صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۳۹۷۱

مهم‌ترین دستاورد‌های دومین سفر رئیسی به مسکو

دومین سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه در قامت رئیس‌جمهوری ایران پنجشنبه ۱۶ آذر صورت گرفت
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ انسیه ربیعی

دومین سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه در قامت رئیس‌جمهوری ایران پنجشنبه ۱۶ آذر صورت گرفت. پیش‌ازاین رئیس‌جمهوری کشورمان چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ به دعوت رسمی همتای روسی خود به مسکو سفر کرد و حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، ازجمله برنامه‌های سفر ۲ روزه رئیس‌جمهور به روسیه بود. در این سفر نیز مباحث مهمی میان رئیسی و پوتین ردوبدل شد.

سخنان رئیسی در مسکو
در این دیدار «سید ابراهیم رئیسی» ضمن ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، همکاری با روسیه را در راستای سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌هایی مؤثرتر در توسعه همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تأکید کرد.
همچنین رئیس‌جمهور جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد و افزود: «شهادت بیش از ۶ هزار کودک به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی باعث رنج و تأسف است، اما تأسف‌بارتر این است که این جنایات مورد حمایت آمریکا و کشور‌های غربی قرار می‌گیرد و یا با سکوت و بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و تشکل‌های مدعی حقوق بشری مواجه شده و ناکارآمدی آن‌ها را به رخ می‌کشد.»

پوتین چه گفت؟
در ادامه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو تصریح کرد: «روابط دو کشور در بهترین سطح در جریان است و معتقدیم با حمایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران، این روابط وسیع‌تر و پویاتر خواهد شد.»
همچنین رئیس‌جمهور روسیه استقبال چشمگیر تجار روسیه از نمایشگاه‌های تجاری ایران و رشد ۲۰ درصدی تجارت دو کشور با گردش مالی ۵ میلیارد دلاری طی یکساله گذشته را نشان دهنده عزم و اراده تهران-مسکو برای گشودن فصلی جدید از روابط دانست و افزود: «پروژه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی با پیشرفت خوبی میان دو کشور در حال انجام است و همکاری‌های قبلی ایران و روسیه در بخش انرژی شرایط رو به رشدی را تجربه می‌کند.»
پوتین همچنین با اشاره به اشتراک نظر دو کشور نسبت به مسائل منطقه، بحث و تبادل نظر درباره مسئله فلسطین و غزه را از جمله محور‌های مذاکره دوجانبه میان ایران و روسیه عنوان کرد.

نگرانی آمریکا از حضور رئیسی در مسکو
در واکنش به این سفر «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی یک جلسه توجیهی در حضور خبرنگاران با اشاره به روابط دفاعی ایران و روسیه گفت: «ما این روابط نگران‌کننده و رو به رشد را زیر نظر داریم.»
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر رئیس‌جمهوری ایران به روسیه در تداوم نگرانی واشنگتن از روابط تهران – مسکو درباره تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی امریکا اعلام کرد که به صورت مکرر شاهد تلاش ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها بوده‌ایم.

بازتاب سفر رئیس‌جمهوری به مسکو در رسانه‌های جهان
به گزارش اسپوتنیک، در دیدار روسای جمهور روسیه و ایران در مسکو، پوتین به روابط خوب دو کشور اشاره کرد، و پیشنهاد گفتگو درباره وضعیت فلسطین را مطرح کرد.
او خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: "البته تبادل نظر درباره اوضاع منطقه برای ما بسیار مهم است به‌ویژه آنچه که به وضعیت فلسطین مربوط می‌شود. "
پوتین تأکید کرد که گردش مالی روسیه و ایران به حدود پنج میلیارد دلار رسید و تنها در سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. وی همچنین از دعوت آیت‌الله رئیسی برای آمدن به تهران استقبال کرد.
او افزود: «امضای توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در پایان دسامبر فرصت‌های بیشتری برای گسترش همکاری‌ها میان مسکو و تهران ایجاد می‌کند.»
رئیس‌جمهور ایران نیز در پاسخ، بر لزوم توقف هر چه سریع‌تر حملات به بخش غزه اشاره و اضافه کرد: باید راه‌حلی سریعی پیدا شود. سازمان‌های بین‌المللی کارایی خود را از دست داده اند.

تأکید آسوشیتدپرس بر مواضع ضد صهیونیستی رئیسی
پایگاه خبری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به این دیدار اشاره کرد و نوشت: «پوتین جنگ اسراییل و حماس را شکست دیپلماسی ایالات‌متحده می‌داند و پیشنهاد می‌کند که مسکو به لطف روابط دوستانه خود با اسرائیل و فلسطینیان، می‌تواند نقش میانجی را ایفا کند.»
پوتین هنگام استقبال از [آیت‌الله]رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در آغاز گفت وگوهایشان در مسکو، گفت: «برای ما تبادل نظر درباره اوضاع منطقه، به ویژه در مورد وضعیت فلسطین، بسیار مهم است.»
آسوشیتدپرس همچنین به اظهارات آیت‌الله رئیسی بر لزوم توقف سریع بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در آنجا کشته می‌شود.»

نگرانی رسانه‌های غربی از گسترش روابط تجاری ایران و روسیه
دراین‌بین رسانه‌های فرانسوی همچون روزنامه پرشمارگان لو فیگارو نیز گزیده‌هایی از سخنان آیت‌الله رئیسی در زمینه غزه را بازتاب داده و به نقل از وی نوشتند که رئیس‌جمهوری ایران در گفتگو با پوتین، غرب را به حمایت از «نسل‌کشی» اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه متهم کرد.
پایگاه خبری ایتارتاس نیز در گزارشی به نقل از کرملین نوشت پوتین و [آیت‌الله]رئیسی در جریان گفتگو‌های مسکو درباره همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله در بخش‌های حمل‌ونقل و انرژی گفتگو خواهند کرد.
این رسانه روس در مصاحبه‌ای با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو پیش از دیدار روئسای جمهور دو کشور نوشت: رهبران دو طرف در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی خواهند کرد.
پایگاه خبری ان بی سی آمریکا نیز با اشاره به سفر اخیر پوتین به امارات متحده عربی و عربستان نوشت، روسیه می‌کوشد نقش میانجی را در منطقه ایفا کند.

مهم‌ترین دستاورد سفر رئیسی به مسکو
ازاین‌رو با توجه به اهمیت این دیدار و مباحثی که میان هر دو رئیس‌جمهوری مورد تأکید قرار گرفت؛ می‌توان گفت سفر رئیسی به مسکو دستاورد‌های مهمی به دنبال خواهد داشت که از یک‌سو برای ادامه روابط میان این دو کشور حائز اهمیت است و از سوی دیگر موجب صلح و ثبات در منطقه و مسائل فرامنطقه‌ای خواهد شد؛ بنابراین باید گفت آنچه از محتوای این دیدار بر‌آید این است که تلاش فوری برای رفع محاصره و قطع بمباران غزه و کمک‌رسانی به فلسطین و رسیدن مردم فلسطین به حقوق حقه خود، رایزنی در مسائل حساس منطقه، گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف، تداوم توسعه روابط دو کشور در چارچوب منافع منطقه، تقویت نگاه مشترک دو کشور به صلح و ثبات در منطقه و مسائل فرامنطقه‌ای، تقویت خطوط انرژی، صنعتی، کشاورزی و حوزه‌های مشابه در چارچوب همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه از مهم‌ترین اهداف و دستاورد‌های رئیس‌جمهوری کشورمان در دومین سفر خود به مسکو خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات