صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۳۹۷۳

تعویق برخی پروژه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ درپی کسری بودجه

دولت سعودی از تعویق برخی پروژه‌های چشم‌انداز چندین تریلیون دلاری ۲۰۳۰، درپی کسری بودجه خبر داد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

بنابه گزارش خبرگزاری بلومبرگ، محمد الجدعان، وزیر دارایی سعودی روز پنجشنبه (۱۶ آذر) گفت دولت تا سال ۲۰۲۶ با کسری بودجه مواجه است، و بنابراین تصمیم گرفته برای جلوگیری از فشار تورم و مشکلات عرضه، برخی پروژه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ را به تعویق بیاندازد.

الجدعان به پروژه مشخصی اشاره نکرد اما افزود ساخت کارخانه‌ها و منابع کافی، نیاز به زمان بیشتری دارد؛ و تعویق برخی پروژه‌ها، یا به تعبیر بهتر، تمدید آنها، به نفع اقتصاد خواهد بود. الجدعان روز چهارشنبه گفته بود دولت پس از تعیین حجم اقتراض و وام خارجی، تصمیم گرفته در جدول زمانی برخی پروژه‌ها بازنگری کند.

وی افزود برخی پروژه‌ها، سه سال (تا ۲۰۳۳)، برخی تا ۲۰۳۵ و برخی حتی تا بعد از آن تمدید خواهد شد. چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی سال ۲۰۱۶ با هدف متنوع‌سازی اقتصاد وابسته به نفت و جذب سرمایه خارجی رونمایی شد، و دولت پیوسته از پیشرفت در زمینه‌های گردشگری، فناوری، اشتغال زنان و.. سخن گفته است.

با این‌حال، هزینه‌های دولت، برای اقتصادی که همچنان بخش عمده آن وابسته به نفت است، روندی فزاینده دارد. هیئت دولت سعودی روز چهارشنبه بودجه سال ۲۰۲۴ را تصویب کرد؛ که حکایت از کسری ۲۱.۰۷ میلیارد دلاری داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات