صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۳۶۴۹
ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی :

چرا نتانیاهو مجبور به توافق آتش‌بس با حماس شد؟

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نظامیان صهیونیست به‌شدت دچار خستگی و سردرگمی شده‌اند، گفت: افزایش آمار کشته‌شدگان ارتش صهیونیستی به اعتراضات مردم علیه کابینه نخست‌وزیر این رژیم منجر، به همین دلیل با آتش‌بس موافقت شد. به نظر می‌آید سران رژیم صهیونیستی مترصد باشند مدت‌زمان آتش‌بس چهار روزه را به 10 روز یا بیشتر افزایش دهند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل فشار افکار عمومی مجبور شد همان توافقی را که رد کرده بود، بپذیرد. این بخشی از گزارش روزنامه هاآرتص از توافق آتش بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی است.
شکست سهمگین رژیم اشغالگر قدس در عملیات «طوفان الاقصی» و ناتوانی در دست‌یابی به اهداف تعیین شده خود در نوار غزه، بدترین وضعیت ممکن را برای کابینه اضطراری و جنایت‌کار نتانیاهو ایجاد کرده است. یئیر لاپید، رقیب سیاسی نتانیاهو برای نخستین‌بار پس از جنگ غزه به طور رسمی خواستار استعفای وی و جایگزینی فردی دیگر از حزب لیکود شده است. در مقابل، نتانیاهو نسبت به وقوع کودتای درون حزبی علیه خود نگران‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.
پذیرش آتش بس چهار روزه به اعتراضاتی در کابینه افراطی آقای نتانياهو منجر شده است، به نحوی که چند نفر از وزیران تندروی کابینه وی به همین دلیل استعفا کرده‌ اند
ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی درباره توافق بر سر آتش بس و ناگفته هایی که سران رژیم صهیونیستی تمایلی به افشای آن ندارند، به ویژه در زمینه خستگی نظامیان و نگرانی ساکنان اراضی اشغالی نسبت به افزایش زمان جنگ به «راهبرد معاصر» گفت: رژیم صهیونیستی با یک روز خلف وعده آتش بس را پذیرفت و از روز جمعه تن به آتش بس چهار روزه داد. آنها بر این موضوع تأکید کردند، از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه با پذیرش آتش بس به مدت چهار روز فهرست توافق را بررسی می کنند، اما موضوع حائز اهمیت اینکه روند مذکور از جهات مختلف به نفع حماس است و پذیرش آتش بس نشان می دهد رژیم صهیونیستی ناچار به تن دادن به این وضعیت بوده است.
وی افزود: پذیرش آتش بس چهار روزه به اعتراضاتی در کابینه افراطی آقای نتانياهو منجر شده است، به نحوی که چند نفر از وزیران تندروی کابینه وی به همین دلیل استعفا کرده‌ اند؛ اما موضوع مهم افزایش فشار افکار عمومی در داخل سرزمین های اشغالی و خانواده های ۲۴۰ گروگان صهیونیستی، خستگی نظامیان ارتش و تجمعات اعتراض آمیز بزرگی است که در اطراف کاخ نخست وزیری شکل گرفت. این موارد فشار بر کابینه و سران رژیم صهیونیستی را به اوج رساند و در بن بستی قرار داد که تصمیم گیری برایشان بسیار سخت شد.
کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: سران صهیونیست هرچند با اعلام خبر آتش بس چهار روزه به نوعی توانستند خانواده های گروگان ها و نظامیان را خوشحال کنند، ولی خوب می دانند با این آتش بس نمی توانند افکار عمومی را راضی و به آرامش دعوت کنند؛ به همین دلیل فشار بر سران صهیونیستی با وجود برقراری آتش بس به قوت خود باقی است.
ظهره وند گفت: به نظر می آید حتی سران رژیم صهیونیستی  مترصد این باشند مدت زمان آتش بس چهار روزه را به 10 روز یا بیشتر افزایش دهند، شاید بتوانند مابقی خانواده ها را مجاب کنند دست از اعتراض بردارند.
وی معتقد است: دوگانگی در مواضع نتانياهو و کابینه عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ کرده است، زیرا کماکان وزیر جنگ این رژیم بر تداوم حمله به مردم غزه بعد از پایان آتش بس چهار روزه تأکید می کند، در حالی که در داخل رژیم صهیونیستی در شمال غزه سربازان صهیونیست دچار خستگی مفرط و سردرگمی شده اند.
 کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: شمار کشته شدگان ارتش در جنگ زمینی غزه افزایش چشمگیری یافته و این موضوع به اعتراضات مردم به کابینه نتانیاهو منجر شده است، به همین دلیل با آتش بس موافقت شد.
ظهره وند تأکید کرد: نتانياهو تلاش می کند جنگ را بعد از پایان آتش بس ادامه‌ دهد. هرچند رژیم صهیونیستی تاکنون خسارت های سنگینی متحمل شده و روزانه ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است و حتی بخشی از هزینه ها به وسیله آمریکا تأمین می شود، اما هزینه کرد آن برعهده کابینه و مردم رژیم صهیونیستی است. صهیونیست ها شرایط دشواری دارند، اما این به معنای آن نیست از تداوم جنایت و اشغال غزه دست بردارند.
کارشناس مسائل سیاسی درباره برنامه های آتی رژیم صهیونیستی برای غزه گفت: اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی بتوانند بخش شمالی غزه را به کنترل خود درآورند و آنجا را از نیروهای حماس و مردم غزه تخلیه کنند، به دنبال سایر اهداف خود علیه مردم فلسطین خواهند رفت؛ به همین دلیل باید جلوی پیشروی صهیونیست ها در غزه گرفته شود.
نتانياهو تلاش می کند جنگ را بعد از پایان آتش بس ادامه‌ دهد. هرچند رژیم صهیونیستی تاکنون خسارت های سنگینی متحمل شده و روزانه ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است
وی بیان کرد: کابینه نتانياهو تلاش می کند پس از پایان آتش بس چهار روزه جنگ را ادامه دهد، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز بر این موضوع تأکید می کند ‌و حتی آمریکا مترصد اجرای این برنامه است، مگر اینکه با افزایش فشار افکار عمومی، دولت ها و سازمان های بین المللی زمینه خروج نظامیان صهیونیست از غزه فراهم شود یا اینکه مانعی در برابر تخلیه غزه به وجود آید، زیرا رژیم صهیونیستی به دنبال تخلیه مردم غزه از محل زندگی شان است.
ظهره وند تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال کامل غزه و درصدد اجرای طرح بلندمدتی است که ذیل توافق ابراهیم راه اندازی کانال بن گورین را دنبال کند تا با اجرای این طرح، به صورت محرمانه این کانال را برای از کار انداختن کانال سوئز احداث کند.
وی افزود: رژیم صهیونیستی برای تحقق این هدف شوم باید بخش شمالی غزه را به صورت کامل اشغال کند و به همین دلیل افکار عمومی و سازمان های بین المللی باید تحرکات این رژیم را در بلندمدت رصد کنند و مانع تحقق اهداف شوم رژیم غاصب در فلسطین و به تبع آن تأثیرگذاری منفی در منطقه شوند.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات