صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۹۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): پدر و مادر و همسر شهید گنجینه‌ یادهای شهیدند. شهدا قهرمان کشورند؛ قهرمان‌های کشور ما شهدا هستند؛ بالاتر از شهدا ما هیچ قهرمانی نداریم؛ اینها هستند که در دشوارترین میدان‌ها مبارزه کردند و توانستند به عالی‌ترین درجات برسند و توانستند دشمن را شکست بدهند؛ اینها قهرمانند. یاد قهرمان‌ها را همه‌ ملت‌ها گرامی می‌دارند.(۱۴۰۲/۴/۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 


▼ حرف روز

الگوی انقلاب اسلامی؛ مسیر نجات منطقه

بحران‌سازی و زندگی در بحران مبنای سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیاست. این رویکرد در طول چهار دهه اخیر همواره ادامه داشته است. ایجاد بحران بین ایران و عراق، فعال‌سازی کنش‌های بحران‌ساز بین ایران و سایر کشورهای منطقه، ایجاد گروهک‌های تروریستی، همچون داعش برای برهم زدن امنیت و آرامش کشورهای منطقه و در نتیجه نشان دادن چهره‌ای خشن از دین اسلام، دخالت در امور داخلی کشورها در راستای تجزیه آن کشورها و همچنین جلوگیری از ثبات سیاسی برخی از کشورهای منطقه، از جمله رویکردهای بحران‌آفرینی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است. در این میان، تنها کشوری که محور عبری‌ـ غربی نتوانست سیاست خود را روی آن پیاده کند، جمهوری اسلامی ایران است. شناخت دقیق از سیاست‌های آمریکا رمز موفقیت ایران در گذر از دام محور شیطانی بوده است. البته در این میان برخی در داخل نادانسته در محور سیاست‌های آمریکایی گام برداشتند که آن هم با درایت و هوشمندی نظام و مردم مدیریت و بحران‌سازی داخلی در نطفه خفه شد؛ از این رو شاید برخی از رموز موفقیت جمهوری اسلامی ایران سؤال کنند؟
استقلال راهبردی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و اعتماد نکردن به غرب در موقعیت‌های گوناگون سبب شده است که امروز ایران در مسیر موفقیت‌ها قرار بگیرد.
تعمیم این روند بر منطقه نیز از جمله راهبردهای ایران است که در چارچوب رفتار عملی و نظری جمهوری اسلامی ایران مشهود است. اعتقاد ایران مبنی بر اینکه کشورهای منطقه باید سرنوشت‌شان را خود به دست بگیرند و در نتیجه تحولات منطقه‌ای باید بدون مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای حل شود، ضرورتی است که توجه به آن می‌تواند امروز همه بحران‌های منطقه حتی بحران فلسطین را هم حل کند. با نگاهی به موضع‌گیری برخی از کشورهای عربی‌ـ اسلامی مشخص می‌شود، آمریکا با رمز بحران‌سازی توانسته است چارچوب تحلیلی آنها را در مسیر منافع خود قرار دهد. امید است رفتار جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی در غزه و پشتیبانی کامل آمریکا از این موضوع موجب تغییر رویکرد برخی از کشورهای منطقه باشد. در حالی که مردم غزه در بدترین وضعیت ممکن زیر بمباران شبانه‌روزی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار دارند، استفاده از الگوی جمهوری اسلامی ایران‌ـ که موجب انسجام و وحدت جهان اسلام است‌ـ می‌تواند عامل اساسی پیروزی مردم فلسطین بر رژیم صهیونیستی باشد. توجه داشته باشیم که آمریکا موانع و محدودیت‌های گسترده‌ای را در مسیر اتحاد و انسجام جهان اسلام ایجاد کرده و می‌کند و به طور خاص در این مسیر مدت‌هاست که از سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده می‌کند.

حسن قدرتی‌نژاد

 

 

▼ گزارش روز

عبور غرب از زلنسکی!

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که CIA و MI6 در حال طراحی سناریویی برای گذر از «زلنسکی» در اوکراین هستند. یا زلنسکی مجبور خواهد شد انتخابات ریاست‌جمهوری را که برای مارس آینده برنامه‌ریزی شده است، برگزار کند و سپس جایگزین شود، یا اگر مقاومت کند، به شیوه دیگری شاید همانند جریان یورو میدان (۲۰۱۴)، جایگزین خواهد شد.
ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با یک برنامه‌ریزی هدفمند موفق شد تغییراتی را در میان کادر رهبری دولت اوکراین انجام دهد؛ این تغییرات هدایت یافته از خارج هم با روح دموکراسی ادعایی غرب کاملاً بیگانه بود. معاون وزیر خارجه فعلی اوکراین، «ویکتوریا نولند» پشت عملیات (در واقع کودتای) قبلی بود. تماس تلفنی در سال ۲۰۱۴ بین نولند و سفیر وقت ایالات متحده در کی‌یف، «جفری پیات» شنود شد و محتوای تماس به مطبوعات درز کرد. این دو مقام آمریکایی، در این مکالمه به صراحت نحوه‌ هدایت امور و مدیریت رهبران به اصطلاح مخالفان دولت وقت اوکراین را مرور می‌کنند و ادعا دارند به دنبال یافتن یک نامزد «قابل قبول» برای ریاست‌جمهوری اوکراین هستند؛ اما همین یک مکالمه کافی بود که معلوم شود کل ماجرای جنبش «میدان»، پروژه‌ای آمریکایی است. «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی وقت آمریکا در طراحی و پیشبرد این پروژه نقش کلیدی و محوری را ایفا کرده بودند. این در حالی است که هم اکنون نیز جمهوری‌خواهان کنگره چندین مرتبه در رابطه با فعالیت‌های «هانتر بایدن» پسر جو بایدن در اوکراین کنجکاوی کرده و بارها این مسئله را مطرح کرده‌اند که بایدن برای محافظت از روابط تجاری خود و پسرش در اوکراین، اعمال نفوذ کرده است. روزها گذشت و امروز دوباره همان سه عنصر آمریکایی (بایدن، سالیوان و نولند) می‌خواهند تا در رابطه با اوکراین تصمیم‌گیری کنند.
به نظر می‌رسد، عمده اختلافات کاخ سفید با زلنسکی به شرایط میدانی و پیشرفت جنگ برمی‌گردد. طرح‌های تهیه شده از سوی واشنگتن در چندین مورد از سوی زلنسکی دنبال نشده است؛ چراکه اهداف ناتو با اهداف زلنسکی متفاوت بوده است. در نهایت شکست‌های متعدد در جبهه‌های گوناگون سبب شده است کاخ سفید به چنین تصمیم‌گیری‌ای دست بزند. همچنین نمی‌توان اوکراین را یک کشور مستقل دانست. به گزارش آسیا تایمز «امروزه ایالات متحده نه تنها از نیروهای مسلح اوکراین پشتیبانی نظامی می‌کند، بلکه حقوق مقامات دولتی و ارتش اوکراین همانند پول برای بازنشستگی را نیز پرداخت می‌کند.» نکته مهم این است که اربابان زلنسکی در حال عبور از او هستند. به نظر می‌رسد، عمده تمرکز کاخ سفید هم‌اکنون مسئله ماندن یا نماندن زلنسکی نیست؛ بلکه چگونگی کناره‌گیری زلنسکی (با انتخابات یا کودتا) است. موضوعی که سبب شده است تا زلنسکی و غرب نه در کنار هم، بلکه در مقابل هم قرار بگیرند.

رامین نصیری

 


▼ خبر ویژه

اعدام سه عضو گروهک‌های تروریستی در زاهدان

سه متهم به نام‌های «محمد براهویی انجمنی»، «محمد کریم بارکزایی آکسون» و «ادریس بیلرانی» به اتهام همکاری با گروهک تروریستی جیش‌الظلم و کشف تجهیزات ساخت بمب شامل ۲ عدد ریموت ارتباطی، فتیله انفجاری، ۲۳ عدد چاشنی الکترونیک، مواد شیمیایی گوگرد، ۷ عدد سری الکترونیکی و همچنین یک محموله انفجاری به وزن ۲۴ کیلوگرم در مرحله تحقیقات و تکمیل پرونده از منزل متهمان در اطراف شهر زاهدان، دادگاه انقلاب متهمان پرونده را به اتهام عضویت در گروهک جیش‌الظلم، افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اقدام تروریستی، انفجار ۲ بمب‌گذاری کلانتری ۱۲ زاهدان، مشارکت در اقدام تروریستی، انفجار بمب در مسیر عبور و مرور خودروی گشت انتظامی که به زخمی و مجروح شدن چند نفر از مأموران انتظامی و تخریب اموال عمومی و دولتی منجر شد و قاچاق تجهیزات ساخت بمب به اعدام محکوم کرد. حکم این عاملان بمب‌گذاری در چند منطقه زاهدان اجرا شد.



▼ اخبار

۱ـ این جنگ حماس را قدرتمند‌تر می‌کند

«پل پیلار» عضو ارشد غیر مقیم در مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون درباره هدف‌گذاری نابودی حماس از سوی رژیم صهیونیستی نوشت: «حماس بسیار فراتر از شاخه نظامی است که ماجرای ۷ اکتبر را مرتکب شد. حماس هم اداره بالفعل قلمرو حدود دو میلیون نفری در غزه را برعهده دارد و هم یک جنبش ملی گرایانه است که هدف آن همیشه ایجاد یک کشور فلسطینی بوده است. اگر واقعاً بتوان حماس را به عنوان یک سازمان ویران کرد، اما نابودی آن به عنوان یک جنبش و یک آرمان ملی گرایانه غیرممکن است. مهم نیست که اسرائیل چقدر تلاش می‌کند تا حماس را ویران کند، شهروندان اسرائیلی از خشونت‌های مرتبط با غزه در امان نخواهند بود. مهم نیست که چقدر اقدام حماس در ۷ اکتبر را محکوم کنیم؛ چرا که آنچه انجام شد ناگهان از خلأ بیرون نیامد؛ بلکه فوران خشمی بود که ناشی از دهه‌ها اشغال طولانی‌مدت و محاصره و تحقیر یک ملت توسط دیگری است. به ازای هر جنگجو و هر غیرنظامی کشته شده، هواداران و اعضای جدیدی جذب حماس خواهند شد.»

۲ـ شکستی که ترمیم‌ شدنی نیست!

در حالی که دولت دموکرات آمریکا به دولت نتانیاهو برای جنایت تمام‌عیار در غزه چک سفید امضا داده، تحلیلگر ارشد دموکرات‌ها تأکید کرد، اسرائیل در معرض خطر نابودی است و هرگز آن رژیم سابق نخواهد شد. «توماس فریدمن» در «نیویورک تایمز» نوشت: «چند روز قبل از آنکه به تل‌آویو بروم، بسیاری از دوستان و نزدیکانم هشدار دادند که اسرائیل پس از ۷ اکتبر، دیگر اسرائیل سابق نیست. آنها حق داشتند. اسرائیل به مکانی تبدیل شده که ساکنان آن هرگز قبلاً در آن زندگی نکرده‌اند. جایی که ژنرال‌ها قبلاً هرگز مجبور نشده بودند از آن محافظت کنند و متحدی به نام آمریکا، هرگز قبلاً مجبور به مداخله و دفاع مستقیم از آن نشده بود. پس از سفر به اسرائیل و کرانه باختری، می‌فهمم که چرا همه می‌گفتند این حجم بزرگ از تغییرات پس از حملات غافلگیر‌کننده حماس روی داده است. صراحتاً بگویم؛ برای من کاملاً روشن است که اسرائیل اکنون در معرض خطری واقعی و به مراتب بزرگ‌تر از هر زمان دیگری از سال ۱۹۴۸ قرار دارد.»

۳ـ وظیفه ما ایجاد فضای گفت‌وگو و وحدت است

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه ما شورای ائتلاف هستیم، به این معنا که تلاش کردیم تا همه جریان‌ها، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف دور یک میز بنشینند و با گفت‌وگو به یک نتیجه قابل اجماع برسند؛ افزود: «اگر دوستان برای نظر جمع ارزش قائل هستند و می‌توانند به ما بپیوندند.» «امیرابراهیم رسولی» همچنین گفت: «درِ شورای ائتلاف بر روی تمام جریاناتی که مبانی انقلاب اسلامی را قبول دارند، باز است تا دور یک میز بنشینند؛ هر جریانی که بدون شرط حاضر باشد دور یک میز بنشیند و اهل گفت‌وگو باشد و سیر منطقی را طی کند، در کنار ما قرار خواهد گرفت. اگر هم فردی نخواهد این مسیر را طی کند، آزادی سیاسی وجود دارد و می‌تواند در مسیر خودش کار را دنبال کند.»

۴ـ مکرون مجبور به عقب‌نشینی

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی از مصاحبه اخیر خود با یک رسانه انگلیسی که با انتقاد شدید صهیونیست‌ها همراه شد، عقب‌نشینی کرد. بر اساس بیانیه دفتر هرتزوگ، مکرون در این گفت‌وگوی تلفنی، مدعی شد اسرائیل را مسئول آزار و اذیتی که غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی در حمله اسرائیل علیه حماس متحمل می‌شوند، نمی‌داند. گفتنی است، مکرون در مصاحبه‌ای اختصاصی با رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی گفت، تل‌آویو باید کشتن کودکان و زنان در غزه را متوقف کند. صهیونیست‌ها همین حد اظهار نظر از سوی مکرون را نیز برنتافتند و وی مجبور به عقب‌نشینی و جبران شد.

 

 

▼ اخبار کوتاه

تأیید صلاحیت بیش از ۷۰ درصد داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس دوازدهم در حالی است که عده‌ای به بهانه رد صلاحیت چند نماینده فعلی مجلس و چند چهره پر سر و صدا؛ برای جنجال‌سازی تقلا و طوری وانمود می‌کنند که انگار ۱۰۰ درصد داوطلبان رد صلاحیت شده‌اند! مثلا محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در همین زمینه با طعنه نوشته است: «خوب شد آدم‌های معروف برای انتخابات ثبت نام نکردند... مردم و حاکمیت به یک نقطه مشترک رسیده‌اند که مشارکت کیلو چند؟»

خبرگزاری «بلومبرگ» در آمریکا تأکید کرد، جنگ غزه بار مالی سنگینی را به بودجه شرکت‌های هواپیمایی جهان تحمیل کرد و با گسترش دامنه آن ۳۰۰ مسیر پرواز اروپا به آسیا آسیب جدی خواهد خورد. تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه بار بیشتری را بر بودجه شرکت‌های هواپیمایی در جهان اضافه کرده و آنها را مجبور به لغو پروازها و استفاده از مسیرهای طولانی‌تر کرده به خصوص که آنها از زمان جنگ اوکراین نیز با چالش‌های متعددی روبه‌رو شدند.

شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مهرماه، ۳۵ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۴۶ تن محصول به ارزش ۷ میلیارد و ۴۲۰ میلیون و ۷۹۶ هزار دلار صادر کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ میلیون و ۳۰ هزار و ۵۳ تن محصول به ارزش ۶ میلیارد و ۹۰۱ میلیون و ۴۰۲ هزار دلار بود. این آمار از رشد قابل توجه صادرات این بخش دارد.

برخی منابع نوشتند، گروه هکری یمنی‌ «أبناء الصعدة» به زیرساخت‌های مراکز نگهداری گوشت (سردخانه) شرکت Cowboysfarm در سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و آنها را غیر فعال کرده‌اند‌. طبق اسناد منتشر شده از این گروه تمام سردخانه‌های این شرکت در آخرین روز پایان هفته خاموش شده و حدود ۴۰ تن گوشت فاسد شده است.

«غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مشارکت و رقابت را دو وظیفه تشکل‌های سیاسی برای انتخابات امسال عنوان و تأکید کرد: «در رقابت انتخاباتی باید به مجلسی برسیم که سبب پیشرفت کشور شود و در سراسر کشور باید این ساماندهی را انجام داد.»

سیا و ام‌آی ‌۶ در بریتانیا در حال آماده‌سازی صحنه هستند که در نتیجه آن یا زلنسکی مجبور خواهد شد که انتخابات ریاست‌جمهوری مارس آینده را برگزار کند و بعد برود، یا اینکه به سبک یورو میدان ۲۰۱۴ (شبه کودتا)، وادار به رفتن خواهد شد.
بر اساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مدت خدمت سربازی میانگین ۱۲ ماه شده و مقرر شده است، مشمولان بالای ۳۰ سال با دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات