صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۴۰

شکست خط تحریم

سال‌های 1389 و 1390 را می‌توان سال‌های پر حادثه در ابعاد و زمینه‌های گوناگون داخلی و جهانی دانست که به نحوی در افکار عمومی و فضای سیاسی کشور اثرگذار بود. حوادث و تحولاتی، چون آغاز انقلاب در کشورهای عربی و سقوط سلاطینی، چون حسنی مبارک، بن علی، قذافی و علی عبدالله صالح، آغاز حوادث سوریه،  آغاز جنبش وال‌استریت،  عزل و ابقای وزیر اطلاعات، 11 روز خانه‌نشینی رئیس‌جمهور، شکل‌گیری جبهه پایداری و... .
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با توجه به شرایط و بسترهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی خود اهمیت و ویژگی‌های منحصر به فردی داشت که آن را از ادوار انتخابات مجلس پیشین متفاوت می‌کرد. این تفاوت‌ها سبب شد در نوع جناح‌بندی‌ها و آرایش سیاسی و رقابت سیاسی گروه‌ها نیز تفاوت‌هایی حاصل شود. گفتنی است، اتخاذ خط تحریم از سوی اصلاح‌طلبان آنان را از صحنه رقابت انتخابات بیرون کرد. 
همفکران جریان آقای احمدی‌نژاد نیز از سوی شورای نگهبان صاحب صلاحیت برای نامزدی در انتخابات شناخته نشدند و این شرایط موجب شد تا رقابت انتخاباتی با حضور جریان اصولگرایی و برخی از فعالان سیاسی مستقل و تعداد انگشت‌شماری از اصلاح‌طلبان معتدل شکل بگیرد.
در نتیجه فضا برای رقابت در درون اردوگاه اصولگرایی فراهم آمد و دو قطبی درون گفتمانی با محوریت جبهه متحد اصولگرایی و جبهه تازه تأسیس پایداری شکل گرفت که اگر بخواهیم ضلع سومی هم برای آن در نظر بگیریم می‌توان از چهره‌های مستقل یاد کرد. همین رقابت موجب شد تا بازار انتخابات رونق بگیرد و شاهد شور و شوق توده‌ای مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی باشیم.
تلاش برای امنیتی کردن انتخابات از جمله آرزوهای شکست خورده استکبار و ایادی آنان بود که بحمدالله بدون کمترین مصداقی شکست خورد و شاهد یکی از آرام‌ترین و امن‌ترین انتخابات‌ها بودیم.
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌توان یکی از باشکوه‌ترین انتخابات ادوار مجلس دانست که مرحله اول آن در 12 اسفندماه سال 1390 و مرحله دوم آن در تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 1392 برگزار شد. تعداد واجدان شرایط 48 میلیون و 288 هزار و 799 نفر اعلام شد که در این بین تعداد رأی اولی‌ها حدود سه میلیون و 960 هزار نفر بودند. در این انتخابات ۳۰ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۶۰۵ رأی به صندوق‌ها ریخته شد و در مجموع مشارکت ۶۴ درصدی در این انتخابات رقم خورد.
انتخابات نشان داد، نظام اسلامی آنقدر از پشتوانه مردمی برخوردار است که در سخت‌ترین شرایط فشارهای همه‌جانبه دشمنان خارجی و ایادی داخلی آن نیز می‌تواند انتخاباتی باشکوه با مشارکت حداکثری (بیش از 60 درصد) ملت برگزار کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات