با توجه به ضعف عملکرد رسانههای جمعی در جهان سوم، در انتشار حقایق و واقعیتهای اجتماعی، رسانهها با جعل و تحریف فریبکارانه، وقایع و حقایق را وارونه جلوه میدهند. البته یکی از شگردهای خبرگزاریهای بزرگ جهانی این است که کمتر از دروغ آشکار استفاده میکنند، بلکه اخبار را به شکل ماهرانهای تحریف میکنند، بهگونهای که دریافتکنندگان خبر همان نتایج مورد نظر سیاستمداران و صاحبان زر و زور را اخذ و اظهار کنند. رسانههایی، نظیر سیانان، بیبیسی و صدای آمریکا سوابق دروغگویی تاریخی دارند و مدتها روی آنها مطالعه شده است؛ ولی سؤال این است که دروغها چگونه به مردم منتقل میشوند که آنها فریب میخورند؟ یکی از شیوههای اصلی رسانههای دروغپرداز، این است که با چیدن یک سفره خوب و پرزرق و برق از انواع اخبار و گزارش در قهوه شما یک مقدار گرده سمی هم میریزند و شما مسموم میشوید. بنابراین، شما تصور نکنید بیبیسی و سیانان میآیند کلاً به شما دروغ بگویند. یکی از شیوههایی که بیبیسی سالهاست به منزله یک بنگاه سخنپراکنی از آن استفاده میکند، این است که اعتماد مخاطبان خودش را با پاشیدن دانه جلب میکند و بعد اخبار دروغ مورد نظر خودش را لابهلای این دانهها میگنجاند. شما اگر یک ساعت به تماشای بیبیسی بنشینید، میبینید که 50 دقیقه آن مفید است، ولی 5 تا 10 دقیقه مطلب دروغ و فریبکارانه دارد که لابهلای آن 50 دقیقه گم میشود و مخاطب هم احساس نمیکند. این مطلب به تاریخ استعمار غرب برمیگردد، رسانههای بینالمللی اعم از روزنامهها، رادیو و تلویزیون که از طریق دولتهایشان تغذیه میشوند، خیلی فعالیت کردند. بودجه بیبیسی را دولت میدهد و این قانون است و اصلاً در اساسنامه آن آمده که اهداف این بنگاه خبری ترویج سیاستهای انگلیسی است. آن وقت شما فکر میکنید بیبیسی دلسوز ما ایرانیهاست که برایمان اخبار فارسی پخش میکند؟ بنابراین، تمام اخبار بیبیسی در اتفاقات اخیر تحریکآمیز و آمیخته با دروغپردازیهای بسیار بود. نخستین بار «والتر لیپمن» روزنامهنگار آمریکایی، در سال 1992 با پی بردن به قدرت رسانهها درالقای برخی گمانها و پندارها به مردم، از این اصطلاح بهره برد. به اعتقاد او رسانهها به مردم نمیگویند که چگونه بیندیشند؛ ولی به آنها میگویند که درباره چه بیندیشند. «رسانههای بیگانه برای القای خبر شیوه خاصی دارند. آنها یک دروغ را لابهلای چند خبر راست قرار میدهند. برای نمونه، اگر بخواهند 10 خبر را پوشش دهند، هفت خبر آن کاملاً واقعیت دارد، دو خبر شبههانگیز و غیرقابل اعتماد است و خبر دیگر هم دروغ محض است. ترتیب چینش این خبرها نیز اینگونه است: شش خبر اول مثبت است، هفتمین خبر شبههناک است و هشتمین خبر کاملاً دروغ است، مجدداً خبر نهم شبههناک و آخرین خبر هم صحیح است. این شیوه را سالها استفاده کردهاند و مخاطب هم از آنجا که شش خبر مثبت میشنود، قطعاً به درستی خبرهای بعد اطمینان پیدا میکند. در کنار این کار، شروع به تهیه اخبار تکمیلی درباره دروغ میکنند و از هر ترفندی برای تأیید خبر دروغ از جمله تهیه گزارش خبری استفاده میکنند.» یکی از مصادیق جعل و تحریف حقایق، عملکرد روزنامههای صهیونیستی و آمریکایی است. در طول ماههای گذشته مقالات بسیاری در رسانههای خبری «مرداک» منتشر شده است که سعی کردهاند وجهه عمومی دولت ایران را در نظر جهانیان تخریب کنند؛ اما بیشتر این مقالهها از منابع مشکوکی نقل شدهاند. برای نمونه، یک رسانه خبر منتشر میکند که ایران تا بمب هستهای چند قدم فاصله دارد و منبع حرفهایش را رسانه دیگری میزند که از قضا آن هم متعلق به مرداک است! اینگونه اخبار و حقایق را راحت جعل و ذهن مردم را مسموم میکنند.