صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۹۵۸
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی؛

اروپا خود را در مساله اوکراین قربانی ناتو و آمریکا می‌داند

ما نه در سال‌های آینده بلکه در آینده نزدیک شاهد بروز و حضور دو غرب باشیم؛ غرب دور و غرب نزدیک. به این معنا که اتحادیه اروپا چاره‌ای ندارد غیر از اینکه راه خود را از آمریکا و بریتانیا جدا کند بنابراین غرب دور شامل آمریکا بریتانیا و کانادا خواهد بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ ابوالفضل ظهره‌وند

در حالی که آمریکا تلاش می‌کرد تا نشان دهد برای تامین منافع اروپا از اوکراین حمایت می‌کند، اما با افتادن پرده‌ها و آشکار شدن حقیقت امروز سران کشور‌های اروپایی نیز متوجه واقعیت و وخامت اوضاع شده‌اند که چرا و چگونه منافع خود را برای تامین منافع آمریکا به خطر افکنده‌اند!

مساله حائز اهمیت این است که وقتی کنگره آمریکا از تصویب بودجه پیشنهادی آقای بایدن در راستای حمایت مالی از اوکراین و تداوم کمک به اوکراین سرباز می‌زند و کماکان هم در این موضوع مقاومت می‌کند روشن است پروژه اوکراین که توسط آمریکایی‌ها برای کنترل اروپا و قطع ارتباط روسیه با اتحادیه اروپا کلید خورد امروز کاملا شکست خورده است و سران کشور‌های اروپایی نیز به این امر به صورت روشن و صریح واقف شده‌اند.

امروز هم سران آمریکا و کشور‌های اروپایی به این موضوع رسیده‌اند و دریافته‌اند که دیگر چیزی به نام اوکراین وجود ندارد، چرا که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ارتش این کشور کشته و زخمی شده و نیمی از جمعیت اوکراین هم این کشور را ترک کرده‌اند. با توجه به اینکه ۲۰ درصد سرزمین اوکراین از دست رفته لذا امید و دورنمای روشنی برای باقی ماندن ۸۰ درصد بقیه باقی نمانده است به این خاطر امروز بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست خارجی و بین‌الملل اینگونه پیش بینی می‌کنند که روند و احتمال فروپاشی اوکراین بسیار بالاست.

تحلیلگران معتقدند به زودی مردم اوکراین شاهد تجزیه کشور خود خواهند بود به طوری که دیگر چیزی به نام اوکراین روی زمین باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی که غرب تمام قد طی دو سال گذشته کمک‌های متعدد نظامی و مالی به اوکراین داشته است و شاهد عدم نتیجه حمایت از اوکراین بوده به نظر می‌رسد ناگزیر است فعلاً مسئله اصلی خود که بقای رژیم صهیونیستی باشد را در دستور کار قرار دهد، از این منظر است که آمریکایی‌ها اولویت را به رژیم صهیونیستی می‌دهند، چون اگر این پروژه هم شکست بخورد و رژیم صهیونیستی فرو بپاشد غرب در خاورمیانه و اروپا دیگر جایگاهی نخواهد داشت. از این زاویه طبیعی است که آمریکا تمایلی ندارد بودجه و هزینه‌های مالی بیشتری صرف اوکراین کند، ضمن اینکه اروپا هم بودجه ایی در راستای حمایت از اوکراین ندارد یا تمایلی به انجام این کار ندارد

هر چند اروپا وابستگی امنیتی به ناتو دارد، اما به خوبی بدین موضوع واقف است که ناتو یعنی تامین منافع آمریکا و بریتانیا. امروز کشور‌های اروپایی دچار یاس و ناامیدی شده‌اند چرا که می‌بینند خود را قربانی ناتو کرده‌اند از این منظر است که آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد تشکیل اتحادیه اروپایی مستقل و ارتش مستقل را می‌دهد و بر این موضوع تاکید دارد باید خودمان مسائل امنیتی اروپا را تامین کنیم چرا که واقعیت حاکی از این است که تا کنون سرباز پیاده آمریکا بوده‌ایم.
با این توصیف پر واضح است که اروپا خود را قربانی اهداف آمریکا می‌بیند، بنابراین قابل پیش‌بینی است که ما نه در سال‌های آینده بلکه در آینده نزدیک شاهد بروز و حضور دو غرب باشیم؛ غرب دور و غرب نزدیک. به این معنا که اتحادیه اروپا چاره‌ای ندارد غیر از اینکه راه خود را از آمریکا و بریتانیا جدا کند بنابراین غرب دور شامل آمریکا بریتانیا و کانادا خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات