صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۵۳۰۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «ما باید در مورد مسئله‌ زن نگاه جامع داشته باشیم، و این نگاه جامع در اسلام هست. مسئله ارزش‌گذاری به اصالت زن، زن بودن، برای زن یک ارزش والاست؛ یک اصل است. به هیچ وجه تشبه به مردان برای زن ارزش به حساب نمی‌آید؛ هر کدام نقشی دارند، هر کدام جایی دارند، جایگاهی دارند و طبیعتی دارند و مقصودی از وضعیت خاص آنها در آفرینش حکیمانه‌ الهی مورد نظر بوده که این مقصود باید برآورده شود؛ این مسئله مهم است.»(۱۳۸۶/۴/۱۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
 
▼ حرف روز
رونق انتخابات خبرگان
روز شنبه پایان فرصت یک هفته‌ای نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود که همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد. بدون شک، اهمیت انتخابات این مجلس بیشتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی نباشد، کمتر نیست. لذا لازم است همه اثرگذاران در جامعه برای برگزاری انتخابات باشکوه این مجلس و حضور پرشور مردمی در پای صندوق‌های رأی تلاش کنند. در این دور برای مشخص شدن صاحبان ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری، طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، ۵۱۰ نفر نام‌نویسی کرده‌اند که می‌تواند حاکی از انتخابات پررونقی باشد. فراموش نکنیم که شرط لازم برای نام‌نویسی داشتن ۴۰ سال به بالا و سطح علمی اجتهاد است که این شرایط، به طور طبیعی از تعداد متقاضیان می‌کاهد.
طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور، در این دوره استان‌های قم، هرمزگان، ایلام، قزوین، یزد، آذربایجان غربی، زنجان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و تهران در صدر نام‌نویسی‌ها قرار دارند. همچنین ۶۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی (مجلس پنجم) کاندیدای حضور در ششمین دوره انتخابات شده‌اند و ۵۲ درصد از داوطلبان سابقه کاندیداتوری در انتخابات پیشین را داشته‌اند. ۴۸ درصد از کاندیداها برای نخستین بار برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کرده‌اند که از ورود جوانان به انتخابات و تغییر و تنوعی در فضای رقابت انتخاباتی خبرگان حکایت دارد. همچنین در میان نامزدها ۱۳ نفر اهل سنت هستند که خود را آماده ورود به این میدان کرده‌اند. سیر قانونی انتخابات مجلس خبرگان با بررسی صلاحیت اخلاقی و علمی این افراد ادامه خواهد یافت که شورای نگهبان این امر را از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه علمی برای افرادی که اولین بار وارد این میدان شده‌اند، ارزیابی خواهد کرد. این آزمون در هفته‌های پیش‌رو برگزار خواهد شد، هر چند حواشی آن باز هم پر سر و صدا خواهد بود. در این میان، چهره‌های سیاسی شناخته شده متعددی از جمله رئیس‌جمهور کنونی و پیشین کشورمان حاضر هستند که می‌تواند عاملی برای رونق انتخابات شود و همچنین شاهد عدم ورود افراد پیشکسوت هستیم که احتمالا به دلیل کهولت سن از حضور در مجلس خبرگان اعراض کرده‌اند.
اما آنچه مهم است تلاش برای آگاه‌سازی جامعه از نقش مهم مجلس خبرگان است. بر اساس قانون اساسی، نمایندگان مجلس خبرگان وظیفه‌ انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد او را بر عهده دارند؛‌ امری خطیر که تنها در تراز مجلس خبرگان قابل تصور است. بنابراین، باید کاری کرد که مردم با درک این اهمیت به پای صندوق آمده و شایسته‌ترین‌ها را برگزینند تا مجلس خبرگان به معنای واقعی کلمه به خبرگان تعلق یابد.  
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
ورشکستگی سریالی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی!
به تازگی در کانال تلگرامی شبکه «من و تو» اطلاعیه‌ای منتشر شده‌ است مبنی بر اینکه از اول ژانویه سال جدید میلادی این شبکه به دلیل مشکل در تأمین نیاز‌های مالی، فعالیتش را متوقف خواهد کرد. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد، ۳۰۰ ماهواره‌ در جهان، جغرافیای ایران را پوشش می‌دهند. این ماهواره‌ها امکان پشتیبانی ۱۸ هزار شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند. بخش عمده آنها مربوط به شبکه‌های فارسی‌زبان، از جمله BBC فارسی، VOA، من و تو و فارسی وان است. اختصاص بودجه‌های سنگین دولت‌ها و سرمایه‌داران خاص، به پشتیبانی از این شبکه‌ها بی‌ارتباط با محتوای این رسانه‌ها نیست. بنابراین، این سؤال همچنان از سوی این دولت‌ها بی‌پاسخ مانده است که چرا با وجود مشکلات اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی در این کشورها، بودجه‌های کلان برای اجرای پروژه شبکه‌های فارسی زبان اختصاص داده می‌شود؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد،‌ سناریوی ورشکستگی این رسانه‌ها یکی پس از دیگری در حال وقوع است؛ طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، سرویس جهانی بی‌بی‌سی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هزینه‌های بالا و تأمین منابع مالی برای مجوزهای ثابت و نقدی منجر به انتخاب‌های دشواری شده است.» شبکه ایران‌اینترنشنال که پیشتر از سوی سرمایه‌داران سعودی تأمین اعتبار می‌شد، مجبور شد با تغییر کارفرما به دامان صهیونیست‌ها کوچ کند. به نظر می‌رسد این ورشکستگی‌های سریالی، اتفاقی نبوده و ذی‌نفعان این شبکه‌ها، دیگر نفعی در ادامه پشتیبانی این رسانه‌ها نمی‌بینند. اگرچه شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی با پوشش سرگرمی، رسانه خبری و... فعالیت دارند، اما نه تنها پروژه‌های ضدفرهنگی خود را پیاده می‌کنند؛ بلکه رسالت خبرنگاری را هم رعایت نکرده و کارکنان این شبکه‌ها همواره با مواضع تند، سوگیری سیاسی خود را نشان داده‌اند. رفته‌رفته با تحولات سیاسی جهان، عمال این رسانه‌ها بیش از پیش ماهیت خود را عیان کرده‌اند تا آنجا که پس از گسسته شدنِ منشور هم‌بستگی و لکه‌دار شدنِ کرامت انسانیِ «سیما ثابت»، اکنون نوبت به «مَن‌وتو» رسید!
ذی‌نفعان این رسانه‌ها به خوبی دریافته‌اند که در کشور خود نیز مواخَذند. چنانکه حمایت بی‌بی‌سی از رژیم صهیونیستی مردم انگلیس را به خیابان‌ها کشاند تا آنجا که حتی ساختمان بی‌بی‌سی را محاصره کردند.از این ‌رو یافتن پاسخ این پرسش که چرا در این رسانه‌ها شاهد ورشکستگی سریالی هستیم، دشوار نیست. سرمایه‌داران حاضر نیستند در جایی سرمایه‌گذاری کنند که برای‌شان سودی ندارد که هیچ، بلکه برای‌شان خسارت هم دارد.
درنهایت اینکه در طرحواره دشمن،جنگ شناختی یکی از مؤلفه‌های جنگ ترکیبی علیه ملت ایران است. بنابراین، اگر چه فعالیت‌های این رسانه‌ها دچار چالش شده است؛ اما به نظر می رسد، دشمن برای پیشبرد جنگ شناختی، تاکتیک‌های رسانه‌ای خود را در قالب‌های دیگری پیگیری کند.بنابراین، از اقدامات رسانه‌ای او نباید غافل شد.  
محمد حکیمی
 
 
▼ خبر ویژه
واشنگتن در مکاتبات اخیر خود با تهران چه نوشت؟
«سردار حاجی‌زاده» با بیان اینکه پیروزی رزمندگان فلسطینی در ۷ اکتبر یک پیروزی راهبردی بزرگ است، تصریح کرد: «این پیروزی با اقدامات تاکتیکی ‌و عملیات‌های جنایتکارانه و به شهادت‌ رساندن کودکان به هیچ وجه از بین رفتنی نیست و آنها به طور مطلق پیروز هستند.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به پرسشی درباره واکنش ایران نسبت به گسترش جنگ به لبنان و حزب‌الله، خاطرنشان کرد: «امروز جنگ گسترش پیدا کرده است و لبنان درگیر است. احتمال دارد حد درگیری‌ها از این هم بیشتر شود. آینده مبهم است؛ ولی ایران آماده همه شرایط است.» سردار حاجی‌زاده درباره تهدید ایران از سوی آمریکا نیز اظهار کرد: «آمریکایی‌ها ایران را تهدید نمی‌کنند. آنها در مکاتباتی که دارند بعضاً در یک شب سه مرحله با ایران مکاتبه داشتند و همه این مکاتبات با زبان تمنا و خواهش است. ایران در شرایطی نیست که کسی بخواهد او را تهدید کند. ما در اوج قدرت هستیم.»
 
 
▼ اخبار 
۱ـ علت اصلی ردّ صلاحیت‌ها چیست؟
«محسن اسلامی» دبیر ستاد انتخابات کشور طی سخنانی در همایش منطقه‌ای عوامل اجرایی انتخابات در استان‌ها گفته است: «یک‌هزار و ۱۲۵ داوطلب انتخابات مجلس تنها به دلیل نداشتن سابقه پنج سال فعالیت اجرایی، آموزشی و پژوهشی که در قانون آمده، عدم احراز صلاحیت شدند.» وی افزود: «بیشترین داوطلبانی که نقص پرونده داشته‌اند، مربوط به بند ۹ ماده ۳۱ قانون انتخابات مبنی بر سابقه پنج سال فعالیت اجرایی، آموزشی و یا پژوهشی است که برخی افراد اطلاعات مورد نظر را در هنگام ثبت نام درست بارگذاری نکرده‌اند و بر همین اساس شرایط احراز برای هیئت‌های اجرایی شکل نگرفته است.» دبیر ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: «بر اساس قانون، هرگونه بررسی اعتراض منوط به ثبت آن از سوی داوطلب نمایندگی مجلس است.» گفتنی است بر خلاف تصوری که عده‌ای قصد ترویج آن را دارند، اما عمده دلایل عدم احراز صلاحیت‌ها دلایلی ساده، محرز و منطق بر نصّ قانون است.
 
۲ـ فریادهای ضبط شده پشت تلفن!
یک روزنامه عبری‌زبان از افزایش قابل توجه خودکشی در میان مهاجران صهیونیست و به ویژه نظامیان صهیونیست بعد از عملیات طوفان‌الاقصی پرده برداشت. روزنامه «معاریو» در گزارشی که به تازگی منتشر شد، اعلام کرد، در روز شنبه سیاه (۷ اکتبر‌ـ طوفان‌الاقصی) و جنگی که بعد از آن آغاز شد، هزاران شهرک‌نشین و نظامی اسرائیلی به شدت دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند.» به نوشته این رسانه، شمار مبتلایان به مشکلات روحی و روانی بسیار بالا رفته است؛ به گونه‌ای که ۱۳ هزار نفر فقط از طریق بیمه‌های اجتماعی برای این منظور اقدام کرده‌اند. این در حالی است ۲۰۰۰ نفر از طریق وزارت جنگ به کلینک‌ها معرفی شده و این صرفا آمار اولیه از موج اول این روند است.» معاریو نوشت: «همگان مکالمات تلفنی ضبط شده مهاجران شهرک‌نشین وحشت زده را با نیروهای امنیتی به یاد دارند که در روز ۷ اکتبر فریاد می‌زدند، پس ارتش اسرائیل کجاست؟»
 
۳ـ اردن وارد جنگ می‌شود؟
«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن هشدار داد، هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینیان به سمت اردن، اعلام جنگ است و ما به آن پاسخ خواهیم داد و قاطعانه برخورد خواهیم کرد. وی افزود، اردن در معرض فشار است، اما خطوط قرمزی وجود دارد که عبور از آن را نمی‌پذیریم. الصفدی خاطر نشان کرد، حماس این درگیری را به وجود نیاورده، بلکه این درگیری، حماس را به وجود آورده (مقاومت در نتیجه اشغالگری شکل گرفته است)، حماس یک فکر و اندیشه است و فکر و اندیشه را نمی‌توان با بمب از بین برد. جهان باید بداند جنگ هفت اکتبر آغاز نشده و ریشه‌دار است. وی در اشاره به آمریکا و دیگر حامیان غربی رژیم صهیونیستی اظهار داشت، اردن به کسی که می‌خواهد از اسرائیل حفاظت کند و می‌خواهد جنگ در منطقه تکرار نشود، می‌گوید که باید ریشه‌های درگیری را بررسی کند و اساس این درگیری، اشغال غیرقانونی و وحشیانه است.
۴ـ دو هزار نامزد اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شدند
«حبیب‌الله بوربور» دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه متأسفانه دوستان اصلاح‌طلب قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند، گفت: «آنها هر بار احساس کنند رأی می‌آورند، فعالانه به صحنه می‌آیند؛ اما اگر شکست بخورند یا فضا را به نفع خود ندانند، به بدبین کردن مردم روی می‌آورند و رقابتی بودن انتخابات را زیر سؤال می‌برند.» وی با بیان اینکه ۲ هزار نامزد اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شدند، افزود: «اگر اصلاح‌طلبان مدعی هستند که پایگاه اجتماعی دارند، از مردم دعوت کنند که به این نامزدها رأی دهند. به نظر می‌آید با توجه به تحولات بین‌المللی انتخابات پرشوری را در پیش داشته باشیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در تحلیل خود از رقابت‌های انتخاباتی مجلس دوازدهم و نتیجه این انتخابات، گفت: «مردم گرایشی به اصلاحات و اعتدال ندارند و قطعاً مجلس دوازدهم، مجلسی اصولگرا خواهد بود.» اسدالله بادامچیان با بیان اینکه مجلس یازدهم آن چیزی را که مورد انتظار مردم بود، برآورده نکرده است، اظهار کرد: «فقط یک بخش از اصولگرایان، یعنی فهرست شورای ائتلاف در مجلس یازدهم حضور داشتند.»
 
روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از یک مقام ارشد صهیونیست نوشت: «(رژیم) اسرائیل و حماس به توافقی برای آتش‌بس موقت ۵ روزه با آزادی ده‌ها زندانی نزدیک شده‌اند.» این روزنامه اضافه کرد: «براساس این توافق در توافقنامه آزمایشی، زنان و کودکان اسرائیلی به صورت گروهی و هم‌زمان با زنان و جوانان فلسطینی که در زندان‌های (رژیم) اسرائیل نگهداری می‌شوند، آزاد می‌شوند.»
 
بر اساس گزارش تازه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد(آنکتاد) (UNCTAD)، ذخایر نفت و گاز در سرزمین‌های فلسطین حدود ۱/۵ میلیارد بشکه نفت خام و ۱/۴ تریلیون فوت مکعب سوخت آبی یا  «Blue Gas» تخمین‌زده می‌شود، در حالی که اسرائیل، فلسطینی‌ها را از بهره‌برداری و بهره‌مندی از درآمدهایش محروم می‌کند.
 
با انجام اقدامات فنی و منسجم اطلاعاتی، اعضای یک شبکه قاچاق سلاح و مهمات جنگی که به صورت گسترده در شرق و جنوب‌شرق کشور فعالیت داشت، با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان کرمان منهدم شد، در این زمینه ۳۶ قبضه سلاح جنگی از نوع کلت کمری کشف و ضبط شد.
 
«زیاد علی فاضل»، وزیر برق عراق بر تداوم واردات گاز کشورش از ایران تأکید کرد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» نزدیک به قطر درباره اینکه آیا توافق بغداد با تهران برای تهاتر گاز ایران با نفت سیاه عراق بدون هیچ مانعی در جریان است، گفت: «بله، نیاز ما به گاز ایران همچنان ادامه دارد.»
 
از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی تاکنون ۴۹ خبرنگار در حملات اشغالگران به نوار غزه به شهادت رسیدند که این تعداد برابر با ۴ درصد از مجموع خبرنگاران فعال در این باریکه است. طبق قوانین جنگی، هیچ یک از طرف‌های جنگ اجازه و حق هدف قرار دادن فعالان رسانه‌ای و مراکز خبری را ندارند.
 
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت، واشنگتن به دنبال مقابله با ایران نیست، اما برای تضعیف توان سپاه پاسداران و نیروهای تحت حمایت ایران در هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی تلاش خواهیم کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات