صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۸۱

منتظر اعلام شکست

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان/ گروه جهان
از زمان آغاز جنگ در غزه، ابراز نگرانی‌های زلنسکی درباره به‌موقع نرسیدن کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف نیز آغاز شد. او تلاش داشت جنگ در اوکراین را همچنان به‌ منزله مهم‌ترین اولویت کشورهای غربی و در صدر اخبار بین‌المللی نگاه دارد، اما اوج جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه و کشته شدن غیر نظامیان سبب شد او کم کم به این نتیجه برسد که در حال از دست دادن حمایت‌های مالی غرب و همچنین از دست رفتن نتیجه پیروزی در جنگ علیه روسیه است. جنگ غزه زمانی آغاز شده بود که حملات تلافی‌جویانه اوکراین به روسیه، چند ماهی بود که آغاز شده بود و در عین حال با نتیجه مورد نظر غرب همراه نشده بود. حالا بعد از گذشت چندین ماه از حملات تابستانه کی‌یف علیه مسکو، رئیس‌جمهور اوکراین صادقانه اعتراف می‌کند که پاتک کشورش علیه مواضع روسیه در کسب نتایج مطلوب شکست خورده ‌است. 
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با اعتراف به شکست خوردن ضدحمله ارتش کشورش علیه روسیه گفت: «جنگ دو کشور در فصل زمستان وارد مرحله‌ای جدید می‌شود و در این فصل وضعیت جنگ پیچیده‌تر می‌شود.» زلنسکی در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: «حقیقت این است که ما با مرحله جدیدی از جنگ روبه‌رو هستیم. کل فصل زمستان مساوی است با مرحله جدیدی از جنگ.» رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ به اینکه آیا از نتایج ضدحمله علیه روسیه خرسند است، مدعی شد: «من از اینکه ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم راضی هستم. از این بابت که با دومین ارتش برتر در جهان می‌جنگیم، راضی هستم؛ اما از تلفاتی که در میان سربازان‌مان می‌دهیم راضی نیستم. نمی‌توانم از دریافت نکردن سلاح‌های درخواستی خود راضی باشم؛ اما همچنین نمی‌توانم بیش از حد شکایت کنم.»
زلنسکی در این گفت‌وگو بیان کرد: «از دو چیز در عرصه سیاسی جهان بیشتر از همه واهمه دارد: تبعات جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی که به فراموش شدن جنگ اوکراین منجر می‌شود و انتخابات آمریکا که می‌تواند به از دست رفتن حمایت‌های ایالات متحده از کی‌یف منجر شود.»
زلنسکی در شرایطی از بالا بودن میزان تلفات غیر نظامیان اوکراین گفته است که وزیر دفاع روسیه از تلفات 125 هزار سرباز اوکراینی در جریان ضد حمله تابستانی ارتش این کشور خبر داد. وزیر دفاع روسیه روز جمعه گذشته اعلام‌کرد، ارتش اوکراین در جریان ضد حمله شکست خورده‌ای که از ماه ژوئن علیه مواضع ارتش روسیه به اجرا گذاشت، 125 هزار سرباز و 16 هزار واحد از «انواع تسلیحات» خود را از دست داده است. «شویگو» در یک نشست خبری اظهار کرد: «اوکراین با وجود همه نیروهایی که بسیج کرد، دریافت تسلیحات غربی و به‌کارگیری ذخایر استراتژیک فرماندهی خود در نبرد نتوانست وضعیت را در میدان جنگ تغییر دهد.»
در همین حال به نظر می‌رسد، ناامیدی زلنسکی از دریافت کمک‌های غربی برای ادامه جنگ او را واداشته تا به‌صورت محرمانه به‌سمت مذاکره با روسیه برای پایان دادن به جنگ برود. «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی برجسته آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر مدعی شد، فرماندهان ارشد اوکراینی و روس در حال گفت‌وگو درباره حل‌وفصل اختلافات دو کشور بوده و آمریکا از این موضوع بسیار ناخرسند است. هرش در تارنمای شخصی خود با اشاره به‌شتاب گرفتن روند مذاکرات فوق، نوشت: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دستیاران سیاست خارجی وی در این فرآیند دخالت داده نشده‌اند.»
وی به نقل از یک تاجر آمریکایی که سال‌ها با مسائل نظامی و دیپلماتیک اوکراین سر و کار داشته، نوشت: «در اروپا همگی در این مورد (مذاکرات صلح کی یف و مسکو) صحبت می‌کنند. با این حال از زمان برقراری آتش‌بس تا دستیابی به مصالحه مسائل فراوانی باید حل و فصل شوند.» به نوشته هرش، نیروی محرکه این مذاکرات، نه مسکو و واشنگتن، بلکه «والری زالوژنی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین و «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه هستند.
در توافق احتمالی، شبه‌جزیره کریمه در دست روسیه باقی مانده و در مناطقی از اوکراین که به‌دست روسیه تصرف ‌شده‌اند، انتخابات برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات