ارزیابی روند بارندگیها در کشور نشان میدهد، ایران وارد یک دوره خشکسالی شده است؛ به گونهای که در طول پاییز 1402 بارندگیها بسیار کم بوده و این یعنی سال 1403 مسئله برای کشور یک موضوع پر اهمیتی خواهد بود. بنابراین، صرفهجویی در این حوزه باید بسیار جدی گرفته شود. بودجه در این مسئله میتواند اثرگذار باشد و دست وزارت نیرو را برای مدیریت قانونی آب باز بگذارد. در واقع، وزارت نیرو با گران کردن آب پرمصرفها میتواند میزان مصرف آنها را محدود کند. در همین راستا، وزارت نیرو در لایحه بودجه 1403 مکلف شده است درباره مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کردهاند، به ازای هر مترمکعب مازاد، 35 درصد نرخ را افزایش دهد. در لایحه بودجه 1403 کل کشور، وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است افزون بر نرخ آب به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو، 15 درصد نرخ آببها را افزایش دهد و درباره مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کردهاند، به ازای هر مترمکعب مازاد، 35 درصد نرخ را افزایش داده و از آنان دریافت و به خزانهداری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود. 100 درصد وجوه دریافتی از محل حساب مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای آبرسانی شرب شهرهای دارای تنش آبی، روستایی و عشایری و شهرهای زیر 25 هزار نفر و اصلاح شبکه آن و تکمیل فاضلاب روستایی و آبرسانی سایر اختصاص مییابد، به گونهای که 30 درصد منابع مذکور برای آبرسانی عشایر و باقی مانده برای آبرسانی شهری و روستایی براساس بحران و کمبود آب سالم بین استانها، در مقاطع سه ماهه توزیع شود. مبادله موافقتنامه بین شرکتهای آب و فاضلاب و سازمان امور عشایر ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها الزامی است.