صبح صادق >>  فرهنگ >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۰۷۱

دانشجویان به رئیس‌جمهور چه گفتند ؟

مراسم ویژه روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد و نمایندگان دانشجویان دغدغه‌هایشان را خطاب به رئیس‌جمهور بیان کردند که در ادمه بخشی از این گفته‌ها رأی می‌خوانید.
 
نخبگان باید برای ایران بمانند
«فاطمه پایداری»، نماینده نخبگان و گروه‌های علمی در این مراسم گفت: «اهمیت جامعه نخبگان امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست. امروز تفکر و ایده‌پردازی‌های نخبگان یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های برون‌رفت از چالش‌های کشور و گذر از مشکل‌های علمی اقتصادی و تکنولوژی است که با توانمندی‌های داخلی و نیروی انسانی نخبه توان رفع آن وجود دارد.» وی اضافه کرد: «ارائه تسهیلات و امکانات داخلی و حمایت‌های دولت برای ترغیب بازگشت نخبگان تا چه حد افزایش یافته است؟ و آیا بستر برای استفاده براساس دانش نخبگان فراهم است؟» پایداری تأکید کرد: «امیدآفرینی برای نخبگان چیزی جز ساخته‌شدن ایران عزیز نیست و اشتغال و حمایت از نخبگان مهم‌ترین امر در جهت تقویت روحیه تلاشگری است.»
 
عده‌ای به پشتوانه پول صندلی دانشگاه را تصاحب ‌می‌کنند
«علی رادمنش»، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، با اشاره به حواشی کشف حجاب در یکی از پردیس‌های دانشگاهی گفت: «قبلا از مدارس پولی می‌گفتیم، امروز صندلی‌های دانشگاه را هم با ماهی ده‌میلیون تومان می‌خرند؛ اشتباه نکنید! درباره پردیس جزیره کیش دانشگاه صنعتی شریف، کشف حجاب و قانون‌شکنیِ چند نفر از دانشجویان مسئله دوم است. مسئله اول این است که چرا اجازه می‌دهید این جماعت پرادعا صندلی بهترین دانشگاه‌های ما را به پشتوانه پول تصاحب کنند؟ اگر بی‌عدالتی‌های اقتصادی، فضای دانشگاه را تا این اندازه به سود طبقه سرمایه‌دار تغییر نداده بود، ناهنجاری‌های فرهنگی هم تا این اندازه دردسرساز نمی‌شد.»
 
انتخابات نماد عینی و بارز مردمی‌سازی و تعاون است
نماینده جامعه اسلامی دانشجویان: «ما برای آنکه در این پیچ تاریخی و نظم جدید جهانی نقش ایفا کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم، به یک حرکت عمومی نیاز داریم. ما در سومین مرحله از پنج گام تمدنی گیر کرده‌ایم و بایستی به‌سمت تحقق دولت اسلامی حرکت کنیم. در دولت اسلامی منش و روش کارگزاران باید اسلامی شود و در کنار آن بایستی نظامات هم اسلامی شود. حرکت مثبت و رو به جلو است، ولی سرعت‌اش کند است، باید جهش کنیم.» وی افزود: «یکی از ارکان تحول در کشور همین انتخابات است که باید با افزایش بصیرت عمومی و انتخاب اصلح این جرئت اقدام را، این اجتماع نیروهای انقلابی در جهت افزایش توان در اقدام را و مهم‌تر از آن مشارکت مردم در تعیین آینده کشور، حفظ، تکریم و تقویت کرد، وگرنه باید باز هم به شیادانی تن داد که در همین سیستم انتخاباتی انتخاب شدند و هرچه خواستند کردند و درنهایت با بهانه‌های واهی دیگران را به ممانعت از فعالیت متهم نمودند؛ شیادانی در لباس روحانی، خواه با عمامه سفید و خواه سیاه.» وی گفت: «انتخابات نماد عینی و بارز مردمی‌سازی و تعاون است که مطالبه مقام معظم رهبری نیز هست؛ اما آقای رئیس‌جمهور، تعاون و مشارکت مردمی در حکومت‌داری باید در همه شئون اتفاق بیفتد و نه فقط در دوران انتخابات؛ در اقتصاد، در فرهنگ، در سیاست و... . این هم کار تازه‌ای نیست، کارهایی است که امام در ابتدای انقلاب و برای پیروزی انقلاب انجام داد و در ساخت آینده کشور و تصمیم‌گیری‌ها نقش اصلی را به مردم داد و مردم هم مخلصانه برای ولیِ خود شمشیر زدند؛ همچون جهاد سازندگی. برای این کار باید سخت‌افزاری مهیا کرد که با این نرم‌افزار هم‌خوانی داشته و آن را به منصه ظهور برساند.»
 
در برابر قدرتمندان جهان ایستادیم
«علیرضا حکمت»، دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی و نماینده دفتر تحکیم وحدت خطاب به رئیسی گفت: «سال گذشته در همین ایام اپوزیسیون متوهم ایران به‌دنبال انزوای دولت شما در صحنه بین‌المللی بود؛ آنهایی که به خاک و خون کشیده شدن زنان فلسطینی را می‌بینند و دم برنمی‌آورند، به بهانه فوت یک فرد، خیابان‌های تهران را به خاک و خون کشاندند و تلاش کردند با این صحنه‌آرایی، دولت شما را تسلیم کنند. اما دولت شما پای اسلام و اجرای حدود الهی ایستاد. شما از مصحف شریف با شجاعت در سازمان ملل دفاع کردید و این یعنی شما در برابر قدرتمندان جهان ایستادید. شما به‌صراحت در جده پای مردم مظلوم غزه ایستادید و خداوند نیز پای استقامت دولت شما ایستاد.» وی افزود: «در همین یک سال، سعودی در مقابل ایران کرنش کرد، گشایش‌های ارزی به وجود آمد و ایران عضو بریکس شد و همان اپوزسیون از آلبانی آواره شد. می‌خواستند مقاومت ملت ایران را از بین ببرند، اما حالا این پیام به مرزهای خارج از ایران رسیده و مردم آزاده جهان، از تهران تا لندن، از یمن تا پاریس، فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند.» حکمت ادامه داد: «انتخابات مجلس نزدیک است و ما معتقدیم مسیر حل مسائل کشور از مشارکت پرشور و همگانی مردم می‌گذرد. همچنین معتقدیم اگر رئیس‌جمهور بدون لکنت درباره آنچه گذشت صحبت کند، این بار حتی اگر لیبرال‌ها از فیلتر شورای نگهبان بگذرند از فیلتر آحاد ملت نخواهند گذشت. همچنین برخی از مدیران میانی دولت علی‌رغم تأکید صریح مقام معظم رهبری و شخص شما درخصوص افزایش مشارکت مردمی، دغدغه‌ای ندارند، این مدیران را با گفتمان مشارکت حداکثری همراه سازید و اگر همراهی نکردند، آنها را از کرسی مدیریت عزل نمایید.»
 
توقع ما مردمی‌سازی حکمرانی است
«مهدی زارع»، نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی هم در بخشی از سخنانش گفت: «دولت تنها زمانی مقتدر است که بخواهد سیاستی علیه مستضعفین بورزد. مثلا زمانی که بخواهد کسری بودجه را با افزایش ناعادلانه دستمز جبران کند یا زمانی که بخواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند و از راهکارهای حمایتی پس از آن سر باز زند یا زمانی که بخواهد مشکل صندوق‌های بازنشستگی را ابتدا به ساکن با افزایش سن بازنشستگی حل کند. اما زمانی که سخن از مبارزه در برابر تبعیض و بی‌عدالتی، در صف‌آرایی با قدرتمندانِ ثروتمند می‌شود، از دولت مقتدر خبری نیست.» وی ادامه داد: «بسترها برای مشارکت‌دهی مردم در امر حکمرانی کشور در جای‌جای قانون اساسی کشور تعبیه شده است و تنها نیازمند اراده‌ای است که بخواهد ساختارهایی دقیق برای فعال‌کردن این اصول را سامان ببخشد. درست است که ما در اصل ۸ قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را به‌عنوان وظیفه‌ای همگانی تلقی کرده‌ایم؛ اما چون ساختارهای قانونی متناسب با آن را محیا نکرده‌ایم، چنین وظیفه‌ای در حد مسائل بی‌اولویت و کم‌کارکرد فروکاسته شده است.»  وی گفت: «اگر دولتی عزم واقعی برای تقویت عدالت‌خواهی اجتماعی داشته باشد، می‌تواند در بازه‌ای کوتاه به حل ساختاریِ اهم معضلات در مسیر عدالت‌خواهی اجتماعی جامه عمل بپوشاند. آقای رئیسی! توقع ما از شما مردمی‌سازی حکمرانی در کشور است و نه مردمی‌بازی.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات