که الگوی صنعتی برای کشورهای در حال توسعه به شمار می رود. وضعیت صنعتی ژاپن به گونه ای است که کشورهای صنعتی و پیشرفته مایل به الگوگیری از روندهای حاکم در بخش های صنعتی و فناوری این کشور هستند، بنابراین تقویت روابط ایران و ژاپن از جهات بسیار مختلف ضرورت به شمار می رود.
وی با بیان تلاش ایران برای الگوبرداری از ژاپن در حوزه توسعه صنعتی افزود: ایران در حوزه روابط بین الملل با چین به عنوان یکی از اقتصادهای برتر دنیا روابط محکم و قابل توجهی دارد، اما توسعه روابط با ژاپن به دلیل کیفیت حاکم بر تولیدات این کشور از جهات مختلف مزیت و امتیاز برای ایران به شمار می رود.
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: فرهنگ کار و تلاشی که در ژاپن نهادینه شده است، در کنار کیفیت بسیارخوب کالای ژاپنی افزایش نیاز به توسعه روابط تجاری تولیدکنندگان ایرانی را با تولید کنندگان ژاپنی بیش از پیش نشان می دهد، زیرا توسعه روابط با ژاپن می تواند مسیری پیش روی تولیدکنندگان ایرانی برای ارتقای کیفیت کالای ایرانی با الگوبرداری از ژاپن باز کند. توسعه روابط باعث می شود خلاء کیفیت کالاها از بین برود و زمینه های صادرات هرچه بیشتر کالای ایرانی به کشورهای مختلف منطقه و جهان فراهم شود.
سعادت گفت: به نظر می آید روابط گسترده با ژاپن می تواند چشم انداز جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد کند، به گونه ای که دسترسی راحت تری به خرید فناوری های روز دنیا داشته باشیم. اگر این موضوع محقق شود، در کنار خرید فناوری های برتر از ژاپن می توان در چرخه تولید فناوری های روز دنیا قرار گرفت و بسیاری از چالش های اقتصادی و تولیدی کشور را برطرف کرد.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: توسعه روابط با ژاپن از این جهت مهم است که مردم ایران مایل به خرید کالای ژاپنی هستند. اگر تکنسین ها و تولید کنندگان ایرانی در مسیر همکاری ها همچون ژاپن اصل تولید با کیفیت و جلب اعتماد مردم را در دستور کار قرار دهند، قطعاً شاهد رونق و جهش تولید در اقتصاد ایران خواهیم بود.
سعادت تأکید کرد: امروز ژاپن نیازمند خرید نفت و مواد پتروشیمی از ایران است و به نظر می آید دو کشور می توانند فصل جدیدی در حوزه صنعت و بخش های تجاری آغاز کنند. علاوه بر این، ایران با صادرات کالاهای مختلف که مورد نیاز ژاپن هست، در بخش صنایع دستی و توسعه گردشگری می تواند زمینه های رونق اقتصادی را رقم بزند و به وسیله بازار ژاپن بازارهای دیگری نیز برای صادرات کالای داخلی بیابد.
توسعه روابط با ژاپن از این جهت مهم است که مردم ایران مایل به خرید کالای ژاپنی هستند
سعادت معتقد است: با توجه به اینکه ژاپن مانند چین و روسیه تحت تحریم آمریکا نیست، ایران با کانال اقتصاد ژاپن می تواند تحریم ها را دور بزند. علاوه بر این، با توجه به روند فرسودگی صنایع کشور و نیاز حوزه صنعت به استفاده از فناوری های جدید و سرمایه گذاری در این بخش، تقویت ارتباط با ژاپن می تواند نیاز و خلاء های ایران را رفع کند تا به سطح جدیدی از تعاملات اقتصادی دست یابیم.
کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: وزارت امور خارجه از سال گذشته دیپلماسی فعالی در منطقه و فرامنطقه داشته است که ازجمله آنها سفر وزیر امور خارجه به ژاپن را می توان گام جدیدی برای حل برخی مشکلات صنعت ایران عنوان کرد. 
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات