صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۵۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 11 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر خدای متعال مثلاً فرض کنید که ده هزار روز به شما داده باشد، این چند روزی که در حال رفت و آمد به سمت قبر این بزرگوار هستید، جزء اینها حساب نمی‌شود؛ این اضافه‌ بر آن تعداد روزهایی است که خدای متعال مقدر کرده که عمر شما باشد؛ این جزء آنها نیست، از عمرتان حساب نمی‌شود؛ این اضافه است، سرریز عمر است.(1398/7/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
دولت را چگونه ببینیم؟
یکی از مسائلی که می‌تواند ما را در شناخت و نقد منصفانه دولت کمک کند، تحلیل محتوای بیانات رهبر معظم انقلاب در سه دیدار مهم ایشان در سال‌های 1400، 1401 و 1402 است. اگر بخواهیم اقدامات دولت را به درستی به بوته آزمایش بگذاریم، می‌توان آنها را در سه قسم تقسیم کرد:
اقدامات قابل تحسین: افزون بر مهار کرونا که موجب بازگشت جامعه به وضعیت عادی شد و حضور مستمر دولتمردان در بین مردم، می‌توان گفت: «افزایش رشد سرمایه‌گذاری... کاهش رشد نقدینگی که در بیانات آقایان هم بود. کاهش بیکاری، کاهش ضریب جینی، رشد قابل توجه صادرات کالا، تقویت نظام مالیاتی که درآمدهای مالیاتیِ دولت توانسته بخش قابل توجهی از بودجه‌ِ جاری دولت را تأمین کند. رشد قابل توجه تولید محصولات پتروشیمی که این مسئله‌ محصولات پتروشیمی جزء چیزهای مهم کشور است. اقدامات ارزنده‌ای در زمینه‌ نفت و گاز،... راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل‌ شده یا نیمه‌تعطیل، فعالیت‌های مهم در زمینه‌ آبرسانی یا شبکه‌های آبیاری و زهکشی» و... از جمله اقداماتی است که قدم آن در این دولت برداشته شده است و قابل تحسین است.
اقدامات خوب، اما قابل پیگیری بیشتر: از نگاه رهبر معظم انقلاب «مسئله‌ عدالت و کاهش فاصله‌ طبقاتی»، «تبدیل تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی به سندهای همکاری و فرصت‌های اقتصادی»، «انسجام در مسائل اجرایی بین اجزای دولت» و... از نکاتی است که باید در دولت برای حل آن نگاه جدی‌تر و عمیق‌تری داشت.
اقدامات نیازمند توجه جدی و بنیادین: بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در سه دیدار و به ویژه دیدار اخیر، نگاه به نقصان‌ها و مشکلات بود. بخشی از مشکلات به رویکرد دولت بر می‌گردد که نمونه آن رویکرد رسانه‌ای و اقناع‌سازی ضعیف است و بخشی به معیشت مردم و تورمی است که سفره مردم را لنگ کرده و باید درباره آن اقدام اساسی و بنیادین صورت پذیرد؛ چرا که سایر اقدامات را هم تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
اما واقعیت این است که اگر بخواهیم دولت را با شرایط پیش رویش و امکانات و اقتضائات موجود بسنجیم، شاید مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان گفت، این بخش از نگاه رهبر معظم انقلاب بود که فرمودند: «خب بنده از همه‌ دولت‌ها در این سی و چند سال حمایت کردم؛ لکن در مورد این دولت، علاوه بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله می‌خواهم تمجید هم بکنم؛ یعنی آنچه تا امروز در این دو سالی که این دولت بر سر کار بوده از عملکرد دولت مشاهده کرده‌ایم، مستوجب این است که ما تقدیر کنیم و تمجید کنیم از دولت.»
 
 
▼ گزارش روز
چگونگی غبارزدایی از اقدامات دولت
رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم صبح روز چهارشنبه با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب به نکات متعددی اشاره کردند. در یکی از این موارد ضمن برشمردن برخی از اقدامات مثبت اقتصادی دولت، به تبیین و چرایی دیده نشدن این اقدامات با ارزش از سوی مردم اشاره کردند و فرمودند: «چون مشکلات معیشتی الان در مردم وجود داردـ گرانی هست‌ـ و اینها مسائل روزمره‌ مردم است، مردم اینها را می‌بینند و از کارهای مهم و باارزش اقتصادی طبعاً غفلت پیدا می‌شود؛ یعنی اینها غباری می‌شود که جلوی کارهای اساسی را می‌گیرد؛ یک فکر جدی و عاجلی باید روی این مسئله بشود ان‌شاء‌الله.» نکته مهم اینکه دولت چگونه می‌تواند رویکرد و جهت‌‌گیری مثبت خود در عرصه اقتصادی را به عملکردی قابل لمس برای مردم تبدیل کند یا به اصطلاح مطابق آنچه رهبری اشاره فرمودند، دولت عملکرد خود را غبارزدایی کند؟
گزاره تحلیلی: آخرین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، گروه خوراکی و آشامیدنی (به ویژه گوشت) و همچنین گروه مسکن در تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه بالاترین سهم را دارند. از طرفی در بررسی هزینه‌های خانواده‌ها، متوجه می‌شویم که خوراک و مسکن بالغ بر 70 درصد هزینه‌های خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است. بنابراین نکته بسیار مهم اینکه بیشترین تورم در اقتصاد کشور متعلق به سبدی است که بیشترین درآمد مردم در آنجا مصرف می‌شود. این آمارها به ما بیان می‌کند که هر اقدام دولت در جهت افزایش قدرت خرید مردم باید از کنترل قیمت‌ها در این دو سبد یا پوشش هزینه‌های آنان در این دو زمینه شروع شود. در واقع، ایجاد ثبات در قیمت گروه خوراکی و تأمین مسکن ارزان به منزله مهم‌ترین نیاز مردم موجب ملموس شدن اقدامات دولت و افزایش اعتماد و امید مردم به منزله اصلی‌ترین سرمایه نظام می‌شود.
نکته مهم بعدی که مردم گلایه‌های زیادی نسبت به آن دارند و تقویت آن می‌تواند دستاوردهای دولت را بیشتر عیان کند، نظارت دولت در همه عرصه‌هاست. تفاوت‌ها و تناقض‌های قیمت‌گذاری کالاهای مشابه در بازار، فرارهای مالیاتی، تبعیض در دستمزدها و حقوق‌ها و... از جمله مواردی است که با رصد و نظارت دولت می‌تواند سامان یابد و قدرت خرید مردم را بهبود بخشیده و به دولت اعتبار بخشد.
قیمت‌‌گذاری عمده کالاها در بازار به ویژه مواد اولیه بخش تولید، بر اساس فرمول‌های خاص در بورس کالا که مبتنی بر قیمت دلار است، این انگاره را در اذهان مردم متبادر کرده که به اصطلاح چرا هزینه‌های مردم دلاری است؟ از این منظر کاهش تأثیرگذاری بازارهای داخلی به دلار، چه از طریق قانون‌گذاری جدید و چه از طریق عملیاتی، می‌تواند هم تولید را رونق بخشد و هم قدرت خرید مردم را ارتقا دهد تا دستاوردهای دولت برای مردم ملموس‌تر شوند.
مورد آخر صنعت خودروسازی است. دولت در زمینه رشد تولید خودرو موفق بوده و برآوردها از ادامه این رشد در سال جاری حکایت دارد؛ اما به دلایل گوناگون که در هر دو بخش عرضه و تقاضا ریشه دارد، این صنعت از عدم ثبات در قیمت و نبود کیفیت لازم رنج می‌برد و لذا نتوانسته است رضایت مردم را جلب کند. تمرکز بر این بخش نیز که جزء شعارهای دولت محترم بوده، می‌تواند غبار را از دستاوردهای بزرگ دولت در زمینه رویکردی و عملکردی بزداید.    
علی محمدی
 
 
▼ اخبار 
1ـ تغییر معادله کمتر از چند ساعت
«امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در سفارت جدید ایران در بیروت گفت: «خوشبختانه در دیدار با سید سخنان بسیار امیدبخشی در حوزه مقاومت و وضعیت منطقه از ایشان شنیدیم. همه مطلع هستند که امروز رژیم صهیونیستی از بحران‌های چند لایه و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی رنج می‌برد. من از جناب آقای سیدحسن نصرالله شنیدم که اگر رژیم جعلی صهیونیستی دچار خطایی بشود، این بار در کمتر از چند ساعت وضعیت علیه صهیونیست‌ها تغییر خواهد کرد. همگان حتی دشمن‌های مقاومت اعتراف می‌کنند که کلام سیدحسن نصرالله همیشه کلام صادقی بوده و به وعده خود عمل می‌کند.» بخشی از صحبت‌های امیرعبداللهیان به موضوع مذاکرات هسته‌ای بر می‌گشت. وی در این راستا گفت: «تهران از اراده سیاسی لازم برای رسیدن به نقطه توافق و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای توافق موسوم به برجام برخوردار است. در خصوص به کارگیری دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب این ابتکار تبادل پیام بین ما و طرف‌های دیگر برقرار است.»
 
 2ـ پیشرفت دوساله به اذعان اقتصاددان اصلاح‌طلب
«ليلاز» استاد اصلاح‌طلب اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: «در زمان حاضر رکورد سال 1395 در حوزه درآمد سرانه ایران با احتساب تورم بیشتر شده و در سال 1400 رشد بسیار زیاد نقدینگی را تجربه کردیم که اثرات آن را در فروردین 1402 با تورم 55 درصدی دیدیم. از نیمه سال 1401 نرخ رشد نقدینگی در حال کاهش نسبی بوده و از ابتدای سال جاری، این روند کاهشی شدت نیز گرفته است. دلیل تورم موجود، وجود فساد در شبکه بانکی به ویژه بانک‌های نیمه خصوصی است و با اقدامات انجام شده در صورت پیروز نشدن اولیگارشی مالی بر روند فعلی دولت، پیش‌بینی می‌شود که روند نرخ تورم همچنان کاهش یابد و در پایان سال به حدود 28 تا 30 درصد برسد. بررسی روند تحولات نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی نشان می‌دهد روند کاهش نقدینگی نیز مشهود است و اکنون هدف‌گذاری برای این نرخ تا پایان سال 25 درصد تعیین شده است.»
 
3ـ راهپیمایی مقدس
جمعی از دانش‌آموزان که عازم راهپیمایی اربعین بودند، در نامه‌ای محبت‌آمیز به رهبر معظم انقلاب، از ایشان خواستند که توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی برای هرچه پربارتر شدن این پیاده‌روی گران‌قیمت مطرح فرمایند. رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به نامه دانش‌آموزان، با به کار بردن تعبیر «راهپیمایی مقدس» برای کنگره بزرگ اربعین، این چنین نوشته‌اند: «زیارت‌تان قبول باشد عزیزان. در این راه‌پیمایی مقدس، فرصت توجه و توسل را از دست ندهید، و نیز فرصت تأمل و تفکر در مجاهدت سیدالشهداء(ع)، و هدف آن و برکاتی را که خداوند به این فداکاری بزرگ عطا کرده است. آن هدف باید هدف هر انسان مؤمن باشد. از خداوند توفیق و هدایت بخواهید و در راه آن هدف ثابت قدم بمانید.»
 
4ـ کاسبی به نام براندازی
پس از افشای حقوق دلاری مصی علینژاد از دولت آمریکا و کلاهبرداری علی کریمی از خواهرش و موارد متعدد این چنینی، حالا ایران‌ستیزی کم کم به یک صنعت برای درآمد تبدیل شده و مهسا امینی برای براندازان و تجزیه‌طلبان به برندی برای کاسبی تبدیل شده است؛ از عطرفروشی گوگوش بگیر تا فاند برای مسیح؛ از ویزای اروپا بگیر تا همین کار کثیفی که یاسمین پهلوی می‌کند. در جدیدترین اقدام اعلام شد، همسر رضا پهلوی برای سخنرانی در سالروز ‎فوت مهسا امینی بلیط می‌فروشد. قیمت بلیط‌ها به این گونه است که 150 دلار عادی، 250 دلار VIP ،450 دلار کنار یاسمین پهلوی و صرف ناهار با او 250 دلار کنتور می‌اندازد. در این دعوت‌نامه قید شده است: «دونیت یا همان هدیه، فراموش نشود!»
 
 
▼ اخبار کوتاه
پشت پای نوری به پناهندگی/ «مجید نوری» فرزند حمید نوری می‌گوید: «هنوز هیچ تغییری در وضعیت پدرم در زندان انجام نگرفته است. وکلای دادگاه بدوی خیانت کردند. در زندان نسبت به پدرم اعمال نفوذ و فشار وجود دارد. منافقین دارند سفیدشویی می‌کنند. پدر امید منافقان و مخالفان ایران را ناامید کرد. به‌سراغ پدرم در زندان هم رفتند و وعده‌های پناهندگی و دیگر وعده‌های بسیار خوب دادند، اما آرزوی یک خط علیه انقلاب و حکومت را به دل آنها گذاشت.»
 
اربعین 3 میلیونی/ فرمانده فراجا گفت: «تاکنون خروج ایرانیان به سمت کربلا و نجف از سه میلیون نفر گذشته و یک میلیون نفر نیز به کشور بازگشته‌اند. سهم مرز خسروی در خروج زائران اربعین 500 هزار نفر و در ورود 100 هزار نفر است. زیرساخت‌های مرز خسروی اساساً نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و یک شتاب بسیار عالی در ایجاد حداقل‌ها برای زائران شکل گرفته است.»
 
ایران و عراق منتظر سوت قطار/ مدیرعامل راه آهن گفت: «تا چند روز دیگر طرف عراقی زمین را تحویل خواهد داد که پس از آن شش ماه عملیات مین روبی و به موازات عملیات زیرسازی و روسازی انجام خواهد شد؛ همزمان ساخت پل هم انجام می‌شود که آن هم بین 18 ماه تا دو سال زمان می‌برد.»
 
از تناقض نمیرید/ طبق اعلام رسانه‌ها، پوشش اسلامی در مدارس فرانسه از اول سپتامبر ممنوع است. کاربری در واکنش به این خبر نوشت: «کشوری که برای جنبش زن، زندگی، آزادی نسخه می‌پیچید و بیداد آزادی نداشتن می‌کرد، حالا خودش قانون بی‌حجابی اجباری وضع کرده. نمیرید از تناقض.»
 
خبرهای خوب خودرویی/ «علی‌آبادی» وزیر صمت گفت: «در صنعت خودرو با تعمیق ساخت داخل و تمرکز بر کیفیت، باید به سمت قیمت‌های جهانی حرکت کنیم. مردم در حوزه خودرو در آینده خبرهای خوبی خواهند شنید.»
 
بی بی در اتاق جنگ/ رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند در پی افزایش سلسله اقدامات مقاومت و بالارفتن انتقادات شهرک‌‌نشینان صهیونیست، بنیامین نتانیاهو جلسه‌ای با حضور مقامات نظامی رژیم در وزارت جنگ برگزار کرد.
 
نه لیبی به صهیونیست‌ها/ پس از جدل‌ها پیرامون ارتباط لیبی و رژیم صهیونیستی، رئیس دولت وحدت ملی لیبی بار دیگر بر موضع کشورش در رد هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل تأکید کرد.
 
فلسطینی‌ها در مسیر حسین(ع)/ بنا بر اعلام رسانه‌ها، امسال هم علمای اهل ‌سنت فلسطینی در مسیر اربعین حسینی عمود 833 حاضر شده‌اند و به زوار خدمت می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات