بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۲۸۰۵

ایروانی: در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته‌ایم

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ضمن رد ادعاهای بی اساس سفیر آمریکا در این سازمان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پی اظهارات ضد ایرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل، نامه‌ای به رئیس کنونی شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد.

ایروانی: در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته‌ایم

در این نامه آمده است: نامه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۳/۸۱۳) که در آن ادعاهای اثبات‌ نشده و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده، تهیه شده است.

ایروانی در این نامه با بیان اینکه تمامی ادعاهای مورد اشاره در نامه فوق بی‌اساس بوده و قاطعانه رد می‌شود، تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است.

اخیرا حملاتی به پایگاه‌های آمریکا در شرق و شمال شرق سوریه و همچنین در شمال و غرب عراق صورت گرفت.

در همین خصوص نیز «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه در اظهاراتی گفت که حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های این کشور در سوریه و عراق در حال افزایش است. وی افزود: در بازه زمانی بین ۱۷ اکتبر تا ۷ نوامبر، نیروهای آمریکایی حداقل ۴۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند که ۲۲ بار در عراق و ۱۸ بار در سوریه بوده است.

 ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم هشتم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگارا در پاسخ به سؤالی درباره حمله برخی گروه‌های عراقی به پایگاه‌های آمریکایی گفته بود: هر چه بکارید درو می‌کنید. حمایت از تنش زایی و تنش آفرینی واکنش خواهد داشت. این را بارها صراحتا در مواضع رسمی و اعلامی و پیام‌هایی که بعضا دادیم منتقل کردیم. حمایت از متجاوز و حمایت از تنش، واکنش ملت‌ها را در پی خواهد داشت. آنچه آمریکا می‌گویند که احیانا مورد حمله قرار گرفتند، بخشی از کنش و واکنش‌هایی است که در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی ملت‌ها و گروه‌ها که مخالف حضور آمریکا در منطقه هستند و نسبت به حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی اعتراض جدی دارند، صورت می‌گیرد. این بخشی از نتیجه سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

نماینده ایران در سازمان ملل در این نامه می‌افزاید: تلاش ایالات متحده برای استناد و تکیه بر حق دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات نظامی غیرقانونی خود با هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در سوریه فاقد مبنای قانونی و اعتبار بوده و تفسیر خودسرانه و نادرستی از ماده ۵۱ منشور است. هدف واضح از چنین ادعاهای بی‌اساس، توجیه نقض مستمر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده در داخل خاک سوریه است. براساس قوانین بین‌المللی، یک رژیم اشغالگر حق ندارد به حق دفاع از خود به‌ عنوان توجیهی معتبر برای اقدامات غیرقانونی در قلمرو تحت اشغال خود متوسل شود.

در این نامه عنوان شده است: نماینده دائم جمهوری عربی سوریه در سازمان ملل متحد بارها مخالفت شدید خود را با ادامه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه اعلام کرده و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بی‌اعتنایی آشکار به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه دانسته است. جمهوری عربی سوریه بارها از ایالات متحده خواسته تا به اشغال و حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد.

ایروانی در این نامه با بیان اینکه ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، که تمامی کشورهای عضو را ملزم به حمایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می‌داند، پایبند باشد، افزوده است: این به نفع صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

به گزارش فارس، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل دوشنبه شب هشتم آبان ماه هم طی سخنرانی در شورای امنیت درباره حملات به سوریه و وضعیت غزه عنوان کرد: متأسفانه، پس از گذشت ۱۲ سال از بحران سوریه، تروریسم همچنان به عنوان یک تهدید مهم و دائمی برای سوریه و منطقه باقی مانده است و فعالیت‌های اصلی آن در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه متمرکز شده است.ما نگران فعالیت‌های تروریستی در مناطق تحت اشغال در سوریه هستیم. حضور غیرقانونی نیروهای نظامی آمریکا در سوریه منبع اصلی ناامنی در این کشور است و زمینه مساعدی را برای تغذیه سازمان‌های تروریستی چه در داخل کشور و چه در منطقه فراهم کرده است. جمهوری عربی سوریه به طور رسمی و پیوسته به حملات اخیر آمریکا و این تخلفات اعتراض کرده و از شورای امنیت خواسته است که این تجاوز را متوقف کند و به اشغالگری آمریکا پایان دهد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه مذکور حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه را کاملا قانونی و در پاسخ به درخواست رسمی دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم خواند و افزوده است: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه تأکید می‌کند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز پیش از این در در گفت‌وگو با خبرنگار بلومبرگ درباره حضور نظامیان ایران در سوریه سؤال کرد با بیان اینکه ما نیروی جدید به سوریه، عراق و منطقه اعزام نکرده‌ایم،گفته بود: تا زمانی که برای مبارزه با تروریسم، دولت سوریه از ایران درخواست کمک کند، ما در چارچوب موافقتنامه همکاری‌های مشترک بین دو کشور عمل خواهیم کرد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات